تحولات روز هفدهم جنگ اوکراین؛ بن بست میدانی جنگ اوکراین چه زمانی شکسته خواهد شد؟ / افزایش حضور نیروی هوایی روسیه در میدان نبرد +نقشه و تصاویر

.

برای دسترسی به اهداف تعیین شده در ابتدای جنگ بایستی هرچه سریعتر ارتش روسیه از بن بست میدانی که در روزهای اخیر در جنگ اوکراین شکل گرفته است خارج شود.

سرویس جهان مشرق _ در حالی وارد هفدهمین روز از جنگ روسیه و اوکراین می‌شویم که پس از موج اول پیشروی سریع ارتش روسیه در خاک اوکراین، حدودا ۱ هفته است که اکثر میادین نبرد با بن بست مواجه شده و خبری از تغییر خاصی در عرصه میدانی این جنگ دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد فرماندهی ارتش اوکراین و مشاوران غربی آنها پیش از شروع جنگ استراتژی خود را بر حفظ مناطق راهبردی و تمرکز قوا در اطراف پایتخت گذاشته بودند و تلاشی برای نبرد نقطه به نقطه با ارتش روسیه که چندین برابر قدرتمندتر از طرف خودی بود نکردند.

در جبهه شمال شرق، بیش از ۲ هفته تلاش ارتش روسیه برای ورود و پاکسازی دو شهر مهم خارکیف و سومی تا کنون با موفقیتی همراه نبوده است و عمده قوای روسی تصمیم به دور زدن این شهرها و حرکت به سوی کی‌یف پایتخت اوکراین گرفتند.

بن بست میدانی جنگ اوکراین چه زمانی شکسته خواهد شد؟ / افزایش حضور نیروی هوایی روسیه در میدان نبرد +نقشه و تصاویر
نقشه میدانی از مسیرهای پیشروی ارتش روسیه در اوکراین

در جبهه جنوبی ارتش روسیه بیشترین موفقیت را از ابتدای نبرد به دست آورده است و در همان روز نخست با پیشروی ۹۰ کیلومتری از جبهه شبه جزیره کریمه، خود را به دروازه‌های دو شهر مهم خرسون و ملیتوپل رساندند و پس از تصرف این دو شهر حرکت به سمت شرق ادامه پیدا کرد و ضمن تصرف بندر بردیانسک، شهر ماریوپل مهمترین شهر جنوب شرقی اوکراین نیز در شرایط محاصره قرار گرفته است اما همچنان با مقاومت سنگین اوکراینی ها این بندر راهبردی تصرف نشده است.

در جبهه شمال شهر کی‌یف پایتخت اوکراین نیز، ارتش روسیه از دو جبهه شمال شرق و شمال غربی از نخستین روز عملیات در تلاش برای رسیدن به پایتخت هستند اما تمرکز قوای شدید نیروهای اوکراینی در این منطقه و ضد حملات و کمین‌های متعدد آنها ضمن وارد کردن خسارات قابل توجه و سنگین به ارتش روسیه، مانع از ورود به پایتخت یا محاصره آن تا امروز شده است.

مسکو به خوبی می‌داند که عنصر زمان به ضرر آنها و به سود رقیب خواهد بود و برای دسترسی به اهداف تعیین شده در ابتدای جنگ بایستی هرچه سریعتر ارتش روسیه از بن بست میدانی که در روزهای اخیر در جنگ اوکراین شکل گرفته است خارج شود.

افزایش حضور نیروی هوایی روسیه در میدان نبرد

پس از اینکه پدافند هوایی ارتش اوکراین در میانه‌های نبرد اقدام به سرنگونی چندین جنگنده و بالگرد ارتش روسیه در این کشور کرد، فعالیت و تعداد سورتی پرواز هواگردهای روسی چند روزی کاهش یافته بود اما به تدریج موج حملات هوایی ارتش روسیه به مناطق مختلف اوکراین به ویژه در اطراف پایتخت افزایش می‌یابد.

حمله هوایی به انبار سوخت شهر واسیلیکوف در جنوب کی‌یف

در روزهای اخیر نیروی هوایی روسیه در تلاش بود تا با هدف قرار دادن انبارهای سوخت و مهمات، پایگاه های هوایی و مراکز فرماندهی ارتش اوکراین، خطوط دفاعی ارتش این کشور در شمال کی‌یف را دچار مشکل کند.

بن بست میدانی جنگ اوکراین چه زمانی شکسته خواهد شد؟ / افزایش حضور نیروی هوایی روسیه در میدان نبرد +نقشه و تصاویر
هدف قرار گرفتن دپوی سوخت فرودگاه کی‌یف در حمله هوایی روسیه

همچنین نرخ تلفات هواگردهای نیروی هوایی روسیه نیز نسبت به ۲ هفته نخست جنگ کاهش چشمگیری داشته است که احتمالا نشانه‌ای بر سرکوب سیستم های پدافند زمین پایه اوکراینی یا ایجاد اخلال الکترونیک بر روی سامانه‌های راداری آنها است.

همچنین تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از پایگاه‌های هوایی در خاک بلاروس نشان از افزایش تعداد هواگردهای روسی در این کشور دارد.

بن بست میدانی جنگ اوکراین چه زمانی شکسته خواهد شد؟ / افزایش حضور نیروی هوایی روسیه در میدان نبرد +نقشه و تصاویر
تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی بارانوویچی، بلاروس که دو روز پیش (۱۰ مارس) گرفته شده است

 تخریب فرودگاه نظامی «واسیلکوفسکی»

شهردار واسیلکوفسکی اعلام کرد که در پی عملیات هوایی روسیه، فرودگاه نظامی شهر تخریب شده است انبار مهمات نیز منفجر شده است.

درگیری‌ها در منطقه کی‌یف ادامه دارد

فرماندار منطقه کی‌یف: درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و تهدید حملات هوایی روسیه در جریان تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان وجود دارد

مشاور زلنسکی: پذیرش خواسته‌های روسیه غیرممکن است

مشاور زلنسکی گفت: تأیید خواسته‌های روسیه به دلایل سیاسی و نظامی غیرممکن است

اتحادیه اروپا فولاد روسیه را تحریم می‌کند

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا، امتیاز ویژه معامله اقتصادی و تجاری با روسیه را به حالت تعلیق درخواهد آورد و صادرات فولاد و آهن این کشور را تحریم می کند.

ریابکوف: آمریکا بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی در جهان دارد

سرگی ریابکوف در خصوص آزمایشگاههای بیولوژیکی آمریکا در اوکراین گفت: آنچه در اوکراین فاش شده است، سهم کوچکی از بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکاست که در جهان پراکنده است و روسیه اسناد جدیدی از کار آن‌ها ارائه خواهد کرد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *