نیویورک تایمز گزارش داد؛ تخلفات دومین کارفرمای بزرگ ایالات‌متحده تمامی ندارد/ تهدید کارگرانی که اندیشه تشکل کارگری را ترویج دهند در آمازون

تخلفات دومین کارفرمای بزرگ ایالات‌متحده تمامی ندارد/ تهدید کارگرانی که اندیشه تشکل کارگری را ترویج دهند در آمازون

شرکت آمازون با اعتراض گسترده کارگران خود به دلیل شرایط شغلی مواجه است اما پس از افزایش تنش‌ها، مدیران شرکت به خواسته کارگران یعنی بررسی اسناد پرداختی و پرونده‌های نیروی کار تحت پوشش خود رضایت دادند. این شرکت پذیرفته تا «هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده» به موضوع رسیدگی به وضعیت نیروهای شاغل در انبارهایش ورود کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «کارن وایز» خبرنگار حوزه فناوری و اطلاعات است و در گزارش‌های خود شرایط حاکم بر غول‌های بزرگ این حوزه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این خبرنگار در گزارشی وضعیت نیروی کار شرکت «آمازون» را مورد ارزیابی قرار داده است. نویسنده گزارش نوشته است: نیروی کار دومین کارفرمای ایالات‌متحده شرایط مناسبی ندارد و با بحران‌های متعددی روبرو است. ترجمه این گزارش مفصل که در New York Times منتشر شده، در ادامه می‌خوانید:

شرکت آمازون با اعتراض گسترده کارگران خود به دلیل اجرا نشدن خواسته‌ها و پیمان‌شکنی کارفرما مواجه است؛ پس از افزایش تنش‌ها در این شرکت، آمازون به خواسته کارگران یعنی بررسی اسناد پرداختی و پرونده‌های نیروی کار تحت پوشش خود رضایت داد. این شرکت پذیرفته تا «هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده» به موضوع رسیدگی به وضعیت نیروهای شاغل در انبارهایش ورود کند. چنین توافقی روز چهارشنبه (یکم دی‌ماه) حاصل شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هزار نفر از نیروی کار آمازون با ارسال ایمیل از وضعیت و چالش‌های پیش‌روی خود در محیط کارگاه خبر داده‌اند و اغلب نامه‌های الکترونیکی محتوایی اعتراضی دارد؛ کارگران خواهان منعطف شدن روابط کار حاکم بر کارگاه‌های محل اشتغال خود هستند.

هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده در نظر دارد تا ادعای کارگران مبنی بر وجود شیوه‌های ناعادلانه کار و روابط کار غیرمنصفانه در آمازون را مورد بررسی قرار دهد. به گفته اعضای این هیات، پرونده‌هایی از شرایط کارکنان آمازون پیش‌تر مورد بررسی قرار گرفته بود اما اکنون شرایط کنونی نسبت به گذشته متفاوت است و دامنه اعتراض‌ها نسبت به گذشته گسترده‌تر است، لذا این موضوع به بررسی همه‌جانبه بیشتری نیاز دارد.

اعتراض کارگران به وضعیت خود

حدود ۷۵۰ کارگر در انبارهای آمازون اشتغال دارند. به ادعای برخی از فعالان کارگری، این غول دنیای فناوری و فروش دیجیتال با قوانین و مقررات تنظیم شده از سوی هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده مخالف است و تنها در ظاهر به قوانین وضع شده احترام می‌گذارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های این نهاد توسط شرکت آمازون نادیده گرفته می‌شود. علیرغم اینکه این غول دنیای دیجیتال ملزم به رعایت مقررات در حوزه روابط‌کار است اما با توجه به شرایط حاکم می‌تواند متهم به تخلف شود.

هنگامی که شش نفر از کارگران آمازون از محدود شدن تشکل کارگری این شرکت برای سازمان‌دهی نیروهای کار توسط کارفرما خبر دادند، هیات روابط کار ایالات‌متحده نسبت به پیمان‌شکنی کارفرما مشکوک شد. به گفته «ویلما بی‌لیبمن» رئیس هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده، گسترش شعب آمازون چنان زیاد است که رسیدگی به تخلفات این شرکت یک کار بزرگ به حساب می‌آید. آمازون، پس از شرکت «وال‌مارت» به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای بزرگ ایالات‌متحده به حساب می‌آید. همزمان با آغاز پاندمی ویروس کرونا، ساعات کاری کارگران این شرکت افزایش یافت در حالی که کارفرمایان ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده و کاهش ساعات کاری کارگران بودند.

براساس اسناد و مدارک آمازون، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر در شعب مختلف مشغول به کار هستند. همانطور که پیروزی نیروهای کار مبنی بر تشکیل یک تشکل کارگری به نمونه‌ای برجسته از مطالبه‌گری تبدیل شد؛ سازمان‌دهی روابط کار حاکم بر بدنه این غول دنیای دیجیتال هم می‌تواند به موضوعی بزرگ و تاثیرگذار تبدیل شود.

تغییر خواسته‌های کارگران

پاندمی کرونا سبب تغییر خواسته‌های کارگران از کارفرمایان شده، این شرکت نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. در حال حاضر، سخن از افزایش مزد کمتر به میان می‌آید بلکه بهبود روابط کار به خواسته اصلی کارگران تبدیل شده است. به طور قطع، بهبود روابط کار به معنای افزایش سطح مزدی همراه خواهد شد. شرکت‌های دیگری مثل «استارباکس» و «کلوگ» هم نیز با افزایش فعالیت تشکل کارگری خود مواجه شده‌اند.

آمازون به دنبال جذب بیشتر نیروی انسانی بیشتر است اما به اعتقاد کارشناسان حوزه روابط کار، شرایط کار حاکم بر این کشور سبب شده تا رغبت به اشتغال در این شرکت روندی کاهشی داشته باشد. پس از شیوع بحران بزرگ «استعفای بزرگ» در ایالات‌متحده یعنی‌ عدم تمایل نیروی انسانی برای اشتغال، تمامی کارفرمایانی که تمایلی به رعایت حقوق نیروهای خود ندارند با بحران روبرو خواهند شد. گرچه آمازون به وسیله مولفه‌هایی مثل افزایش دستمزد و تعهد به بهبود روابط کار تلاش می‌کند تا نیروی انسانی خود را حفظ کند و در گام بعد تعداد آن‌ها را افزایش دهد.

وضعیت نیروی انسانی آماده به اشتغال در ایالات متحده به هیچ عنوان مناسب نیست؛ به گفته مسئولان این کشور، حدود ۴ میلیارد دلار برای مقابله با کمبود نیروی کار در این کشور صرف شده است. «جنیفر آبروزو» از اعضای هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده توضیح داد: توافق برای رسیدگی به وضعیت این پرونده به معنای آن است که در آینده نزدیک شرایط روابط کار هزاران کارگر در سراسر ایالات‌متحده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این موضوع همچننی به معنای بهبود فعالیت تشکل‌های کارگری در کارگاه‌ها خواهد بود. و از طرفی قدرت چانه‌زنی نیروی کار در پیمان‌های جمعی افزایش خواهد یافت.

شرکت آمازون و هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده با یکدیگر همکاری فزاینده‌ای با یکدیگر دارند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه خبری این هیات، بیش از ۷۵ مورد پرونده شکایت علیه آمازون مبنی بر زیر پا گذاشتن قوانین کار از زمان پاندمی کرونا تا به امروز ثبت شده است و ظاهرا تصمیم بر این است که قوانین کار با شدت بیشتری برای کارفرمایان مختلف اجرا شود.

هیات ملی روابط کار ایالات‌متحده در گزارشی نوشت: آمازون به دست‌درازی و مهندسی انتخابات شورای کارگری «آلاباما» متهم است؛ کارگران معتقدند، نتیجه انتخابات توسط کارفرما دستکاری شده تا مهره مورد نظر آن‌ها انتخاب شود. به همین دلیل انتخابات از سوی شورای تایید نشد و کارفرما نسبت به این موضوع هیچ انتقادی وارد نکرد.

تسویه حساب کارفرما با کارگران 

آمازون ظاهرا با خواسته نیروهای خود موافقت است اما بخشی از دسترسی نیروهای کار خود را محدود می‌کند. به نظر می‌رسد که این اقدام یک تسویه حساب از سوی کارفرما با کارگران به حساب می‌آید. این در حالی است که شرکت آمازون اعلام کرده بود، توافق به معنای اعتراف به تخلف نیست و هیچ سندی مبنی بر نادیده گرفتن حقوق کارگران وجود ندارد.

جنیفر آبروزو در ماه سپتامبر اعلام کرده، تعداد بسیاری از کارگران نسبت به گفته کارفرما یعنی‌عدم مسئولیت‌پذیری در قبال تخلف واکنش نشان داده‌اند. رسیدگی به تخلفات این شرکت منجر می‌شود که دیگر کارفرمایان از رسیدگی احتمالی پرونده‌های خود آگاه خواهند شد.

پرونده‌ها و تخلفات بی‌شمار

کارگران شاغل در شعبه «شیکاگو»ی آمازون نیز نسبت به وضعیت شغلی خود معترض هستند. به گفته آن‌ها، کارگران از حضور اتاق استراحت یا پارکینگ محروم هستند؛ به عبارت دیگر، کارفرما آن‌ها را از انجام این کار منع کرده است. به نظر می‌رسد که این موضوع به دلیل کمبود نیروی انسانی در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

وکیل کارگران آمازون در شیکاگو درباره وضعیت نیروهای کار در این مجموعه گفت: کارفرما تهدید کرده است با کارگرانی که اندیشه‌های تشکل کارگری را در میان سایر نیروها ترویج دهند، برخورد قانونی کند. حال آنکه بر اساس قوانین کار، تمامی کارگران حق دارند تا در محل اشتغال خود تشکل کارگری داشته باشند. اما این واقعیتی انکارنشدنی است که کارفرمایان تلاش می‌کنند تا تشکل‌های کارگری را منحل کنند تا با بهره‌گیری از آن منافع خود را حفظ کنند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *