پکن: اجلاس دموکراسی نقاب از چهره ویرانگر آمریکا برداشت:من به برخی اظهارات رسانه‌ها توجه کرده‌ام که می‌گویند پرونده آسانژ استانداردهای دوگانه ایالات متحده را در مورد آزادی مطبوعات و آزادی بیان کاملا افشا می‌کند

پکن: اجلاس دموکراسی نقاب از چهره ویرانگر آمریکا برداشت/ شی با پوتین دیدار می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی خود به اجلاس دموکراسی به میزبانی آمریکا و یکسری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی از سوی شبکه خبری CCTV درباره اینکه نظرش درباره اجلاس دموکراسی به میزبانی آمریکا چیست، گفت: وزارت خارجه چین بیانیه من را درباره این اجلاس منتشر کرده است. ما متوجه شدیم که برخی از گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که این اجلاس با واکنش گرم جامعه جهانی مواجه شده است اما تعداد بسیار کمی از مردم این ویدئوی زنده را در شبکه‌های اجتماعی تماشا کردند. در مقابل، کلیپ‌های ویدئویی در مورد مداخله نظامی آمریکا و کشتار غیرنظامیان بیگناه بارها در فضای مجازی مشاهده شده است. این نشان می‌دهد که آمریکا به بهانه دموکراسی دست به هر کاری می‌زند. اجلاس برای دموکراسی در واقع نقاب آمریکا به عنوان مدافع دموکراسی را از چهره آن براشت و چهره واقعی ویرانگر آن را آشکار کرد.

وی ادامه داد: جهان با ادامه کرونا، احیای شکننده اقتصادی و چالش‌های پیچیده و شدید جهانی نظیر تغییرات جوی و تروریسم روبروست. آنچه که نیاز دارد تقسیم کردن کشورها به دموکراتیک و غیردموکراتیک به واسطه یکسری استانداردهای مشخص نیست. از طرفی هنوز هم شاهد سرکوب،‌ تحریم‌های یکجانبه و مداخله‌های نظامی به نام دموکراسی هستیم. تمامی کشورها باید ارزش‌های مشترک مثل صلح، توسعه، مساوات، عدالت، دموکراسی و آزادی را حمایت کرده، از هنجارهای حاکم بر روابط بین‌الملل بر اساس منشور سازمان ملل تبعیت کنند، به پیشبرد دموکراسی و اجرای قانون در روابط بین‌المللی بپردازند، همکاری مشترک در چالش‌های جهانی بپردازند و یک جامعه با رویکردی مشترک برای بشریت ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی از سوی شبکه خبری بلومبرگ درباره اینکه نظرش درباره عدم تبعیت کره جنوبی در بایکوت بازی‌های المپیک زمستانی پکن چیست، گفت: کره جنوبی حمایت فعالانه خود را برای موفقیت بازی‌های زمستانی پکن در سطوح مختلف اعلام کرده است. این در راستای روحیه المپیک و نشان دهنده روابط دوستانه ماست. چین این مساله را به صورت مثبتی به رسمیت می‌شناسد.

وی ادامه داد: پکن و سئول همچنان در مساله شبه جزیره کره همکاری و هماهنگی نزدیکی دارند. ما آماده همکاری با کره جنوبی برای یک راه حل سیاسی و همکاری برای یافتن یک صلح بادوام و امنیت در شبه جزیره کره هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به رادیو تلویزیون هنگ کنگ درباره تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا علیه کمپانی‌ها و اشخاص چینی به اتهام نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و احتمال اقدامات مقابله‌ای نیز گفت: واشنگتن بار دیگر بر مبنای اطلاعات نادرست و دروغ‌ها، تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی کشور و با مطرح کردن مسائل حقوق بشری در سین‌کیانگ وضع کرده است. این اقدام یعنی مداخله جدی در امور داخلی چین، نقض کننده جدی هنجارهای حاکم در روابط بین‌المللی و تخریب کننده روابط دو کشور است. پکن مخالف این تحریم‌هاست و آن را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود: امور مربوط به سین‌کیانگ مسائل داخلی چین هستند. دستاوردهای توسعه‌ای در این منطقه برای همه قابل مشاهده است و سیاستگذاری چین در منطقه مذکور حمایت قابل توجهی را در پی داشته است. آمریکا حق یا صلاحیتی برای دخالت در این مساله ندارد. این به اصطلاح تحریم‌ها از سوی آمریکا به منزله این است که این کشور می‌خواهد از سین‌کیانگ برای مقابله با چین و ماهیت ریاراکارانه‌اش برای پیگیری هژمونی خود به نام دموکراسی و حقوق بشر بهره برداری کند. آمریکا باید بداند که دولت چین قاطعانه از یکپارچگی ملی، امنیت و منافع توسعه‌ای خود دفاع می‌کند، با خشونت، تروریسم، جدایی طلبی و نیروهای افراط گرای مذهبی مقابله کرده و با هرگونه مداخله در امور سین‌کیانگ و سایر امور داخلی چین مخالف است. اقدامات واپس‌گرایانه ایالات متحده توسعه کلی سین‌کیانگ را تضعیف، پیشرفت چین را متوقف و یا توسعه تاریخ را معکوس نمی‌کند.

وانگ ونبین همچنین ادامه داد:‌ ما از ایالات متحده می‌خواهیم که فورا تصمیمات اشتباه خود را لغو کند و از اقداماتی که در امور داخلی چین مداخله می‌کند و منافع چین را تضعیف می‌کند، دست بکشد. اگر واشنگتن اصرار داشته باشد که راه خود را ادامه دهد، چین در پاسخ به اقدامات متقابل قوی‌تری اقدام خواهد کرد.

وی در پاسخ به خبرگزاری تاس مبنی بر اینکه شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین با ولادیمیر پوتین، همتای روسش در ۱۵ دسامبر و از طریق لینک ویدئویی گفتگو می‌کند، گفت: دو طرف قرار است به بررسی مسائل مهم دو جانبه و همکاری در سال جاری میلادی بپردازند و برای روابط در سال آتی میلادی نیز برنامه‌های خود را بگویند. همچنین به تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای نیز که مورد نظر دو طرف است، می‌پردازند.

وی ادامه داد: انتظار داریم که این کنفرانس ویدئویی باعث تقویت روابط و اعتماد دو جانبه در سطح عالی و پیشبرد همکاری استراتژیک حمایت و توسعه قوی همکاری‌های دو طرفه شود. این امر ثبات و انرژی مثبت بیشتری را برای چشم‌انداز پیچیده بین‌المللی فراهم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوال روزنامه گلوبال تایمز درباره تایید حکم استرداد جولیان آسانژ، موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس توسط دادگاه عالی لندن نیز گفت: من به برخی اظهارات رسانه‌ها توجه کرده‌ام که می‌گویند پرونده آسانژ استانداردهای دوگانه ایالات متحده را در مورد آزادی مطبوعات و آزادی بیان کاملا افشا می‌کند. به نظر می‌رسد هر کسی می‌تواند از آزادی مطبوعات و آزادی بیان بهره‌مند شود تا زمانی که از انتقاد یا افشای جنایات غیرقابل بیان مرتکب شده توسط دولت آمریکا اجتناب کند. در غیر اینصورت، آنها ممکن است مانند آسانژ به زندان بیفتند.

وی ادامه داد:‌ وقتی آمریکا یکبار دیگر درباره امنیت آزادی بیان و آزادی رسانه صحبت کند، مردم آنچه که بر آسانژ گذشته را به یاد می‌آورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *