تربت‌حیدریه مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی شد: امسال ۲ بازارچه در داخل شهر و ۲ بازارچه نیز در مبادی ورودی شهر به عنوان نمایشگاه و محل عرضه سوغات و هدایا در نظر گرفته شده که در آستانه سال جدید افتتاح می شوند

تربت‌حیدریه مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ظرفیت‌های گردشگری این خطه برای پذیرایی از مهمانان نوروزی و زائران حرم مطهر رضوی مهیا شده است.

علی محمدی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا ۹ اقامتگاه بومگردی با ظرفیت اسکان ۵۲۰ نفر، ۲ خانه مسافر با ظرفیت پذیرش ۱۵ نفر، چهار سالن غذاخوری بین‌راهی، سه مجتمع خدماتی رفاهی و ۲ مجموعه گردشگری در این شهرستان فعالیت دارند.
وی ادامه داد: تربت حیدریه در مسیر مشهد قرار دارد و هر سال ۱۰ میلیون زائر حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از این منطقه عبور می‌کنند که بر این اساس امسال اقامت ۲۰۰ هزار گردشگر طی ایام نوروز در تربت‌حیدریه پیش‌بینی می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: به مدیران تاسیسات گردشگری تاکید شده است خدمات خود را با در نظر گرفتن شرایط کرونایی و رعایت پروتکلهای بهداشتی ارایه کنند.
وی افزود: توزیع بروشورهای معرفی آثار و ابنیه تاریخی و نیز عرضه سوغات و هدایای این خطه در تاسیسات گردشگری این شهرستان در نظر گرفته شده و بنا داریم با همکاری شهرداری طرح تاکسی گردشگری و اتوبوس گردشگری را نیز در تعطیلات نوروزی دایر کنیم.
محمدی ادامه داد: امسال ۲ بازارچه در داخل شهر و ۲ بازارچه نیز در مبادی ورودی شهر به عنوان نمایشگاه و محل عرضه سوغات و هدایا در نظر گرفته شده که در آستانه سال جدید افتتاح می شوند.
وی گفت: تاکنون ۴۲۰ اثر میراث فرهنگی یا طبیعی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۸۰ اثر به ثبت رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه افزود: هم اکنون یک روستای هدف گردشگری در رودمعجن و یک منطقه نمونه گردشگری هم در بوستان پیشکوه این شهرستان وجود دارد و پرونده ۲ روستای دیگر نیز در دست اقدام است.
وی ادامه داد: اولویت ما استفاده از ظرفیت گردشگری در روستاهاست و روستاهای رودمعجن، حصار، صنوبر، بسک و بکاول، نسر و حاج بیگی دارای اقامتگاه بومگردی هستند و قرار است از ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین سال آینده جشنواره‌های روستایی، بازی‌های بومی و محلی در این روستاها برای گردشگران اجرا شود.
محمدی گفت: روستای “صنوبر” در منطقه میانکوه با جریان “رودخانه شصت‌دره” محیطی خوش آب و هوا و سرسبز با مناظر طبیعی جذاب و چشم‌نواز دارد.
وی افزود: مسیر ۱۷ کیلومتری روستای صنوبر تا بخش مرکزی شهرستان از جذابیت فراوان برای گردشگران و طبیعت گردان برخوردار است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: “رود معجن” روستایی از توابع بخش بایگ در ۴۸ کیلومتری شمال ‌غربی تربت‌حیدریه نیز در موقعیتی کوهستانی همراه با چشم‌انداز رودخانه پرآب، آبشار بلند و کوههای مرتفع، یکی دیگر از توانمندی های این شهرستان برای تقویت گردشگری روستایی محسوب می‌شود.
وی گفت: روستای “بکاول” در دهستان بالاولایت واقع در کیلومتر ۲۰ جاده تربت‌حیدریه – مشهد هم به خاطر مناظر طبیعی زیبا، گیاهان دارویی، بافت قدیمی روستا با خانه‌هایی از سنگ و گل، درخت بید ۳۵۰ ساله و همچنین اثر طبیعی موسوم به “درخت باروری” از دیگر ظرفیت های جذاب این شهرستان برای جلب نظر گردشگران به شمار می‌رود.
محمدی افزود: روستای “بسک” واقع در ۲۵ کیلومتری شمال غربی تربت‌حیدریه نیز میراث دار ۱۰ قرن هنر و صنایع دستی مرتبط با ابریشم‌کشی است که با عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته “ابریشم‌کشی” در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و همچنان بافت سنتی تاریخی معماری کهن خود را حفظ کرده است.
وی به روستاهای رزگ، سرخ‌ آباد، کامه، حاج‌ بیگی، شوربیگ، سیوکی، قلعه نو و دافی به عنوان دیگر روستاهای برخوردار از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهرستان تربت‌حیدریه اشاره و بیان کرد: زیرساختهای گردشگری این روستاها توسط اداره میراث فرهنگی، بخشداری ها و دهیاران در حال ایجاد و تکمیل است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه ادامه داد: در ایام نوروز ۱۴۰۱ هر روز یک جاذبه گردشگری به ویژه در بخش روستایی تربت‌حیدریه به مسافران و گردشگران معرفی خواهد شد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *