جان انسان ها را در رسانه ارزشگذاری نکنید! نگاهی به رفتارهای نژادپرستانه گزارشگران در غرب

نگاهی به رفتارهای نژادپرستانه گزارشگران  در غرب

یک مدرس ارتباطات گزارش های نژادپرستانه برخی گزارشگران غرب در جهت حمایت از اوکراین را ریشه دار در تاریخ روزنامه نگاری غرب می داند و معتقد است: اساسا سیستم رسانه ای غرب بر اساس ارزش های مادی مبتنی بر برتری نژاد سفید بنیاد گذاشته شده است. اگر پوشش خبری غرب از وقایع دنیا را مشاهده کنید، می بینید که خواسته یا ناخواسته این نوع استانداردهای دوگانه در آنجا نهادینه شده است.

پس از جنگ در اوکراین ویدئوهایی از گزارشگران غربی در فضای مجازی دست به دست شد که مخاطبانشان را به حمایت از مردم اوکراین فرا می خواندند و نکته اینجاست که این دعوت به حمایت، با به کار بردن الفاظ صریح نژادپرستانه انجام می شد.

بر همین اساس ایسنا این مساله را با محمدرضا نوروزپور ـ مدیرعامل سابق ایرنا و مدرس روزنامه نگاری ـ به گفت وگو گذاشت که وی در ابتدای سخنانش اظهار کرد: در گزارش هایی که از اوکراین توسط برخی از خبرنگاران و گزارشگران غربی ارائه شده، ما خیلی صریح و واضح با نوعی از استاندارد دوگانه مواجه هستیم که به رغم شعارهای دهن پُرکنی که کشورهای غربی درخصوص برابری انسان ها و دوری از نژادپرستی و گردش آزاد اطلاعات بدون تبعیض می دهند، مسائلی رخ می دهد که ناشی از روش تربیتی امپراطوری رسانه ای غرب است.

نوروزپور ادامه داد: اساسا سیستم رسانه ای غرب بر اساس ارزش های مادی مبتنی بر برتری نژاد سفید بنیاد گذاشته شده است. اگر پوشش خبری غرب از وقایع دنیا را مشاهده کنید، می بینید که خواسته یا ناخواسته این نوع استانداردهای دوگانه در آنجا نهادینه شده است. اینکه برخی از گزارشگران به صراحت می گویند که «اینجا یک کشور جهان سوم نیست… اینجا اروپاست» یا «جایی که در حال بمباران است سوریه و عراق و افغانستان نیست … یک کشور پیشرفته ارپایی است» اینها همه ریشه در نوع تربیت و نگاه نهادینه شده در امپراطوری رسانه ای غرب است که مبتنی بر ارزشگذاری های مادی است. یعنی جان یک انسان غربی سفیدپوست، از جان یک انسان جهان سوم در خاورمیانه ارزش بیشتری دارد و این ارزش گذاری و برتری که به یک انسان در بستر خبر داده شده در اثر سال ها برجسته سازی است که در پوشش رسانه های غرب صورت گرفته است.

این کارشناس رسانه با اعتقاد بر اینکه گزارش های نژادپرستانه در غرب سابقه تاریخی دارد، اظهار کرد: صد سال پیش هم می توان رگه هایی از این استانداردهای دوگانه را در پوشش خبری آنها دید. در پوشش خبری مرتبط با سرخپوستان آمریکا، روزنامه های آمریکا این استانداردهای دوگانه را نسبت به اخباری که مربوط به سرخپوستان یا سیاهپوستان یا بعدها درخصوص مسلمانان بود، اعمال می کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: این برجسته سازی خبری که سال های سال در نوع روزنامه نگاری غرب صورت گرفته، انسان غربی را به نادرست دارای ارزش و اعتبار بیشتری کرده است و متاسفانه نوع پوشش خبری هم که در حمله به اوکراین مشاهده شد، به رغم اینکه جنگ در هر کجای دنیا که رخ دهد، ناپسند است، در هر شکل آن محکوم شده است چه در خاورمیانه چه در اروپا یا آمریکا باشد، ولی می بینیم که رسانه های غربی نسبت به وقوع جنگ و جنایت در کشورهای خاورمیانه ارزشگذاری که باید کنند، نکردند و نمی کنند و ارزشگذاری که لازم است انجام نمی دهند؛ اما در خصوص اوکراین ما شاهد تلاش بسیار از سوی امپراطور رسانه ای غربی برای برجسته سازی این موضوع بودیم و اتفاقی که در اوکراین افتاده را جدا از اتفاقات ناگواری می دانند که در گوشه کنار دنیا می افتد. اگر مقایسه کنید، می بینید که سالهاست مردم یمن زیر شدیدترین بمباران و حملات سعودی هستند اما نه این جنگ برجسته شد و نه برایش ارزشگذاری شد و نه احساسات مردم تحریک شد و نه تصاویر قربانیان آن برجسته شد. ریشه این اتفاقات همه به تربیت و ارزشگذاری مادی برمی گردد که در امپراطوری رسانه ای غرب وجود دارد.

نوروزپور در همین زمینه اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم به این سو، آمریکا بیش از ۱۰ الی ۱۲ جنگ در گوشه کنار دنیا به راه انداخت و دخالت های نظامی که داشت و با کودتاهای بعضاً خونین دولت ها را سرنگون کرد، هیچ گاه با این نوع از محکومیت گسترده جهانی در رسانه ها مواجه نبوده. نوع رفتار رسانه های غربی با یک رویداد همتا و مشابه دوگانه است. آمریکایی ها جنگ به راه می اندازند، روسی ها هم جنگ به راه می اندازند. آمریکایی ها این ظرفیت و توانایی را داشتند که همه ی ابزارها و امکانات رسانه ای خودشان را علیه رقیب سیاسی شان در سراسر دنیا به کار بگیرند و این ها همه نشان دهنده ی استانداردهای دوگانه ای است که در جهان غرب حاکم است.

این مدرس ارتباطات با اشاره به دوگانگی استانداردهای رسانه ای غرب در قبال اوکراین، گفت: بسیاری از منتقدان رسانه ای غرب در فضای مجازی و در رسانه های جایگزین نسبت به این رویکرد و نوع پوشش اعتراض کردند، چیزی که در گذشته شاهد آن نبودیم یا صداهای مخالف در آن کم بود. یکی از خوبی های توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی این است که صداهای مختلف هم شنیده می شود. از جمله نمایان کردن نژادپرستی در موضوع جنگ اوکراین، خیلی هم در همین جهان غرب لب به اعتراض گشودند و این نوع پوشش رسانه ای را محکوم و تقبیح کردند. چیزی که در گذشته کمتر شاهد آن بودیم. در حال حاضر هر کسی در هر جای دنیا که باشد یک کنشگر ارتباطی است و فقط گیرنده پیام نیست. لذا آن چیزی که ما شاهد بودیم در استاندارد دوگانه و نژادپرستی در رسانه های غربی اتفاق تازه ای نبود. بلکه نکته تازه این بود که خیلی ها به این موضوع پرداختند و به آن اعتراض کردند و این از برکات توسعه فناوری ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی است که صداهای مخالف را هم به گوش ما رسانده.

نوروزپور در پایان با اعتقاد بر اینکه رسانه در روایت رویدادها باید بی طرف باشد، گفت: رسانه ای که سوء بگیرد، جهت گیری و سمت گیری نسبت به رویدادها داشته باشد، رسانه ی معتبری نیست یا رسانه ای است که حتما مبتلا به استانداردهای دوگانه است. لذا ارزشگذاری برای جان انسان ها در رسانه کار ناپسندی است. همه انسان ها جانشان شریف است و یک رویداد زشت در هر شرایطی زشت است. ما باید جنگ در هر نقطه ای از دنیا را محکوم و تبعات زشت آن را برای ایجاد بازدارندگی به طور یکسان برجسته کنیم کنیم و نباید از آن سوءاستفاده سیاسی کنیم. رسانه باید ارزش های خبری اش مبتنی بر هنجارهای اخلاقی و ارزش های انسانی و جهانشمول باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *