شادروان دکتر علی ابریشمی پزشک حاذق ، دلسوز و نیکوکار همشهریمان  را بیشتر بشناسیم بخش اول ( کاظم خطیبی )

زنده یاد دکتر علی ابریشمی نوه حاج باقرابریشمی که انسانی مردمدار و نیکو کار بود و در خاطرات سفرنامه اعتصام الملک به منطقه تربت حیدریه آمده  که ایشان از ساخت حمام عمومی که توسط حاج باقر ابریشمی برای استفاده عموم ساخته به نیکی یاد میکند  یکی از فرزندان حاج باقر حاج محمد اسماعیل ابریشمی بوده که با خانم زبیده تربتی  از خانوادههای اصیل تربتی  بود ازدواج نموده و حاصل آن شش فرزند که سه دختر و سه پسر بنامهای حاج محمود ، حاج حسین و دکتر علی ابریشمی میباشد .

براستی میتوان گفت که دکتر علی ابریشمی از یک خانواده اصیل و پاک نهاد  در سال ۱۳۰۷متولد شده  وی  پسر دایی شیخ احمد روح القدس مدیرمسئول روزنامه  روح القدس  و اولین شهید روزنامه نگار در دوران مشروطه  می باشد کودکی خود را در تربت حیدریه گذراند و با خواست پدرش در مدارس علمیه تحصیل میکرد  بنا به توصیه معلمش در مدرسه علمیه به پدرشان پیشنهاد کرد چون زبان عربی ایشان خیلی خوب است بنا براین  مستعد فراگرفتن علوم دینی بوده ودر این حرفه پیشترفت خواهد کرد  . ولی خودش علاقه داشت که در مدارس نوین بدنبال تحصیلات عالیه برود ودر یک مقطع مدرسه علمیه رها کرده ودیگر علاقه ای به رفتن به آنجا نبوده و با شروع  سفر پدرشان به مکه ، برادر بزرگتر ، ایشان را در مدرسه نظام جدید ثبت تام میکند و پس از پایان دوره  ابتدایی جهت ادامه تحصیل به مشهد منتقل شده  ودردبیرستان شاهرضا آن زمان به تحصیل ادامه میدهد . در این دوران با توجه به استعداد درخشان دکتر علی  ابریشمی  وبه توصیه زنده یاد استاد حسینعلی راشد که در تهران اقامت داشتند مراحل انتقال و ثبت نام ایشان در دبیرستان شبانه روزی  البرز تهران  که آن زمان توسط روانشاد دکتر  محمد علی مجتهدی  اداره می شد فراهم گردید

. ایشان در رشته علوم طبیعی ادامه تحصیل  داده و سر انجام و در سال ۱۳۲۷ در رشته علوم پزشکی وارد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران میگردد .

 

 . دکتر ابریشمی  سپس در بیست و پنجم امردادماه سال ۱۳۳۴  موفق به دریافت دانشنامه پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه  تهران میگردد .

آقای دکتر علی ابریشمی در تاریخ ۱۲/۱۱/۱۳۳۴ با سرکار خانم منیژه علوی  طباطبا یی فرزند زنده یاد آقای دکتر ابولقاسم علوی  که از خانواده های سرشناس و اصیل تربتی و  همچنین ریاست بهداری و بهداشت تربت حیدریه را عهده دار بودند  ازدواج کرده و حاصل این پیوند چهار فرزند دو دختر و دو پسر  بنامهای ( خانمها  نیلوفر و مریم آقایان  هاشم و هادی) می باشد .

 پس از دریافت دانشنامه دکترای پزشکی  ایشان با حکمی از سوی وزیر بهداری به شماره ۱۴۷۱ مورخ ۱۹/۱/۱۳۳۶ به عنوان پزشک بهداری تربت حیدریه به استخدام وزارت بهداری در آمده و بخاطرعشق خدمت به همشهریانش به زادگاهش عزیمت نمود

پس از گذشت مدتی جهت خدمات بیشتر  به همشهریان خوددر ابتدا موفق به در یافت  مجوزاداره نظام پزشکی به شماره ۴۳۳۶  گردید . آنگاه اقدام   به دایر کردن مطب خود در تربت حیدریه  نمود  .

دکتر ابریشمی ابتدا  در  قسمت سمت چپ طبقه فوقانی  ساختمانی واقع در خیابان فردوسی جنوبی متعلق به برادر ناتنی خود حاج محمد باقر ابریشمی مطبی را دایر میکند در طرف راست این طبقه هم که دفتر اسناد رسمی شماره ۲۷۳ به سر دفتری حاج مرتضی حجت پناه قرار داشت  قسمت همکف ساختمان  هم محل  تجارتخانه حاج اسد اله خان جعفری بود .

دکتر علی ابریشمی  همچنین دوره تخصص بیهوشی را گذراند و  عضو انجمن انستزیولوژی (  بیهوشی  و مراقبت ویژه )در ایران بود وبهمین دلیل هم در بیمارستان رازی تربت حیدریه خدمات خوبی را به جراحان در اطاق عمل ارایه میداد حاصل ازدواج ایشان با خانم علوی شامل چهار فرزند به ترتیب ۱- خانم نیلوفر ابریشمی در رشته زیست شناسی دانشگاه مشهد دبیر آموزش و پرورش که اکنون باز نشسته شده ۲ دکتر هاشم ابریشمی دندانپزشک مقیم آلمان ۳- مهندس هادی ابریشمی مهندس کشاورزی  که در حال حاضر با خانم دکتر مریم ابریشمی که داروساز هستند یک داروخانه در خیابان بزرگمهر مشهد تاسیس کرده اند  جالب است بدانیم دکتر علی ابریشمی از اطاقهای مجاور مطب خود استفاده برای عمل جراحی چشم استفاده می کرد و با تجهیز آن اطاقها عملا بیماران اطراف تربت شامل قاسم آباد و زون و خواف را در آنجا عمل کرده و مداوا می نمود     ادامه دارد …

 

 

 

 

 

 

ادامه دارد……

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *