امضای افزون‌بر ۱۷ هزار چهره هنری روس بر طومار ضد جنگ

امضای افزون‌بر ۱۷ هزار چهره هنری روس بر طومار ضد جنگ

تهران- ایرنا- افزون بر ۱۷ هزار چهره فرهنگی روس نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند که حمله به اوکراین را محکوم می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، این نامه سرگشاده را چهره‌های مختلفی از شناخته‌شده‌ترین موسیقیدان‌ها و هزاران متخصص دنیای هنر این کشور تا کارکنان موزه‌ها امضا کردند.

مقامات روسیه از جنگ در اوکراین به عنوان یک عملیات ویژه یاد می کنند و می گویند اقدام آنها، به منزله حمله نظامی و با هدف شروع یک جنگ نیست.

امضا کنندگان این نامه در حالی که جنگ را بی معنی و غیرضروری خوانده‌اند، از دولت خود خواسته‌اند تا نیروهای خود را [از خاک اوکراین] خارج کند.

به اعتقاد آنها، استدلال پشت این شبه “عملیات نظامی ویژه” ابتکاری است که کاملاً توسط روسیه ساخته شده است و امضا کنندگان نامه با این جنگ که به نام آنها انجام می‌شود مخالف هستند.

هنرمندان برجسته بین‌المللی روسیه نیز تهاجم این کشور به اوکراین را محکوم کرده‌اند.

در ۲۵ فوریه، کریل پترنکو رهبر ارکستر فیلارمونیک برلین، اقدامات ولادیمیر پوتین را “حمله موذیانه به اوکراین” خواند.

هنرمندانی چون کریل ساوچنکوو و الکساندرا سوخاروا نیز از دوسالانه ونیز (بینال ونیز) خارج شدند و در اینستاگرام گفتند که «وقتی غیرنظامیان زیر شلیک موشک می‌میرند، جایی برای هنر وجود ندارد».

بر اساسا گزارش فرانس ۲۴، این موضع‌گیری زمانی رخ می‌دهد که به دلیل قوانین جدید، سخن گفته به این شیوه، شغل، آزادی و امنیت شهروندان روسیه را در معرض خطر قرار می‌دهد چراکه در روزهای اخیر پارلمان روسیه با تصویب قانونی جدید، مجازات‌های سخت‌تری را برای مخالفان عمومی در نظر گرفته است.

در همین پیوند سازمان غیردولتی OVD-Info که بر تظاهرات‌ها در روسیه نظارت دارد، اعلام کرده است که نزدیک به ۱۱ هزار نفر به دلیل شرکت در تظاهرات ضد جنگ در روسیه از ۲۴ فوریه تاکنون دستگیر شده اند که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آنان دیروز دستگیر شدند.

قراردادهای لغو شده

در این میان، در برخی کشورهای غربی، هنرمندان روسی به سرعت کنار گذاشته شدند.

هیات‌های روسی که پیشتر از رویدادهای بین‌المللی مانند مسابقه آواز یوروویژن حذف شده‌اند، توسط جشنواره‌های فیلم کن، گلاسکو و استکهلم نیز تحریم شدند.

در نیویورک و لندن، سالن‌های اپرا و سالن‌های کنسرت، اجرای گروه‌ها و باله‌های روسی را لغو کردند.

اپرای متروپولیتن نیویورک نیز در همین زمینه اعلام کرد که دیگر با هنرمندان یا موسساتی که از سیاست‌های ولادیمیر پوتین حمایت می‌کنند همکاری نخواهد کرد.

در هلند نیز اِرمیتاژ آمستردام، یکی از شرکت‌های تابعه موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ، روابط خود را با این موسسه روسی قطع کرده‌است.

ارمیتاژ آمستردام در بیانیه ای در سوم مارس گفت: “جنگ همه چیز را نابود می کند. حتی ۳۰ سال همکاری.”

ارکستر فیلارمونیک مونیخ نیز والری گرگیف رهبر مشهور این ارکستر را به دلیل امتناع از صحبت کردن علیه تهاجم به اوکراین برکنار کرد.

به گفته مسئولان این ارکستر، گرگیف ۳۰ سال است که با رئیس جمهور روسیه رابطه دارد و مدت زیادی از او حمایت کرده است.

او همچنین از سمت خود به عنوان رهبر افتخاری ارکستر فیلارمونیک روتردام نیز اخراج شد.

آنا نتربکو ستاره اپرا نیز به دلیل روابطش با ولادیمیر پوتین، نامزدی خود را در آلمان، سوئیس و ایالات متحده از دست داده است.

این سوپرانو پنجاهمین سالگرد تولد خود را با آواز خواندن در کرملین جشن گرفت و همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ به طور علنی از رئیس جمهور روسیه حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، به دنبال حمله بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد دهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه همچنان در حال افزایش است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام و خاطرنشان ساخته است که عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *