آلبوم «‌خنیاگر»، جدیدترین اثر هنرمند فرهیخته، استاد شهرام ناظری رونمایی شد

مراسم رونمایی از آلبوم «خنیاگر»،جدیدترین اثر تولیدشده با آهنگسازی مسعود خضری (بر مبنای موسیقی خراسان) و خوانندگی شهرام ناظری، خواننده شهیر موسیقی ردیفی-دستگاهی کشورمان، با حضور این خواننده، مسعود خضری آهنگساز آلبوم، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، چهرزاد بهار دختر مرحوم ملک‌الشعراءبهار، محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی ایرانی و مشاور عالی آلبوم خنیاگر، ظهر دیروز شنبه ۲۱اسفند ماه در محل موزه موسیقی برگزار شد .

به گزارش ایرنا، شهرام ناظری در این مراسم اظهار کرد: آلبوم خنیاگر در حقیقت با در نظر گرفتن موسیقی خراسان با همکاری مسعود خضری در هشت سال گذشته تولید شده‌است؛ البته متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای بود که کسی توجهی به این آلبوم نمی‌کرد اما به واسطه یک مدیر فرهنگ‌دوست به نام غلامحسن کشاورز افشاری در شرکت صوتی و تصویری سروش موفق شدیم که این آلبوم دوباره منتشر شود.

وی افزود: برای من جای تعجب دارد که چنین آلبومی در چنین شرایطی پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌است؛ زیرا ما اکنون در حالتی هستیم که همه‌چیز ناراحت‌کننده است و این جای خوشحالی دارد که در این انزوای چندساله، شاهد انتشار اثر قابل‌توجهی در عرصه موسیقی ایرانی هستیم.

ناظری با تأکید بر آنکه در این کار نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا این آلبوم به نتیجه برسد،خاطرنشان کرد: با وجود آنکه در شرایط روحی خوبی نیستم، اما تصور می‌کنم انتشار چنین آلبومی می‌تواند دربرگیرنده نور امیدی به آینده باشد. این خواننده نامدار و شهیر کشورمان در عرصه‌های جهانی تصریح کرد: خوشحالم این آلبوم در موزه موسیقی رونمایی می‌شود که برای من محیط ارزشمندی است. این اثر مربوط به موسیقی شمال خراسان است که به همت مسعود خضری و بر اساس موسیقی مقامی تهیه و تدارک دیده شده و استاد این رشته محمدرضا درویشی در این راه کمک قابل توجهی به من داشته است.

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در این آیین رونمایی بیان کرد: صدا و نغمه‌های شهرام ناظری چندین دهه است که آرام بخش دل‌های مردم ایران است. صدای او دربرگیرنده نغمه‌های زیبایی است. ما با صدای او زندگی کردیم. محمدرضا شجریان که خدایش بیامرزد و شهرام ناظری، غزل‌های حافظ و مولانا را با صدای خوبشان برای مردم ایران معنا کردند. این‌ها کار کمی نبوده‌است و اگرچه دست‌کم گرفته می‌شوند، اما این هنرمندان نماینده فرهنگ و هنر این کشور در دنیا هستند .

وی افزود: این‌هایی که می‌گویم شعار نیستند؛ بلکه واقعیت‌هایی هستند که من به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنم و من بسیار خوشبختم که اسم شهرام ناظری را نام می‌برم. جای خوشحالی است که موسیقی ما اگرچه مشکلاتی دارد و بخشی از جامعه نمی‌تواند وارد این موسیقی شود، اما این برنامه می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات خوشایندی باشد که من را خوشحال می‌کند. به هر حال انسان‌های خلاقیت‌آفرین، کسانی هستند که فارغ از دولت‌ها و مدیریت‌ها هنرآفرینی می‌کنند و با همت مضاعفی که دارند تلاش می‌کنند بهترین آثار را بدون اتکا به دولت‌ها و متکی به خلاقیت خود خلق کنند. به اعتقاد من کائنات و کیهان خیلی زمان زیادی می‌برد که دور بچرخند تا ما شاهد حضور مجدد آدم‌هایی مانند شجریان و ناظری باشیم.

در ادامه چهرزاد بهار، دختر مرحوم ملک‌الشعراء بهار اظهار کرد: با این سن و سالم آمدم تا به فرهنگ و هنر ایران زمین احترام بگذارم. استاد ناظری چند غزل از بهار خوانده که بسیار زیباست. پدرم وقتی فوت کرد من ۱۴سال داشتم و خیلی او را خوب درک نکردم اما وقتی شعر او را می‌خوانم می‌فهمم که او که بود. من زمانی کنار او بودم که دنیا درگیر جنگ بود. او از جنگ بیزار بود و تلاش می‌کرد تا با شعر این بیزاری از جنگ را اعلام کند. هنرمندانی مانند شهرام ناظری نیز مانند بهار تلاش می‌کنند تا با خلق آثار موسیقایی مختلف، این انزجار خود از جنگ را اعلام کرده و دنیا را به شعر و ادب و فرهنگ دعوت کنند. پس چه اتفاق خوشایندی که امروز شاهد رونمایی از آلبوم جدید استاد شهرام ناظری هستیم.

محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی ایرانی و مشاور عالی آلبوم خنیاگر هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره موسیقی ردیف دستگاهی ایران، موسیقی غربی، موسیقی نواحی ایران، موسیقی پاپ و کارکردهای موسیقایی که در برخی جهات تعابیر اشتباهی نیز از آنها می‌شود، توضیح داد: استاد شهرام ناظری قبل از اینکه دستگاه شور را بشناسد، مقام‌های کردی را به درستی هرچه تمام‌تر اجرا کرد. او مقام‌های کردی را به درست‌ترین شکل ممکن بلد است. مسیری که وی در موسیقی ردیف دستگاهی ایران طی کرد، باعث شد که وی از ممتازترین افراد در حوزه آواز شود. اینها استعداد و ممارستی می‌خواهد که می‌تواند تبدیل به خصوصیت بارز شهرام ناظری شود.

‌وی افزود: خصوصیت دوم شهرام ناظری به همان زمان بیست سالگی این هنرمند برمی‌گردد و آن صدای اختصاصی شهرام ناظری است که هیچکس تاکنون نتوانسته مانند او باشد. او شیوه خاص خوانندگی خود را داشت که از هیچ هنرمندی تقلید نکرد و هیچ هنرمندی هم نتوانسته از او تقلید کند. بنابراین وی یک شخصیت منحصر به فرد در عرصه موسیقی است. من امیدوارم غیر از کارهایی که او در دست انتشار دارد، آلبومی از آهنگ‌های موسیقی منطقه تالش به خوانندگی این هنرمند هم آماده شود .

حمیدرضا نوربخش، داوود گنجه‌ای، علیرضا قزوه، داریوش پیرنیاکان، فاطمه معتمدآریا، شاهرخ تویسرکانی، قاسم رفعتی، حمیدرضا عاطفی، محمدرضا ورزی و علیرضا میرعلی نقی، از جمله هنرمندانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.  روزنامه اطلاعات یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *