اندیشکده آمریکایی بررسی کرد: پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

استراتژی جنگی پوتین

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید پوتین در اوکراین احتمالاً به تخصص تاریخی روسیه در توپخانه به علاوه شیوه‌های آموخته‌شده از موفقیت‌ها در چچن، گرجستان، سوریه و سایر مناطق تکیه خواهد کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق – اندیشکده آمریکایی انجمن خاورمیانه در گزارشی به بررسی استراتژی جدید نظامی روسیه در جنگ‌ها پرداخت و نوشت: روسیه با استفاده از موشک‌های کروز حمله به اوکراین را آغاز کرد. ویدیویی از موشک‌هایی که در حال پرواز با ارتفاع کمی نسبت به زمین هستند منتشر شده است، و یک ویدیوی دیگر پرتاب موشک‌ها به نزدیکی خط مقدم اوکراین را نشان می‌دهد. راب لی، متخصص مناقشه بین روسیه و اوکراین، در توییتر نوشت که موشک‌های کروز مورداستفاده علیه شهر ایوانو فرانکیفسک از نوع کالیبر بوده‌اند. موشک‌های بالستیک نیز مورد استفاده قرار گرفتند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

این اندیشکده می‌نویسد: انواع مختلفی از ابزارآلات جنگی در اختیار ارتش مدرن روسیه قرار دارد. لی خاطرنشان می‌کند که ممکن است مسکو در حال استفاده از کالیبر پرتاب‌شده از دریا، اسکندر M۷۲۸۹ زمین‌پایه یا موشک‌های کروز هواپایه باشد. زرادخانه عظیمی در اختیار روسیه قرار دارد و شواهد حاکی از آن است که برخی از این موشک‌ها در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مانند موشک BM-۳۰ اسمرچ، موشک‌های ضدرادار KH-۳۱ و انواع مختلف سامانه‌های موشک‌انداز چندگانه، مانند موشک‌های گراد و موشک TOS-۱ که بر روی شاسی یک تانک نصب شده است.

اعتقاد بر این است که روسیه این حمله را در درجه اول با استفاده از این زرادخانه موشکی، از موشک‌های کروز تا موشک بالستیک اسکندر، و همچنین موشک‌های کوتاه‌برد آغاز کرده است. این از روش جدید جنگ روسیه پرده‌برداری می‌کند: به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی، که برای اجتناب از نیاز به استفاده از نیروی هوایی علیه اوکراین طراحی شده است.

پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

استراتژی حمله به پدافندهای هوایی و فرودگاه‌ها

چرا این نقشه به این شکل در حال انجام است؟ کاملاً واضح است که روسیه این حملات را به دقت برنامه‌ریزی کرده است. آن‌ها از تاکتیکی استفاده می‌کنند که آمریکا آن را در جنگ‌های گذشته تکمیل کرده است: تلاش برای حمله به پدافندهای هوایی و فرودگاه‌ها؛ به منظور خنثی کردن پدافند هوایی اوکراین قبل از آغاز هر نوع حمله زمینی، و قبل از تلاش روسیه برای تسلط بر آسمان اوکراین با هواپیماهای جنگی. این همان کاری است که ایالات متحده در سال ۱۹۹۱ و همچنین در سال ۲۰۰۳ در عراق انجام داد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً از اتفاقات دهه ۱۹۹۰ درس‌هایی آموخته است، اما همچنین می‌خواهد از روش جدید روسی برای جنگ استفاده کند. این یک جنگ، بدون شکست‌هایی است که روسیه در دهه ۹۰ در چچن با آن مواجه شد. این جنگ همچنین بر اساس موفقیت روسیه در برابر گرجستان در سال ۲۰۰۸ و در سوریه پس از سال ۲۰۱۵ بنا شده است.

پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

افول هژمونی جهانی آمریکا و ظهور یک روسیه احیاشده

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: همزمان با افول هژمونی جهانی آمریکا یک روسیه احیاشده ظهور کرده است، که یگان‌های مدرن آن شامل تعداد زیادی از نیروهایی هستند که مدرنیزه و حرفه‌ای شده‌اند، به علاوه آن‌هایی که در مناطقی مانند سوریه خدمت کرده‌اند. به عنوان مثال، نیروهای ویژه روسیه به سوریه اعزام شده‌اند. یگان‌های نیروی دریایی، پدافند هوایی و نیروی هوایی در آنجا حضور داشته‌اند. نیروهای هوابرد روسیه نیز اغلب در تمرینات نظامی مشترک با بلاروس شرکت کرده‌اند.

از جمله نیروهایی که علیه اوکراین صف‌آرایی کرده‌اند لشکرهای تامان و کانتمیروفسکایا هستند، که بنا بر گزارش‌ها اخیراً در دولبینو، حدود ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین، مستقر شده بودند. این دو یگان‌های قدرتمندی هستند که به عنوان بخشی از فشار زرهی به اوکراین فرستاده خواهند شد. نیروهای متعدد دیگری در میان ۱۵۰۰۰۰ نظامی وجود دارند که روسیه به سمت اوکراین اعزام کرده است. منظور کلی این است که پوتین در دو دهه گذشته نیروهای مسلح روسیه را بهبود بخشیده است.

پوتین از شیوه جدید جنگی روسیه در اوکراین رونمایی کرد / به‌کارگیری فناوری دوران جماهیر شوروی با سامانه‌های مدرن روسی

جنگ سوریه بستری برای آزمایش فناوری‌های جدید روسیه

جنگ در سوریه به عنوان بستر آزمایشی برای فناوری جدید روسیه و بهبود نیروهای هوایی و موشکی این کشور تلقی شد. روسیه همچنین درگیری‌های اخیر مانند نحوه شکست ارمنستان به دست آذربایجان با استفاده از پهپادها و نیروی هوایی را مشاهده کرده است. مسکو توجه زیادی به این اتفاقات داشته است.

هدف پوتین رونمایی از روش جدید جنگی روسیه است. این جنگ به تخصص تاریخی روسیه در توپخانه و سایر نیروها، و همچنین ملاحظات و روش‌های آموخته‌شده از موفقیت‌ها در چچن، گرجستان، سوریه و سایر مناطق تکیه خواهد کرد.

انجمن خاورمیانه در پایان تصریح کرد: این جنگ همچنین از شکست‌های دهه ۱۹۹۰ و موفقیت‌ها و شکست‌های ایالات متحده و ناتو در درگیری‌های متعدد اخیر درس خواهد گرفت. پوتین می‌خواهد اثبات کند که سرمایه‌گذاری او در ارتش نتیجه‌بخش بوده است. او بارها گفته که این سرمایه‌گذاری ضرورت داشته است. اکنون جهانیان باید منتظر بمانند و ببینند که آیا ارتش روسیه می‌تواند نیروهای دفاعی اوکراین را شکست دهد یا به چالش کشیده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *