سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با ایرنا: مشکل اصلی مذاکرات آمریکاست که انگیزه‎ای برای لغو تحریم‌ها ندارد

مشکل اصلی مذاکرات آمریکاست که انگیزه‎ای برای لغو تحریم‌ها ندارد

تهران – ایرنا – سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه تلاش‌های ایران از روز اول ورود به مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه بوده است، گفت:مشکل اصلی مذاکرات آمریکاست که انگیزه‎ای برای لغو تحریم‌ها ندارد.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به تلاش‌های علی باقری و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، گفت:  تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای نتیجه‌بخشی گفت‌وگوها تلاش خوبی داشته و هوشمندانه، شجاعانه در عرصه مذاکرات در مسیر تحقق حقوق مسلم مردم ایران که همان لغو تحریم‌ها است حرکت کرده  است.

وی ادامه داد: درحال حاضر مشکل اصلی مذاکرات کماکان آمریکا است که هنوز تصمیم و سیاسی خود را درمورد بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها، آن طور که ایران مد نظر دارد و همچنین دادن تضمین‌های لازم نگرفته است و به نظر می‌رسد انگیزه قوی برای اینکه تحریم‌ها را لغو کند، ندارد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم نسبت به موضوع مذاکرات هسته‌ای به دو شکل است، گفت: در وهله اول خنثی‌سازی تحریم‌هاست که به معنای مقاوم‌سازی اقتصاد است و اینکه بتوانیم در داخل تحولات اقتصادی به خصوص در حوزه تولید و صدور کالاهای نفتی و غیرنفتی ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: همچنین راهکارها مختلف بازگشت درآمدهای حاصل از این فعالیت‌ها به ایران را پیدا کنیم، تجربه کنیم و عملی کنیم. در واقع راه حل اصلی، خنثی‌سازی تحریم‌ها و اینکه حتی اگر در آینده کسانی بخواهند ما را تحریم کنند، تلاششان به نتیجه نرسد، است.

پاک‌آیین با بیان اینکه دیدگاه دوم دولت سیزدهم لغو تحریم‌ها است، خاطرنشان کرد: ما به طور طبیعی میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم از اهرم دیپلماسی برای تحقق لغو تحریم‌ها استفاده کنیم؛ اما اولویت ما خنثی‌سازی تحریم‌ها است و در این مسیر تلاش‌های دولت سیزدهم و وزارت امور خارجه در جهت تامین منافع ملی ایران دنبال می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *