علی رضاقلی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر درگذشت:بامداد امروز هشتم فروردین ماه ۱۴۰۱ علی رضاقلی در سن ۷۵ سالگی بر اثر ضایعه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشتند.

علی رضاقلی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر درگذشت

تهران-ایرنا- علی رضاقلی، جامعه‌شناس و پژوهشگر، نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» درگذشت.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا، از درگذشت علی رضاقلی، خبر داد و کانال بخارا نوشت:

با کمال تاسف مطلع شدیم که در بامداد امروز هشتم فروردین ماه ۱۴۰۱ علی رضاقلی در سن ۷۵ سالگی بر اثر ضایعه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشتند.

علی رضاقلی در سال ۱۳۲۶ در شمیران به دنیا آمد. وی تحصیلات متوسطه را در رشته ادبی در سال ۱۳۴۶ در دبیرستان بهرام قلهک شمیران به پایان رساند و در همان سال در رشته علوم سیاسی به دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه یافت. وی در سال ۱۳۵۰ موفق به گرفتن دانشنامه کارشناسی از دانشگاه تهران شد و پس از گذراندن خدمت سربازی در سال ۱۳۵۳ جهت ادامه تحصیل به دانشگاه سوربن و سپس مدرسه سیاسی مطالعات عالی پاریس رفت.
با پیروزی انقلاب اسلامی پایان‌نامه دکترا را نیمه‌تمام رها کرد و به ایران بازگشت و به طور غیر رسمی به مطالعه و پژوهش در حوزه جامعه شناسی و اقتصاد سیاسی ایران پرداخت.

علی رضاقلی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر درگذشت

از ایشان کتاب‌های جامعه‌شناسی خودکامگی و جامعه‌شناسی نخبه‌کشی و… منتشر شده است. همچنین گردآوری و تنظیم درس گفتارهای کلاس روش‌شناسی علوم انسانی دکتر عبدالکریم سروش و چاپ کتاب درس‌هایی در فلسفه علم الاجتماع  را بر عهده داشت. کتابهای در دست تالیف و تدوین ایشان که این ایام مشغول ویرایش نهایی آنها بودند: جامعه‌شناسی اقتصادی ایران: غارتی یا رقابتی، شرحی بر تاریخ مبارک غازانی به سبک نهادگرایان جدید، تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت  شاهنامه فردوسی و روش شناسی اقتصاد نهادگرایی جدید بود.

مراسم بدرقه و یادبود ایشان متعاقبا اعلام خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *