روسیه: ۱۱۸ مرکز نظامی اوکراین از کار افتاد

روسیه: ۱۱۸ مرکز نظامی اوکراین از کار افتاد

مسکو – ایرنا -ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که از آغاز عملیات نیروهای روسیه در اوکراین، ۱۱۸ مرکز نظامی این کشور ازجمله ۱۱ پایگاه هوایی و فرودگاه نظامی ازکار افتاده است.

به گزارش ایرنا، کوناشنکوف روز جمعه در بیانیه ای که در شبکه تلویزیونی سراسری روسیه ۲۴ منتشر شد، اظهار کرد: نیروهای روسیه ۱۳ مقر فرماندهی نظامی و ارتباطاتی ارتش اوکراین و ۱۴ دستگاه مجموعه پدافند هوایی اس-۳۰۰ و سامانه پدافند هوایی اوسا و ۳۶ دستگاه رادار اوکراین را منهدم کردند.

 سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین از سرنگونی چهار فروند هواپیمای نظامی اوکراین و پنج فروند پهپاد ازجمله چهار پهپاد بیرقدار (ساخت ترکیه) و انهدام ۴۱ تانک و تعداد زیاد خودرو نظامی در نبردهای روز گذشته و امروز خبر داد.

اوکراین سال گذشته ۲۰ فروند پهپاد ضربتی بیرقدار از ترکیه خریداری کرد.

کوناشنکوف در ادامه بیانیه خود به تسلیم شدن ۱۵۰ نظامی اوکراینی در شبانه روز اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد که ۸۲ نظامی اوکراینی در منطقه ای به نام زمنی خود را تسلیم کرده اند.

نیروگاه هسته ای چرنوبیل تحت کنترل نیروهای روسیه

 سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود، به کنترل کامل نیروهای روسیه بر نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل اشاره کرد.

این نیروگاه هسته ای را کماندوهای نیروی هوابرد روسیه تحت کنترل در آورده اند و آنها با دسته نیروهای اوکراینی محافظ این مرکز هسته ای آسیب دیده برای محافظت از نیروگاه همکاری می کنند.

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی(۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند.

شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

پیشروی نیروهای دونتسک و لوگانسک ادامه دارد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد که ارتش جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک به پیشروی ادامه می دهند و نیروهای روسیه از آنها در ضدحمله به نیروهای اوکراینی استفاده می کند.

وی افزود: ارتش جمهوری خلق دونتسک توانتس با عبور از استحکامات ارتش اوکراین در منطقه ولنوواخ، یک کیلومتر پیشروی کرده و در منطقه استپووی هم ۹ کیلومتر پیشروی کرد.

به گزارش رسانه های روسیه، ارتش این کشور همینک در ۳۵ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین قرار دارد و نیروهای روسیه در بخش دیمر پیشروی می کنند و به سوی پایگاه هوایی گوستومل در نزدیکی کی یف در حرکت هستند و در این منطقه نبردهای پراکنده جریان دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

وی بامداد روز  پنجشنبه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از عملیات نظامی ارتش روسیه در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *