معرفی کتاب:رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری محمدحسن ابریشمی مرکز نشر دانشگاهی چاپ اول: ۱۴۰۰

۷۸۲ص ـ ۱۹۰هزار تومان

طبری مفسر و مورخ نامدار، در تاریخ مشهورش، حوادث عمده جهان را از آغاز آفرینش تا سال ۳۰۲ق در ۱۵ جلد آورده و ضمن شرح وقایع، از درختان و گیاهان بسیاری نام برده و گاه به معرفی یا ذکر اوصافی از آنها پرداخته است. کتاب حاضر پژوهشی ژرف در باب این رستنی‌ها در «تاریخ طبری» است که با همان ترتیب حوادث تاریخی و شرح وقایع مربوط تدوین شده است. در این کتاب، علاوه بر «تاریخ طبری»، به فراوانی از کتاب «تاریخنامه طبری» (منسوب به ابوعلی بلعمی)، ترجمه تفسیر طبری (متعلق به قرن چهارم) و دیگر منابع تاریخی و متون کهن بهره گرفته شده است.

در آغاز کتاب، به جای مقدمه اظهارنظرهای برخی اسستادان آورده شده که در یکی از آنها می‌خوانیم: «استاد ابریشمی در این کتاب موفق شده با مطالعه تاریخ طبری، به نقل و گاه نقد و تحلیل وقایع تاریخی در دو برهه زمانی «از آغاز تا اسلام» و «بعد از اسلام تا پایان سال ۳۰۲ هجری» بپردازد و در خلال آن رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی مندرج در این کتاب را بیرون کشیده، با تحقیق و بررسی شرحی درباره هر یک از آنها بنویسد. با این کار در واقع هم تاریخ طبری را روایت می‌کند و هم به گیاهان و جغرافیای رستنی‌ها در این دوران توجه کرده است. از مزایای این کتاب تهیه نمایه‌هاست که کار را برای پژوهشگران در رشته‌های مختلف تاریخ، کشاورزی، گیاه‌شناسی و جغرافیا آسان کرده است. این کتاب را می‌توان یک دایره‌المعارف گیاهی تاریخی به حساب آورد.»

زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد

نورعلی برومند

تهیه و تنظیم: کاوه خورابه

نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

چاپ اول: ۱۳۹۹

۲۹۵ص ـ ۴۰هزار تومان

نورعلی‌خان برومند از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده تار، سه‌تار، سنتور، تنبک و کارشناس آواز بود. کتاب حاضر به زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی او پرداخته و مشتمل بر مقالات زیر است: برومند، آمیخته‌ای از حکمت، ادب و زیباییر دکتر حسن بلخاری، نور موسیقی اصیل ایرانر کاوه خورابه، نورعلی برومند به روایت اسنادر علیرضا اسماعیلی، برومند و اصالتر مجید کیانی، به یاد استادم: نورعلی خان برومندر علی‌اکبر شکارچی، برومند بود آن همایون درخترمهدی آذرسینا، برومند دایره‌المعارف موسیقی بودر داریوش طلایی،‌ نورعلی برومند، استادی بی‌بدیلر داوود گنجه‌ای، عشق و شباب ورندیر رامین جزایری، گفتاری از استاد برومندر مهدی کمالیان، نسل مشروطهر علیرضا پورامید، تأثیر اسناد نورعلی‌خان برومند در آواز معاصر ایرانر رهام شیرمحمد، نگاهی به سه‌تار نوازی استاد نورعلی برومندر محمدرضا شیرمحمد، بررسی دیدگاه نورعلی برومند پیرامون قطعات ریتمیک ـ متریکر مرجان راغب، ردیف برومند؛ الگویی در معماری رپرتوار موسیقی دستگاهی ایرانیر مصطفی محمود جانلو، کژوان ضیاءالدینی، تأثیر نورعلی برومند در تدوین ردیف میرزاعبدالله در مقایسه با اجرای اسماعیل قهرمانیر تارا الله‌وردی، سالشمارر نرگس صادقی‌زاده، تصاویر، تاریخ بزرگداشت‌ها و فهرست زندگینامه‌ها.

سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *