آیین نکوداشت پیشکسوت سینمای ایران : آیین نکوداشت همشهری عزیزمان سرکار خانم ملک‌جهان خزاعی، طراح صحنه و طراح لباس پیشکسوت سینمای ایران در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد

آیین نکوداشت ملک جهان خزاعی برگزار شد/ رموز ماندگاری ۵۰ ساله

آیین نکوداشت ملک جهان خزاعی طراح صحنه و طراح لباس پیشکسوت سینمای ایران عصر جمعه دهم دی ۱۴۰۰ در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران، آیین نکوداشت ملک جهان خزاعی طراح صحنه و طراح لباس پیشکسوت سینمای ایران، به همت انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران، عصر جمعه دهم دی ۱۴۰۰ در سالن سینماتوگراف موزه سینما، با حضور هنرمندان و سینماگران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم امیرحسین قدسی مجری، ضمن خیر مقدم به مهمانان از کامیاب امین عشایری رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران دعوت کرد تا با سخنان خود آغازگر مراسم باشد.

کامیاب امین عشایری به نمایندگی از هیات مدیره و اعضای انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از حضور اساتید، سینماگران و علاقمندان به طراحی فیلم، افزود: ما در انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران مفتخریم مراتب تشکر، قدردانی و تقدیر خود را از هنرمندی به جا آوریم که بدون شک حضورشان در طراحی صحنه و طراحی لباس سینمای ایران غنیمتی ارزشمند بوده و طراحی صحنه و طراحی لباس در سینمای ایران مرهون و مدیون هنر ایشان است. ملک جهان خزاعی با حضور و فعالیت مستمر خود از دهه‌های گذشته تا کنون توانسته حرفه طراحی صحنه و طراحی لباس را به عنوان یک تخصص معرفی و تثبیت کند و از این رو به ایشان و نقشی که در این عرصه داشته‌اند، بسیار مدیونیم. برایشان آرزوی سلامتی و خوشی دارم و امیدوارم همچنان شاهد موفقیت‌های ایشان و فعالیت‌های ارزشمندشان در سینمای ایران باشیم.

سپس محمدعلی نجفی رییس هیات مدیره خانه سینما درباره همکاری خود با ملک جهان خزاعی در سریال «سمک عیار» سخن گفت و به نقش او در تاکید بر جزئیات طراحی صحنه و طراحی لباس و کارکرد ویژه آن در سینما اشاره کرد.

وی به لزوم تفکیک طراحی صحنه و طراحی لباس در سینما اشاره کرد و افزود: نقش و تاثیر ملک جهان خزاعی در سینمای ایران چنان است که حتی در نسل پس از او و شاگردانی چون حسین میرکیانی که تجربه همکاری با ایشان را در سریال «سربداران» داشته‌ام، انکارناشدنی است. ملک جهان خزاعی با حضورش در سینما به صحنه، لباس و اشیاء صحنه هویت داد و بر اهمیت نقش رنگ، بافت و جنس آکسسوار صحنه در اثر سینمایی تاکید کرد.

در ادامه مراسم کلیپی کوتاه از سخنان بهمن فرمان آرا درباره همکاری با ملک جهان خزاعی در فیلم «شازده احتجاب» پخش شد که در آن فرمان آرا طراحی صحنه و طراحی لباس این فیلم را از رموز ماندگاری آن پس از ۵۰ سال برشمرد.

وی در ادامه به همکاری در فیلم «سایه‌های بلند باد» و «صحرای تاتارها» اشاره کرد و افزود: ملک جهان خزاعی طراحی است که همیشه با ملاک و معیارهای بین المللی کار کرده و همکاری او با پیتر بروک هم این موضوع را تایید می‌کند. به او تبریک می گویم و امیدوارم سالیان سال کار کند و از استعداد و تخصص اش استفاده شود.

پس از پخش پیام بهمن فرمان آرا، فیلم مستندی با عنوان «ملک جهان» به کارگردانی کیوان مقدم پخش شد که مروری بود بر آثار این طراح از اولین فیلمش به عنوان طراح صحنه و طراح لباس تا آثار متاخر او در سال‌های اخیر.

پس از نمایش فیلم، کلیپی از صحبت‌های محمدمهدی دادگو پخش شد که ضمن برشمردن خصایص اخلاقی منحصر به فرد ملک جهان خزاعی، به نقش ویژه او در سینمای ملی ایران اشاره کرد.

آیین نکوداشت ملک جهان خزاعی برگزار شد/ رموز ماندگاری ۵۰ ساله

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا دلپاک به تاثیر نقش صدا در صحنه پرداخت.

وی با یادآوری اولین همکاری خود با ملک جهان خزاعی در فیلم «بلندی‌های صفر» گفت: در آن فیلم تجربه من از قاب دوربین فراتر رفت و باعث شد من به مقوله طراحی صدا بیشتر فکر کنم و این عنوان را در سینمای ایران جا اندازم و تثبیت کنم. همین جا از حسینعلی لیالستانی و ملک جهان خزاعی تشکر می‌کنم چون با این فیلم برای اولین بار کاندید بهترین صدا در جشنواره فجر شدم.

در ادامه تندیس و لوح یادبود انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران، توسط محسن شاه ابراهیمی به ملک جهان خزاعی اهدا شد و پس از آن ملک جهان خزاعی ضمن قدردانی از حاضرین، از انجمن صنفی طراحان فیلم به خاطر برگزاری مراسم تشکر کرد و ادامه داد: از آنجایی که در ۲۵ سال گذشته ایران زندگی نمی‌کنم، فکر می‌کردم من را فراموش کردند و از اینکه امشب دیدم این اتفاق نیفتاده، فراموشم نکردید، فیلم زیبایی راجع به من تهیه کردید و این بزرگداشت را برگزار کردید بی نهایت ممنونم.

پس از صحبت‌های ملک جهان خزاعی، کلیپ کوتاهی از سخنان رفیع پیتز، کارگردان و پسر ملک جهان خزاعی، پخش شد که در آن به نقش ملک جهان در فیلم‌هایش نه تنها به عنوان طراح صحنه و طراح لباس که به عنوان همکار و همراه فیلمساز اشاره کرد.

واروژ کریم مسیحی، فرهاد توحیدی، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، غلامرضا موسوی، محمد حمیدی مقدم، پیمان جعفری، علی رویین تن، مهدی سجاده چی، یونس صباحی، سمیرا علایی، طهورا ابوالقاسمی، غزل شاکری، هایده صفی یاری، ژیلا ایپکچی، آناهید آباد، شهین نجف زاده، امید روحانی، قاسم قلی پور، علی لقمانی، حسن آقاکریمی، سیامک احصایی، مونا زندی حقیقی، ابراهیم ایرج زاد، علی شاه حاتمی، مهران عباسی، حسینعلی لیالستانی، محسن حسینی، امیر عابدی، عباس شوقی، علی حضرتی و … از حاضران در این مراسم بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *