۸۰ نوازنده فیلارمونیک زاگرب «چنین گفت زرتشت» را خواندند ارکستر فیلارمونیک زاگرب نسخه اصیل «چنین گفت زرتشت» را به زبان فارسی روی صحنه برد.

۸۰ نوازنده فیلارمونیک زاگرب «چنین گفت زرتشت» را خواندند

به گزارش ایسنا، کنسرت اصیل «چنین گفت زرتشت» برای اولین بار در خارج از ایران با آهنگسازی و هدایت علی رهبری، خوانندگی رضا فکری و همراهی و همخوانی ۸۰ نوازنده کروات به زبان فارسی توسط ارکستر فیلارمونیک زاگرب اجرا شد.

این کنسرت شامگاه جمعه ۱۳ اسفند ماه (۴ مارس) و همزمان با سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کرواسی و نیز یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس ارکستر فیلارمونیک زاگرب در سالن بزرگ لیسینسکی این شهر برگزار شد.

پوئم سمفونی «چنین گفت زرتشت» در شش قسمت، اولین پوئم سمفونی در جهان روی گفتار واقعی زرتشت است که برای خواننده تِنور گروه کر و ارکستر بزرگ سمفونیک ساخته شده است.

این کنسرت ۶۵ دقیقه‌ای که برای اولین بار در خارج از کشور به زبان فارسی اجرا شد، روایتی اصیل و ایرانی از «چنین گفت زرتشت» را به جهانیان ارائه می‌کند.

علی رهبری که خود علاوه بر شهرهای بروکسل، پراگ و مالاگا، سال‌ها مدیریت هنری ارکستر فیلارمونیک زاگرب را نیز عهده‌دار بوده است، رهبر ویژه و مدعو برنامه امشب بود.

خواننده این اثر رضا فکری طی هفت سال گذشته با علی رهبری همکاری داشته و تاکنون در اجرای آثاری چون «مرشد»، «اپرای غمنامه پارسی»، «اپرای حضرت ابراهیم» و  «دیوان گوته» نیز سهم داشته است.

ارکستر فیلارمونیک زاگرب یکی از ارکسترهای مشهور اروپا به شمار می‌آید و اکثر رهبران و سولیست‌های مشهور جهان با این ارکستر همکاری داشته‌اند.

مشاوران فرهنگی و هنری رئیس جمهور کرواسی، نماینده ویژه نخست وزیر کرواسی، معاونان وزرای خارجه، فرهنگ و اقتصاد کرواسی، سفیران و دیپلماتهای مقیم زاگرب، سفیر کشورمان در کرواسی، سفیر کرواسی در تهران و اعضای شورای شهر زاگرب در این کنسرت حضور داشتند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *