واکنش خبرنگاران و کاربران شبکه های اجتماعی به یک مطالبه تقریبا هیچ! سهم مردم تربت حیدریه از درآمدهای غنی معادن/صاحبان معادن از رسانه ای شدن موضوع نگران هستند!

اصحاب رسانه و کاربران شبکه های اجتماعی تربت حیدریه در یک مطالبه اجتماعی خواهان مشخص شدن سهم مردم این منطقه از صادرات و درآمدهای میلیاردی معادن شدند و عنوان کردند: با وجود منابع غنی درآمدی در معادن، اما فقر و محرومیت و حاشیه نشینی در این شهرستان بیداد می کند.

به گزارش خبرنگار تابان تربت؛ شهرستان تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی بعنوان سومین شهر بزرگ این استان با جمعیتی حدود ۲۵۰ هزار نفر بعنوان یک نقطه استراتژیک به مردم شهرهای اطراف خدمات مختلفی ارایه می دهد.

وجود دو محصول زعفران و ابریشم که این منطقه را بعنوان پایتخت زعفران جهان و ابریشم کشور مطرح کرده در کنار مزایای دیگر محصولات کشاورزی چون پسته و آلو و همچنین مزیت فوق العاده معادن طلا، سنگ و عقیق باعث شده تا خبرنگاران و اصحاب رسانه در ادامه مطالبه گری از مسوولان و بخش خصوصی سهم مردم این منطقه را از معادن غنی و درآمدهای میلیاردی حاصل از صادرات آن بعنوان یک مطالبه اجتماعی مطرح کنند.

در گزارش های متعدد سالیان قبل و همچنین امسال به موضوع زعفران و ابریشم پرداخته شده و بیشتر تمرکز در این حوزه کوتاه کردن دست دلالان از قیمت گذاری و ممانعت از خام فروشی و حفظ زنجیره ارزش افزوده بوده که بحمدالله در طول سالهای اخیر و بویژه امسال قدم های مثبتی برداشته شده و قیمت زعفران به قیمت های جهانی تقریبا نزدیک و مسوولان بهمراه بخش خصوصی بدنبال حفظ زنجیره ارزش افزوده هستند اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

البته در این گزارش قصد نداریم به این حوزه ورود کنیم و مجالی هم بر آن نیست، لذا در ادامه مطالبه گری اصحاب رسانه و برخی کاربران شبکه های اجتماعی سراغ معادن غنی که درآمدهای میلیاردی حاصل از صادرات آن بسیار سرشار است رفتیم و بعنوان یک مطالبه اجتماعی این مهم را مطرح کردیم سهم مردم محروم و کم برخوردار تربت حیدریه از این معادن به جز تلی از خاک و جاده های فرسوده و نامناسب حاصل از تردد تریلی ها و کامیون ها و همچنین نابودی کشاورزی و محیط زیست چه بوده است.

البته ناگفته نمی ماند که در کنار این معادن اشتغالزایی ایجاد شده و گاها ساخت خانه و یا مرکز بهداشت، کمک به نیازمندان، توزیع بسته های معیشتی و کمک آموزشی انجام می شود اما باید دید آیا از آن میزان درآمدهای میلیاردی این هزینه کردن ها کافی است؟

متأسفانه بخش زیادی از معادن منطقه خام فروشی می شود و تاکنون هیچ عایدی نصیب مردمش نشده و تنها فایده آن آسیب به باغات کشاورزی و زراعی و جاده ها و محیط زیست بوده است.

این در حالی است که بخشی از پروژه های بر زمین مانده تربت حیدریه که بعضاً صاحبان معادن هم آن را مدیریت می کنند هنوز بر زمین مانده و یا بخشی دیگر از پروژه ها که لنگ چند میلیارد پولی است که برای صاحبان معادن پول خرد حساب نمی شود که باید بعنوان یک مطالبه از صاحبان معادن در قبال مسیولیت اجتماعی شان نسبت به مردم منطقه بصورت جدی پیگیری شود.

سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای ۵۱۵ نفر

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه مجموع معادن در این شهرستان را ۶۲ معدن عنوان کرد و افزود: از این تعداد، ۳۷معدن غیر فعال و ۲۵ معدن فعال هستند.

محمد اشرفی با اشاره به سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی ۵۱۵ نفر معادن، گفت: عمده معادن موجود در شهرستان طلا، عقیق، مس، سنگ آهک کرومیت، مخلوط کوهی، گرانیت، آگات، خاک صنعتی، سنگ لاشه، مرمریت، باریت و منگنز است.

وی میزان برداشت محصول سالانه از این معادن را ۵۶۳هزار و ۵۶۹ تن عنوان کرد و بیان داشت: معادن فعال در شهرستان مطالبات دولتی از جمله مالیات و عوارض را به خزانه دولت پرداخت می کنند.

سهم مردم تربت حیدریه از درآمد واریزی صاحبان معادن به خزانه دولت به کجا می رود؟

تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ق.ظ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *