ارتش روسیه به حال آماده باش درآمد ؛ بازارهای بورس آمریکا و اروپا سقوط کردند

سرویس خارجی: همزمان با تشدید بی سابقه تنش ها بین غرب به سرکردگی آمریکا با روسیه بر سر مساله اوکراین، رسانه های روسی از آماده باش نیروهای روسیه در غرب و شرق این کشور خبر دادند و همزمان از ترس حمله احتمالی روسیه به اوکراین، بورس آمریکا و اروپا هم سقوط کرد.

تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد که حوزه نظامی غرب روسیه، بررسی آمادگی رزمی واحدهای نظامی این حوزه را آغاز کرده و نظامیان اقدامات در شرایط مختلف را تمرین می کنند. رسانه روسی افزود: واحدهای نظامی مناطق غرب روسیه، تسلیحات سنگین و تانک ها و نفربرهای زرهی را به کار می گیرند و برای اقدامات رزمی آماده می شوند. مناطق غرب روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نیز نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روسها اهمیت فراوان دارد و به وضع آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاصی می شود. در استان ساخالین و جزایر کوریل واقع در خاور دور روسیه هم اقدامات برای بررسی آمادگی رزمی واحدهای نظامی این مناطق آغاز شده است و نظامیان روس مستقر در این مناطق نیز به حال آماده باش در آمده و در مواضع خود مستقر شده اند.

مناطق خاور دور روسیه شامل شبه جزیره کامچاتکا، جزیره ساخالین و جزایر کوریل جنوبی با توجه به قرار گرفتن در منطقه اقیانوس آرام که جولانگاه واحدهای دریایی آمریکا است، ازنظر استراتژیکی و امنیتی برای روسیه اهمیت فراوان دارد و روسها پیشرفته ترین تسلیحات خود ازجمله سیستم های پدافند موشکی اس-۴۰۰و مجموعه های موشکی ساحلی باستیون و جنگنده های پیشرفته سوخو را در این مناطق مستقر کرده اند. کشورهای غربی و کی‌یف به تازگی ادعاهایی درباره تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. از سویی جدی‌تر شدن اختلافات بین روسیه و غرب در مورد اوکراین باعث شده بورس‌های آمریکا و اروپا افت قابل توجهی را تجربه کنند. در معاملات شب گذشته موضوع حمله احتمالی روسیه به اوکراین و نگرانی‌ها نسبت به اقدامات بانک مرکزی آمریکا در اعمال سیاست‌های پولی انقباضی باعث افت نسبتا سنگین شاخص‌های سهام در بورس وال استریت شد.در معاملات روز دوشنبه هم بورس‌های اروپایی به طور متوسط، سه درصد منفی شدند به گونه‌ای که بورس آلمان سه درصد ریخت و بورس فرانسه هم کمی بیش از سه درصد از ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داد. بورس سوییس نیز در معاملات دیروز ۲٫۹۴ درصد منفی شد و بورس لندن هم ۲٫۲۷ درصد پایین آمد.

در چنین شرایطی سخنگوی پنتاگون با اعلام خبر آماده‌باش ۸۵۰۰ نظامی آمریکایی برای اعزام به اروپا برای کمک به اوکراین، مدعی شد روسیه قصد کاهش تنش ندارد. ارتش ایالات متحده حدود ۸۵۰۰نظامی خود را به حال آماده باش درآورده تا در صورت نیاز، به طور بالقوه در کوتاه مدت آماده استقرار در اروپا شوند.جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت بخش اعظم ۸۵۰۰نظامی آمریکایی از دستورات آماده برای استقرار مطلع شده‌اند تا در صورت فراخوان ناتو، بتوانند صفوف نیروهای واکنش سریع ناتو را تکمیل کنند. کربی افزود: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا همچنین می‌خواهد تعداد نامشخصی از نیروهای این کشور برای هر گونه احتمالات دیگر نیز آماده باشند. سخنگوی پنتاگون گفت: روسیه می‌تواند به راحتی با عقب کشیدن نیروهایش، بحران را کاهش دهد اما بسیار واضح است که روس‌ها در حال حاضر هیچ قصدی برای کاهش تنش ندارند.

از طرفی ناو هواپیمابر “هری اس ترومن” آمریکا برای نخستین بار از زمان پایان جنگ سرد و همزمان با تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، بار دیگر به خدمت ناتو درمی‌آید. پنتاگون اعلام کرد که این ناو هواپیمابر و گروه ضربتی‌اش در تمرینات دریایی ناتو در دریای مدیترانه شرکت خواهند کرد، تمریناتی که تا چهارم فوریه ادامه دارد. خبر دیگر اینکه ناتو تهدید به تحمیل تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه کرد. رهبران انگلیس و دیگر کشورهای عضو ناتو بر لزوم وضع تحریم‌هایی بی‌سابقه علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین تاکید و توافق کردند که در صورت حمله روسیه به اوکراین، متحدان واکنش‌هایی سریع از جمله یک بسته تحریمی بی‌سابقه را به اجرا درآورند.

در چنین شرایطی کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون قصد دارد در آینده‌ای نزدیک گفت‌وگویی تلفنی را با همتایان روسی و اوکراینی خود انجام دهد.این بیانیه متذکر شده است که رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد از همه منابع دیپلماسی برای حفظ ثبات در اروپا استفاده کند و همچنین آماده است همبستگی خود را درخصوص حمایت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و امنیت آن‌ها نشان دهد.مکرون همچنین قصد دارد در این تماس، به تنش زدایی درخصوص بحران کنونی اوکراین بپردازد. کاخ الیزه اعلام کرد: ما نگران این وضعیت هستیم و می‌خواهیم از بی‌ثباتی بیشتر جلوگیری کنیم.

 

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰   روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *