یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تشریح کرد تحولات پاکستان؛ از نقش سعودی‌ها و آمریکایی‌ها تا نزدیکی عمران خان به چین

تحولات پاکستان؛ از نقش سعودی‌ها و آمریکایی‌ها تا نزدیکی عمران خان به چین

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه معتقد است که علاوه بر نقش داشتن سعودی‌ها در تحولات پاکستان، نزدیکی عمران خان به چین و اتحاد با این کشور و همچنین عدم اجازه به آمریکایی‌ها برای داشتن پایگاه نظامی در پاکستان از عواملی است که در این تحولات تاثیرگذار بوده است.

فرجی راد همچنین با اشاره به عوامل تاثیر گذار در تحولات پاکستان تاکید کرد:  عامل اول مساله کشورهای خلیج فارس و سعودی‌ها است، عامل دوم مساله نزدیکی عمران خان به چین است، عامل سوم اتحاد عمران خان و چین در افغانستان و پاکستان و عامل چهارم نیز اجازه ندادن به آمریکا برای این که پایگاه نظامی در پاکستان داشته باشد.

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اخیر در پاکستان و انحلال پارلمان این کشور اظهار داشت: در پاکستان یکسری مشکلات اقتصادی در درجه اول وجود دارد، ضمن این‌که تورم ایجاد شده تا حدودی وضعیت معیشت مردم را مانند بسیاری از کشورهای دیگر پس از کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: احزاب ‌در پاکستان فعال هستند و به خوبی هم از مردم استفاده می‌کنند و همین موضوعات را دست مایه قرار می‌دهند، برای این‌که دولت‌ها را جابه‌جا کنند، تقریبا از دوره استقلال این کشور هیچ دولتی کار خودش را تمام نکرده است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: عمران خان در طول ۴  سالی که در قدرت بوده وضعیتش با نخست وزیر سابق پاکستان یعنی نواز شریف که از حزب مسلم لیگ بود، تفاوت دارد، عمران خان از زمانی که روی کار آمد نشان داده مانند سایرنخست وزیرهای پیشین مطیع کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان نیست.

فرجی راد همچنین بیان کرد: سعودی‌ها در یک دوره‌ای با عمران خان برخورد می‌کردند که نهایتا منجر به یکسری جریمه‌ها و قطع کمک‌ها شد، پس از آن عمران خان به عربستان سفر کرد تا این مساله را رفع و رجوع کند اما هیچ وقت روابط  سعودی‌ها با عمران خان آن چیزی که باید باشد، نشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این‌که سعودی‌ها در تعویض یا جا به جایی دولت در پاکستان بی نقش نیستند، گفت: سعودی‌ها همواره دوست داشتند تا فردی از حزب مسلم لیگ سر کار آید، اکنون هم برادر نوازشریف کاندیدای نخست وزیری شده است، از طرف دیگر حزبی که عمران‌خان مطیع آن بوده را راضی کردند تا رأی عمران خان کاهش یابد  تا اگر به زیر ۵۰ درصد برسد بتوانند او را از نخست وزیری برکنار کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشیم که پاکستان در مسائل مربوط به افغانستان بسیار فعال بود، به ویژه حوادثی که در روزهای آخر دوران اشرف غنی بر افغانستان می‌گذشت، از سوی دیگر آمریکایی‌ها نیز دنبال این بودند که پایگاهی برای خودشان در این کشور داشته باشد.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه اظهار داشت: روابط عمران خان با چین نسبت به سایر نخست وزیرهای دیگر نزدیک‌تر شد، در واقع عمران خان از غرب دور شد و به چین نزدیک شد، به نوعی رابطه استراتژیک بین پاکستان و چین برقرار گردید و همین رابطه نزدیک سبب شده تا در افغانستان با یکدیگر همکاری داشته باشند و این مساله‌ای است که آمریکایی‌ها نسبت به ‌آن خوشایند نیستند.

فرجی راد همچنین با اشاره به عوامل تاثیر گذار در تحولات پاکستان تاکید کرد:  عامل اول مساله کشورهای خلیج فارس و سعودی‌ها است، عامل دوم مساله نزدیکی عمران خان به چین است، عامل سوم اتحاد عمران خان و چین در افغانستان و پاکستان و عامل چهارم نیز اجازه ندادن به آمریکا برای این که پایگاه نظامی در پاکستان داشته باشد.

سفیر سابق کشورمان در نروژ همچنین اظهار داشت: بنابراین برای آمریکایی‌ها مهم است که در کنار چین یک پایگاه داشته باشند، زمانی در افغانستان حضور داشتند که به چین هم نزدیک بودند، لذا عمران خان از این مساله به خوبی استفاده کرد و آمریکایی‌ها هم بدشان نمی‌آید تا او را از نخست وزیری پایین بکشند.

وی تصریح کرد: عمران خان با هماهنگی با رئیس جمهور و رئیس مجلس توانست فعلا مجلس را منحل کند تا ۳ ماه دیگر انتخابات براساس قانون برگزار شود ، در این مدت او تلاش می‌کند تا رأی بالایی را به دست آورد و بتواند دولت تشکیل دهد.

این استاد دانشگاه درباره نقش آمریکا در تحولات پاکستان نیز گفت: آمریکایی‌ها زمانی با نیروی زیاد در افغانستان حضور داشتند اما اکنون نیستند، درست است که ادعا می کردند حضورشان برای مبارزه با گروه‌های تروریستی بوده اما در همسایگی چین قرار داشتند و تمایل دارند تا در پاکستان نیز حضور جدی داشته باشند،  ضمن این که پاکستانی ها قبلا متحد ایالات متحده بودند لذا این احتمال وجود دارد که آمریکا بخواهد با پاکستان وارد گفت‌وگو شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *