چکناواریان: اوضاع موسیقی کشور خوب نیست

رهبر اکستر و آهنگساز سمفونی‌ اپرای «رستم و سهراب» با اشاره به وضعیت موسیقی در کشور گفت: در حال حاضر اوضاع موسیقی کشور خوب نیست و یکی از مهمترین دلیل‌های این اتفاق نبود معلم در این حوزه است.

به گزارش ایرنا، لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز سمفونی‌هایی چون اپرای رستم و سهراب، اپرای رستم ‏و اسفندیار، آفرینش، سیاوش، ضحاک و شمس و مولانا است که سال گذشته جایزه ویژه «کتاب‌های صلح»‌ سال ۲۰۲۰را دریافت کرد.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در آخرین روزهای سال ۲۰۲۱میلادی به دیدار این هنرمند شناخته شده و پیشکسوت موسیقی رفت.

در این دیدار چکناواریان از خاطرات خود گفت و با اشاره به دوره همه‌گیری کرونا اظهار کرد: این دو سال برای من یک هدیه الهی بود و توانستم خودم را در خانه زندانی کنم و حدود ۴۰اثر موسیقی را به اتمام برسانم. عاشورا، سیاوش، صادق هدایت، کافکا و چند اثر از شکسپیر از جمله آثاری بود که در این مدت نوشته‌ام.

در ادامه چکناواریان با اشاره به زادگاهش بروجرد گفت: آرزو دارم روزی در بروجرد هنرستان موسیقی راه‌اندازی کنم اما این موضوع نیازمند داشتن حمایت‌کننده مالی و حمایت نهادهای فرهنگی دولتی است. این هنرستان می‌تواند یکی از بهترین و مهمترین مراکز آموزش کشور بشود. شهر بروجرد می‌تواند پس از تأسیس این هنرستان مانند بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اتریش با نام هنر در دنیا شناخته شود.

چکناواریان در ادامه با اشاره به وضعیت موسیقی در کشور گفت: در حال حاضر اوضاع موسیقی کشور خوب نیست و یکی از مهمترین دلیل‌های این اتفاق نبود معلم در این حوزه است. زمانی که من رئیس ارکستر بودم نزدیک به ۱۵۰نوازنده از خارج آورده بودم و این‌ها به شاگردان هم آموزش می‌دانند. اما الان این اتفاق نمی‌افتد و در این حوزه دچار ضعف گسترده‌ای شده‌ایم. اگر این‌ها مانده بودند ما در حال حاضر یکی از درجه یک‌ترین ارکسترهای جهان را داشتیم چون داشتن یک ارکستر خوب نیازمند ۵۰سال زمان ‌است.

لوریس چکناواریان ادامه داد: هنرمندان انتخاب الهی هستند و سیاستمداران انتخاب مردم. برای مثال شما بزرگترین ارتش جهان را هم که داشته باشید نمی‌توانید شخصیتی مثل حافظ را تخریب کنید و همچنین هیچ ارتشی قویتر از هنر در دنیا وجود ندارد.

در ادامه این دیدار نیکنام حسینی‌پور با اشاره به محبوبیت این هنرمند پیشکسوت گفت: شما محبوب دل‌ها هستید. مدیران به روی کار می‌آیند و می‌روند اما هنرمندان در تاریخ ماندگار هستند. چرا که فرهنگ و هنر با روح مردم سر و کار دارد.

پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰    روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *