یک فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا: چین دومین اقتصاد جهان و اولین شریک تجاری ایران است/ باید به سمت کاهش وابستگی به نفت حرکت کنیم

چین دومین اقتصاد جهان و اولین شریک تجاری ایران است/ باید به سمت کاهش وابستگی به نفت حرکت کنیم

تهران- ایرنا- یک فعال اقتصادی گفت: چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، اولین شریک تجاری ایران است که طی چهار دهه گذشته روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده و در ۱۰ سال گذشته در صدر فهرست مبادلات ایران قرار داشته است.

«مسعود دانشمند» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، روابط اقتصادی ایران و چین در سال‌های اخیر را رو به گسترش دانست و اظهار داشت: با وجود تحریم‌های آمریکا، چین مهم‌ترین خریدار نفت ایران است و واردات نفت ایران توسط چین در برخی ماه‌ها به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه هم رسیده است.

وی افزود: چینی‌ها در مقابل نفتی که از ایران می‌خرند، باید کالای مرغوب و با کیفیت در اختیار ایران قرار دهند تا زیان متوجه تجارت تهاتری ما نشود.

این فعال اقتصادی گفت: با توجه به اینکه بیشتر صنایع غربی در چین فعال هستند و در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌راحتی می‌توانیم قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را از چین تهیه کنیم و قراردادهایی که با آن‌ها بسته می‌شود، باید کاملاً شفاف باشد تا بتوانیم سود مناسبی از معامله با این کشور داشته باشیم.

دانشمند با اشاره به تحریم‌ها و مشکلاتی که بر سر راه تجارت وجود دارد، ادامه داد: وقتی مجموع تجارت بین‌المللی ما کوچک شود، سهم ما از تجارت با چین نیز کاهش می‌یابد، به‌طوری‌که در ۱۶ سال گذشته تجارت ایران و چین به سطح محدودی رسید که با رفع تحریم‌ها، تجارت با دنیا و به‌ویژه چین با گسترش بیشتری همراه خواهد شد.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران اضافه کرد: با ایجاد یک فضای رقابتی، تولید افزایش و صادرات کالایی به جهان گسترش یابد؛ البته برخی کشورها همواره خریدار کالاهای ایرانی بوده‌اند و در دهه‌های گذشته با کمی تغییر در رده‌های نخست تجارت با ما قرارگرفته‌اند.

وی تصریح کرد:‌ علاوه بر روابط با کشورهایی نظیر چین باید به سمت تولید و اشتغال بدون اتکا بر درآمدهای نفتی برویم  تا دولت توانمند  شود و در این راه نیازمند اصلاح نظام بانکی، ‌نظام گمرکی، واردات و صادرات و… هستیم. در این صورت می‌تواند اقتصاد را به روی ریل و خط جدید هدایت کرد.

دانشمند با اشاره به روابط سیاسی و اقتصادی با روسیه، گفت: در دهه‌های گذشته سطح مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به‌هیچ‌عنوان همپای روابط سیاسی دو کشور به‌عنوان دو متحد نبوده؛ هرچند دولت‌های مختلف سعی کردند سطح مبادلات و میزان صادرات و واردات بین دو کشور را افزایش دهند، اما همواره در این زمینه دولت‌های دو کشور موفق نبودند.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: با توجه به مرز دریایی که با روس‌ها داریم، طی این سال‌ها در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی توانسته‌ایم به این کشور صادرات انجام دهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: با وجود روابط سیاسی مطلوب با روسیه اما به نظر می‌رسد، در زمینه دیپلماسی اقتصادی زیاد فعال عمل نکردیم؛ در زمینه مواد غذایی و محصولات کشاورزی با اینکه دارای مزیت رقابتی هستیم، اما نباید بازار روسیه را به ترکیه واگذار کنیم. روسیه و ترکیه به  لحاظ سیاسی روابط پرفراز و نشیبی تجربه می‌کنند و سهم ترکیه از بازار مواد غذایی روس‌ها به‌مراتب بیشتر از ایران است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با استانداردهای سخت‌گیرانه روسیه در خصوص واردات مواد غذایی؛ کار برای کشاورز ایرانی مشکل شده و دولت برای توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه، باید با دیپلماسی قوی‌تر، مسائل فنی با روس‌ها را حل‌وفصل کند، در غیر این صورت همین صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی هم ممکن است با روسیه انجام نشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *