ادعای آمریکا درباره احیای داعش؛ پیش‌بینی یا سناریوی آشوب!؟

داعش

اسناد و شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها ماه‌ها قبل از خروجشان از افغانستان اقدام به اعزام نیروهای داعش از عراق و سوریه به این کشور کرده بودند تا زمینه‌ساز بحران‌های جدید در این کشور و منطقه باشند.

به گزارش مشرق، ژنرال «فرانک کنت مکنزی» فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام)، در گفت‌وگو با کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور مدعی از سرگیری فعالیت و گسترش دامنه‌ فعالیت‌های جنگی داعش در افغانستان در تابستان سال آینده شد.

این مقام آمریکایی گفته؛ طالبان در تلاش‌های خود برای برخورد با داعش شکست خورده و احتمال درگیری‌های بیشتر در این کشور پیش‌بینی می‌شود.

مکنزی افزوده؛ داعش درگیری را در افغانستان افزایش و در ماه‌های اخیر حملات بزرگی را در شهرهای بزرگ افغانستان مخصوصا کابل انجام داده که منجر به کشته شدن صدها انسان شده است.

او در ادامه از رسیدن فصل گرما به عنوان فصل سنتی جنگ یاد کرده و احتمال افزایش جنگ در افغانستان را دور از ذهن ندانسته است.

ادعاهای مکنزی در حالی است که اسناد و شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها ماه‌ها قبل از خروجشان از افغانستان اقدام به اعزام نیروهای داعش از عراق و سوریه به این کشور کرده بودند تا زمینه‌ساز بحران‌های جدید در این کشور و منطقه باشند.

تحرکات ماه‌های اخیر داعش در افغانستان برگرفته از سیاست‌ تروریسم‌پروری آمریکا بوده که تمام منطقه را هدف قرار داده و انفجارهای خونین ماه‌های اخیر که جنبه تفرقه‌افکنی قومی و دینی نیز داشته هم بر گرفته از تروریسم تحمیلی به این کشور است.

سخنان مکنزی در واقع پنهان‌سازی ۲۰ سال اشغالگری آمریکا و ناتو و تروریسمی است که به افغانستان تحمیل کرده‌اند و امروز نیز به جای مسئولیت‌پذیری، با جوسازی رسانه‌ای به دنبال انتقال مسئولیت از آمریکا به عناصر دیگر است.

حمایت آمریکا از داعش در افغانستان چنان بوده که پس از حمله تروریستی به فرودگاه کابل آمریکا در حالی ادعای بمباران مواضع داعش را سر داد که شواهد و اسناد در نهایت نشان داد جنگنده این کشور خانواده‌ای ۱۰ نفره که ۷ نفر آنها کودک بودند را قتل عام کرده و عملا عملیاتی علیه مواضع داعش صورت نگرفته است.

مکنزی در حالی با ابراز نگرانی از احیای داعش سعی دارد کارنامه‌ای موفق از ۲۰ سال اشغالگری آمریکا به نمایش گذاشته و بهانه برای بازگشت به این کشور را فراهم کند که کارنامه ماه‌های اخیر افغانستان نشان می‌دهد که اقدامات و رفتارهای مغرضانه غرب مانع از ایجاد روند سیاسی مطلوب در افغانستان شده است.

آنها حتی به کارشکنی در تلاش‌های منطقه‌ای برای نزدیکی دیدگاه تمام گروه‌های افغانستانی برای تشکیل دولت فراگیر پرداخته‌اند.

آنچه اما تاکنون مانع از اهداف غرب برای سوق دادن نزاع‌ سیاسی به عرصه نظامی در افغانستان شده، اقدامات سازنده و پیگیری‌های فراگیری بوده که کشورهایی چون ایران برای نزدیک‌سازی دیدگاه گروه‌های افغانستانی صورت داده و تلاش کرده تا وفاق سراسری برای تشکیل دولت ملی در این کشور ایجاد شود.

این حقیقتی انکارناپذیر است که فقر از عوامل گرایش اجباری افراد به گروه‌های تروریستی برای کسب منافع مالی است. آمریکا و ناتو در حالی غیر مسئولانه از افغانسان مفتضحانه فرار کردند که این مسئولیت ناپذیری را با عدم اجرای تعهداتشان در رفع نیازهای اقتصادی این کشور ادامه داده‌اند.

سازمان ملل اذعان کرده است که غرب با وجود وعده بیش از یک میلیارد دلاری برای کمک به رفع بحران انسانی افغانستان، تنها کمی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از وعده‌هایش را محقق ساخته و عملا کاری برای رفع فقر و گرسنگی تحمیل شده در ۲۰ سال اشغال این کشور صورت نداده‌اند.

در همین خصوص؛ «رامیز الکبروف» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان و معاون نماینده ویژه این نهاد، هشدار داده که بحران گرسنگی در ماهِ پیش‌رو در این کشور تا ۲۳ میلیون انسان را گرفتار خواهد کرد.

جالب توجه آنکه رویکرد غرب برای نسل‌کشی و گرسنه نگاه داشتن مردم افغانستان چنان است که آمریکا ۷ میلیارد دلار دارایی‌های این کشور را بلوکه کرده و عملا به بحران انسانی در این کشور دامن می‌زند.

این فاجعه انسانی می‌تواند عاملی برای سوء استفاده گروه‌های تروریستی جهت عضوگیری از مردم فقیر و نیازمند افغانستان باشد و آنها برای نجات جان خانواده‌های خود اجبارا در جمع تروریست‌ها قرار گیرند.

بر این اساس به صراحت می‌توان گفت که آمریکا در کنار حمایت مستقیم از داعش در این کشور، با بر هم زدن روند سیاسی و انسانی و معیشتی افغانستان به صورت غیر مستقیم از داعش حمایت می‌کند و به دنبال تقویت آن در این کشور و منطقه است.

با این تفاسیر؛ منطقی است اگر گفته شود سخنان مکنزی نه یک پیش‌بینی و ابراز نگرانی از آینده تروریسم در افغانستان بلکه نوعی برنامه‌ریزی و چراغ سبز نشان دادن به گروه‌های تروریستی برای تحمیل تابستان داغ به افغانستان است.

این رفتار البته تازگی نداشته و آمریکا بارها در سایر نقاط جهان از جمله در سوریه و عراق چنین پیش‌بینی‌های سوال برانگیزی درباره احیای داعش داشته حال آنکه اسناد و شواهد نشان می‌دهد این گروه‌ها تحت حمایت آمریکا احیا شده‌ و دوباره در بازی بحران‌ساز آمریکا ایفای نقش کرده‌اند.

منبع: نور نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *