۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

تهران، پایتخت ایران، شهری پرجنب‌وجوش است که جمعیت زیادی را در دل خود جای داده است. با وجود فراوانی جاهای دیدنی تهران، بسیاری از پایتخت‌نشینان تمایل دارند برای یک روز هم که شده، از زندگی شهری و دغدغه‌های ناتمامش دور شوند و به دل طبیعت و آرامش بی‌وصف آن پناه ببرند.

گروه ایرنا زندگی – بهترین گزینه برای تحقق این هدف، سفر به روستاهای اطراف تهران است که در اوج زیبایی و سرسبزی، فاصله کمی با این شهر دارند و برای سفرهای آخرهفته بسیار مناسب‌اند. ما در این نوشته از ره بال آسمان به معرفی ۱۰ روستای بسیار زیبا و رؤیایی اطراف استان تهران پرداخته‌ایم. پس اگر قصد دارید آخر هفته خود را متفاوت‌تر از هر زمانی بگذرانید، همراه ما باشید.

افجه، دشت آتشین تهرانی‌ها

روستای افجه یکی از روستاهای دیدنی اطراف تهران است که در ۳۰کیلومتری این شهر و دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد. اگر قصد دارید آخرهفته‌تان را آرام و به‌دور از هرگونه آلودگی بگذرانید، روستای خوش‌آب‌ورنگ افجه انتخابی عالی برای شما است. در این روستای سرسبز و باصفا، چشمه‌ها و آبشارهای خروشانی وجود دارد که به مدد آن‌ها باغ‌های گیلاس، آلبالو، گردو و سیب فراوانی پدید آمده است.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

یکی از بخش‌های جذاب روستای افجه، دشت هویج است. دشتی تماشایی که در گذشته کشتزار هویج بوده و ازاین‌رو با نام گودال آتشین معروف شده است. البته امروزه خبری از هویج نیست و رنگ نارنجی جای خود را به سبز داده است؛ اما چیزی از زیبایی این دشت کم نشده است و تمام گردشگران روستای افجه، با اشتیاق از این دشت بازدید می‌کنند.

علاوه بر دشت‌ها و باغ‌های سرسبز این روستا، آبشارهای فروانی در افجه وجود دارد که جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند و سفر شما را بیش از پیش هیجان‌انگیز می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید آخرهفته‌ای آرام و به‌دور از زندگی پرمشغله شهری داشته باشید و کمی اکسیژن خالص استنشاق کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به روستای افجه بزنید.

چناقچی علیا، ایران کوچک

روستای چناقچی علیا از توابع بخش خرقان در شهرستان زرندیه است و در ۴۵کیلومتری شمال غرب شهر ساوه قرار دارد. ساکنان این روستا با تبار فارس، ترک و ارمنی و با مذاهبی چون تشیع و مسیحیت، در کمال دوستی و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ همین وحدت کلمه میان آن‌ها است که باعث شده به چناقچی لقب ایران کوچک را بدهند.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

آبشاری در ضلع شمالی روستای چناقچی قرار دارد که بسیار زیبا است و چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. در پایین همین آبشار، سبزه‌زاری وجود دارد که فضای بسیار دل‌نشینی برای اتراق چندساعته خانواده‌ها است. رودخانه فصلی روستای چناقچی نیز علاوه بر زیبایی باشکوه‌اش، باغ‌های فراوانی را پدید آورده است که زیباترین جلوه‌ها را در حاشیه رودخانه خلق کرده است.

کلیسای «سرکیس» نیز یکی از دیدنی‌های روستای چناقچی است که عبادتگاهی برای ساکنان مسیحی این روستا است. بر اساس اسناد موجود، قدمت این کلیسا به حدود سال ۱۷۷۰ میلادی یعنی تقریباٌ چهار قرن پیش باز می‌گردد.

ارنگه، بهشتی در پیج‌وخم جاده چالوس

در جاده چالوس، دقیقاً در ۱۸کیلومتری کرج، روستای زیبایی به نام ارنگه وجود دارد که با هوای دلنشین و رودخانه‌های تماشایی‌اش، بسیاری از اهالی تهران و کرج را مجذوب خود کرده است. گردش در روستای ارنگه و گذر از کوچه‌باغ‌های رؤیایی آن، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات گردشگران این روستا است.

در جای‌جای ارنگه، صدای دلنشین رودخانه‌ها را می‌شنوید که با کمک کانال‌های ساخته شده، از کوچه‌های بالای روستا به پایین سرازیر می‌شوند و باغ‌های آلبالو، زردآلو، گیلاس فراوانی را به بار می‌آورد. شما می‌توانید در استخرهای طبیعی این روستا که از رودخانه‌های آن پدید آمده است، شنا کنید یا در تنگه‌‎های شگفت‌انگیز ارگنه، صخره‌نوردی جانانه‌ای را تجربه کنید.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

روستای ارنگه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی خود، از مکان‌های تاریخی بسیاری برخوردار است. به عنوان مثال، امامزاده و گورستان ارنگه با سنگ‌قبرهایی هزاران ساله که توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند. ناگفته نماند که این روستا در گذشته محل زندگی زرتشیان بوده است و با دقت بر کنده‌کاری‌های تپه قلعه‌ها و تپه کارنه، می‌توان نگاره‌های به‌جامانده از آن دوران را یافت. بنابراین اگر قصد دارید در کمترین زمان ممکن از شلوغی‌های تهران خلاص شوید و علاوه‌بر تنفس در هوای پاکیزه، کمی غرق تاریخ شوید، شک نکنید ارنگه بهترین انتخاب برای شما است.

آهار، محلی برای تنفس

یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران که بسیار دیدنی است، روستای آهار در ۴۰کیلومتری این شهر است که ازجمله مناطق شمیرانات محسوب می‌شود. روستایی رنگارنگ که در هر فصل زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و مقصدی مناسب برای سفرهای یک‌روزه اهالی تهران و کرج است.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

روستای آهار در نزدیکی رشته کوه البرز قرار دارد؛ ازاین‌رو بسیاری از پایتخت‌نشینان این روستا را برای کوه‌نوردی انتخاب می‌کنند. اگر اهل پیاده‌روی در طبیعت باشید، سفر به آهار به یکی از بهترین گردش‌های عمرتان تبدیل می‌شود؛ قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های رؤیایی این روستا که با درختان خوش‌قدوقامت پوشیده شده است و از میان باغ‌های آلبالو و گیلاس گذر می‌کند و رودهای خروشانی که در امتداد مسیر جریان دارد، شما را به وجد می‌آورد.

علاوه بر تمام این تفریحات، روستای آهار برای دوچرخه‌سواری نیز بسیار مناسب است؛ به‌طوری‌که به یکی از تفریحات لذت‌بخش گردشگران این ناحیه تبدیل شده است. ناگفته نماند که روستای آهار با مناظر زیبای خود و سوژه‌های منحصربه‌فردش، به یکی از مناطق پرطرفدار عکاسی تبدیل شده است. پس اگر حتی به یکی از این تفریحات علاقه‌مندید، روستای آهار را از دست ندهید.

برغان، سرزمین آلوچه‌ها

روستای برغان یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران است که در استان البرز واقع شده است و حدود ۵۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. طبیعت بکر و آب‌وهوای مطلوب این روستا، باعث شده است که بسیاری از ساکنین شهر تهران، البرز و کرج آخرهفته‌های خود را در این محل بگذرانند. روستای برغان با رودخانه‌های جاری و درخت‌های چنار که عمر بعضی از آن‌ها به هزارسال نیز می‌رسد، هر طبیعت‌گردی را شیفته خود می‌کند. مهم‌ترین نکته در رابطه با روستای برغان، باغ‌های آلو این منطقه است که ثمره‌اش، آلوچه‌های خوشمزه و آب‌داری است که دل تمام گردشگرانش را می‌رباید.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

علاوه بر تمام زیبایی‌های ذکرشده، این روستا جاهای دیدنی متنوعی مانند حسینیه، مسجد، پل و میدان برغان دارد که بسیار قدیمی هستند و دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر هوس کردید به این روستای زیبا سفر کنید و از طبیعت منحصربه‌فردش لذت ببرید، ما به شما فصل‌های بهار و تابستان را پیشنهاد می‌دهیم؛ چراکه برغان در این دو فصل به اوج زیبایی خود می‌رسد و بدون شک این همه زیبایی روحتان را تازه خواهد کرد.

کردان، تلفیقی از طبیعت روستایی و معماری مدرن

روستای کردان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که ۵۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد و در استان البرز قرار گرفته است. این روستای جذاب یکی از مناطق پرطرفدار گردشگری برای تهرانیان است و بسیاری از پایتخت‌نشینان این روستا را به‌دلیل ویلاها و تالارهای مجلل عروسی‌اش می‌شناسند؛ درواقع روستای کردان تلفیقی از طبیعت روستایی و معماری مدرن شهری است.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

این روستای خوش‌آب‌وهوا در تمام فصل‌ها جذاب و دیدنی است؛ اما اگر بهار و تابستان را برای گردش در کردان انتخاب کنید، به شما قول می‌دهیم محو زیبایی چشم‌نواز این روستا شوید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

علاوه بر پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌های باصفای کردان، تفریحات دیگری مانند کوه‌نوردی و پاراگلایدر در این روستا وجود دارد که لذت سفر را برای شما تکمیل می‌کند. پس اگر قصد دارید آخر هفته را با دوستان و عزیزان خود در منطقه‌ای لوکس با آب‌وهوایی مطلوب بگذرانید، کردان بهترین انتخاب برای شما است.

وردیج و واریش، روستای ارواح سنگی

یکی دیگر از مناطق بسیار خوش آب‌وهوا و دیدنی اطراف تهران برای گذراندن ایام گرم تابستان، دو روستای وردیج و واریش است. این دو روستا در نزدیکی هم واقع شده‌اند و اولین روستا ۲۲ کیلومتر با تهران فاصله دارد. در ابتدا از روستای وردیج بگوییم که در منطقه کوهستانی قرار دارد و از آب‌وهوای بسیار مطبوعی در فصل تابستان برخوردار است.

یکی از دلایل نام‌گذاری روستای وردیج با عنوان روستای ارواح سنگی، وجود دامنه سنگ‌های آدمک‌مانند این منطقه است؛ سنگ‌هایی با اشکال مختلف که منظره جالبی را به نمایش گذاشته‌اند. این سنگ‌ها بیشتر شبیه جمجمه انسان‌ها و بدن حیوانات وحشی هستند و افسانه‌های مختلفی درباره آن‌ها وجود دارد. همین امر باعث متمایز شدن این روستا با دیگر روستاهای اطراف تهران شده است.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

بعد از روستای وردیج، در انتهای جاده آسفالت این مسیر، روستای واریش قرار دارد. این روستا به‌دلیل قرارگیری در ارتفاع بالاتر، آب‌وهوای خنک‌تری نسبت به وردیج دارد؛ به‌طوری که در زمستان بسیاری از سکنه آن را ترک می‌کنند. روستای واریش بسیار سرسبزتر از وردیج است و باغ‌های آلبالو، گیلاس، گردو و توت آن بسیار دیدنی است.

دیدنی‌های روستای واریش فراوانند؛ از چشمه واریش که آب سرد گوارایی را به گردشگران هدیه می‌دهد گرفته تا امامزاده بی بی زرین قمر که اکنون به پناهگاهی برای کوهنوردان این روستا تبدیل شده است. پس اگر قصد دارید از دست روزهای آتشین تابستان خلاص شوید و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنیم دو روستای وردیج و واریش را برای سفر آخر هفته خود انتخاب کنید.

طالقان، بهشت ییلاق‌های تهران

طالقان یکی از زیباترین مناطق گردشگری اطراف تهران است که حدود ۱۲۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. طبیعت روح‌نواز طالقان با رسیدن اردیبهشت یکپارچه سبزپوش شده و به منطقه‌ای منحصربه‌فرد برای گشت‌وگذار در بهار تبدیل می‌شود. طالقان با جاذبه‌های طبیعی مختلف مانند دریاچه، کوه‌ها و روستاهای زیبا و تاریخی اطرافش، بهترین مکان برای رکاب‌زدن در دل طبیعت بهاری است.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

قدمت طالقان با ۸۲ روستای فعال در حاشیه رودخانه شاهرود و دامنه رشته کوه البرز، به هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد. از جمله جاهای دیدنی طالقان می‌توان به بقعه امامزاده میرسعید در حسنجون، بقعه امامزادگان موسی و سلیم در آسفاران، حمام شهرک، حمام تاریخی میر، درخت هزارساله در فشندک و روستای باریکان اشاره کرد.

فیلبند، اقیانوس ابر در بام مازندران

آخرین روستا در فهرست ۱۰گانه ما، روستای فیلبند است. این روستای زیبا و شگفت‌انگیز در استان مازندران قرار دارد و با وجود مسافت نسبتاً زیاد، ارزش معرفی‌کردن را دارد. روستایی در همسایگی ابرها که تحمل روزهای گرم تابستانی را آسان و دل‌انگیز کرده است و مناظر رؤیایی‌اش، سوژه بسیاری از عکاسان است. در این روستا می‌توانید قاب رؤیایی از زیبایی‌های کوهستان و زندگی روستایی در جوار ابرها را مشاهده کنید و محو این زیبایی کم‌نظیر شوید. علاوه بر اقیانوس ابر، فیلبند با زیبایی‌های یک روستای کوهستانی شمالی، حسابی دلبری می‌کند.

۱۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

روستای فیلبند به‌دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد، به بام مازندران معروف شده است؛ به همین دلیل در بیشتر مواقع غرق در مه است و باران لطیفی فضای آن را پر می‌کند. این نکته را به‌خاطر بسپارید که فیلبند در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است؛ بنابراین اگر قصد دارید از گردش در این روستا لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما، سفر در فصل‌های بهار و تابستان است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *