تحولات روز بیست و چهارم جنگ اوکراین؛ زلنسکی خواستار مذاکرات فوری با روسیه شد/رونمایی از شروط جدید پوتین برای آتش بس در اوکراین/ فرودگاه و بخش‌هایی از شهر ماریوپل به کنترل ارتش روسیه درآمد/ اروپا: دیگر امکان تامین تسلیحات برای اوکراین را نداریم +نقشه و تصاویر

.

با توجه به حضور گردان مشهور “آزوف” در این شهر که دارای عقاید و تفکرات نئونازی هستند، تصرف شهر ماریوپل و شکست مدافعان آن برای ارتش روسیه از اهمیت نمادین برخوردار است.

سرویس جهان مشرق _ بیست و چهارمین روز از آغاز درگیری میان ارتش روسیه و اوکراین در حالی آغاز شده است که روز گذشته نیز به مانند دو هفته اخیر اکثر میادین نبرد و خطوط تماس بدون تغییر قابل توجهی تنها شاهد درگیری و آتشباری پراکنده دو طرف بودند.

وضعیت میدانی نبرد در اوکراین

ارتش روسیه همچنان در حال جا به جایی و انتقال نیرو از مناطق دوردست خاک این کشور به سمت مرزهای غربی و بلاروس است تا با انتقال آنها به جبهه شمالی شهر کی‌یف، گره کور این جبهه از نبرد را باز کند.

روزهای طولانی است که ارتش روسیه از دو جبهه جنوب چرنیگف در شمال شرقی پایتخت و بوچا و ایرپین در شمال غرب کی‌یف در تلاش برای پیشروی و شکستن خطوط دفاعی ارتش اوکراین هستند اما با دفاع سنگین این نیروها موفق به ادامه پیشروی سریع خود که در روزهای نخست به دست آمده بود نشده‌اند.

رونمایی از شروط جدید پوتین برای آتش بس در اوکراین/ فرودگاه و بخش‌هایی از شهر ماریوپل به کنترل ارتش روسیه درآمد +نقشه و تصاویر

در جبهه شمال شرق و شهرهای خارکیف و سومی، حجم درگیری‌ها کاهش یافته و این دو شهر روز نسبتا آرامی را پشت سر گذشتند.

در جبهه جنوب شرق اما، سنگین ترین درگیری‌ها از اطراف بندر راهبردی ماریوپل گزارش شد؛ جایی که ارتش روسیه و شبه نظامیان دونباس در حال تنگ تر کردن حلقه محاصره بر این شهر هستند و روز گذشته نیز موفق به تصرف فرودگاه قدیمی ماریوپل شدند.

با توجه به حضور گردان مشهور  “آزوف” در این شهر که دارای عقاید و تفکرات نئونازی هستند، تصرف این شهر و شکست مدافعان آن برای ارتش روسیه از اهمیت نمادین برخوردار است.

شروط جدید پوتین برای توقف حمله به اوکراین

روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، از طریق ارسال پیام برای برخی مقامات ترکیه که نقش واسطه را در مذاکرات میان مسکو و کی‌یف دارند، شروط جدیدی را برای توقف درگیری و ایجاد آتش بس در خاک اوکراین تعیین کرده است:

رونمایی از شروط جدید پوتین برای آتش بس در اوکراین/ فرودگاه و بخش‌هایی از شهر ماریوپل به کنترل ارتش روسیه درآمد +نقشه و تصاویر

حفظ بی طرفی اوکراین و عدم عضویت در ناتو: این مهمترین درخواست پوتین از طرف اوکراینی است؛ یعنی عدم تهدید خاک روسیه از اوکراین و انصراف از ادامه تلاش برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو”.

خلع سلاح یا کاهش حجم قوای ارتش اوکراین: این موضوع پیش از آغاز حملات روسیه به اوکراین نیز از شروط کرملین محسوب می‌شد؛ پوتین معتقد است ارتش اوکراین و سیل تسلیحات غربی که از سوی کشورهای ناتو برای آنها ارسال می‌شود تهدیدی برای مردم اوکراین به ویژه روس تباران جدایی طلب شرق این کشور است. ظاهرا پوتین از درخواست قبلی خود مبنی بر خلع سلاح کامل اوکراین نیز منصرف شده و پیشنهاد ایجاد ۵۰ هزار نیرو با سلاح سبک را داده است.

نازی زدایی از سیستم نظامی و سیاسی اوکراین: طرف اوکراینی معتقد است که طرفداران تفکرات تندروی ضد روسی و نئونازی افراد معدود و کم شمار شبه نظامی موسوم به “گردان آزوف” هستند که تنها در جبهه شهر ماریوپل مستقر شده‌اند؛ اما روسها مدعی هستند که تفکرات فاشیستی در میان بخش های عمیقی از سیاست مداران و فرماندهان نظامی اوکراینی رخنه کرده و این موضوع خط قرمز ارتش روسیه در زمینه امکان مصالحه و آتش بس میان دو کشور خواهد بود.

رونمایی از شروط جدید پوتین برای آتش بس در اوکراین/ فرودگاه و بخش‌هایی از شهر ماریوپل به کنترل ارتش روسیه درآمد +نقشه و تصاویر

مذاکره مستقیم پوتین و زلنسکی بر سر آینده منطقه دونباس: آخرین شرط پوتین برای امکان پایان جنگ در اوکراین، مذاکره مستقیم با همتای اوکراینی بر سر مسئله دو منطقه جدایی طلب دونتسک و لوهانسک است. پوتین چند روز قبل از آغاز تهاجم به اوکراین طی فرمانی استقلال این دو منطقه از خاک اوکراین را اعلام کرد و به نظر می‌رسد در تلاش است تا زلنسکی و سایر مقامات اوکراینی را قانع کند که سرنوشت این مناطق و انتخاب مردم آنها مبنی بر جدایی از اوکراین را بپذیرند.

پارلمان اوکراین تمامیت ارضی و استقلال اوکراین را خط قرمز کی یف در مذاکرات دانست

روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین در مقاله ای اعلام کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین استقلال دولتی آن به‌اصطلاح خطوط قرمز کیف در مذاکرات صلح کنونی با روسیه باقی خواهند ماند و اینها “غیرقابل تغییر” هستند.  وی در مذاکرات جاری با روسیه و فرآیند تصمیم گیری مرتبط با آن شرکت دارد.

توئیتر حساب کاربری معاون سفیر روسیه در سازمان ملل را مسدود کرد

توییتر حساب کاربری “دیمیتری پولیانسکی”، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل را مسدود کرد. پولیانسکی روز جمعه گفت که به دلیل توئیتی درباره یک بیمارستان زایمان در ماریوپول به «سوءاستفاده و تهدید» متهم شده است. وی این را باعث تاسف دانست.

رئیس‌جمهور اوکراین خواستار مذاکرات فوری با روسیه شد
رئیس‌جمهور اوکراین خواستار مذاکرات فوری با روسیه شد و گفت که این تنها شانس مسکو برای کاهش خسارات ناشی از اشتباهش در حمله به اوکراین است.

آلمان: ارتش ما دیگر امکان تامین تسلیحات برای اوکراین را ندارد

کریستین لامبرشت،وزیر دفاع آلمان امکانات ارتش کشورش برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین را کم دانسته و گفت: «امکانات ارتش آلمان تمام شده است. وی افزود:  “ما در حال بررسی گزینه “های دیگری هستیم.” بر این اساس، اکنون مذاکراتی در دولت فدرال درباره خرید تسلیحات برای اوکراین در جریان است.‎

روسیه برای نخستین بار از موشک کینژال علیه اوکراین استفاده کرد

روسیه برای نخستین بار از موشک راهبردی مافوق صوت کینژال (Kinzhal) در جنگ علیه اوکراین استفاده کرد و یک انبار مهمات را در غرب این کشور مورد هدف قرار داد.

 لهستان خواستار ممنوعیت کامل تجارت با روسیه شد

لهستان ممنوعیت کامل تجارت با روسیه را به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است. “ماتئوس موراویسکی”، نخست‌وزیر لهستان در این باره  می‌گوید: حذف کامل روسیه از تجارت می‌تواند این کشور را در مورد پایان دادن به این جنگ ظالمانه بهتر به فکر وادارد. بنابراین، به عنوان بخشی از تحریم ها، لهستان پیشنهاد می کند تجارت با روسیه چه از طریق دریا و چه از طریق زمین متوقف شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *