ایران زیباست؛ قلعه خورمیز : این قلعۀ باستانی بر روی صخره ای از رشته کوه‏های شیرکوه در روستای خورمیز از محلات مهریز استان یزد واقع شده است (محمدمسعود زارع)

قلعه خورمیز مهریز سازه ای خشتی و سنگی با قدمتی بیش از ۱۶۰۰ سال، متعلق به دوره ساسانیان می باشد که بر بلندای صخره ای از رشته کوه ‌های شیرکوه روستای خورمیز و ارتفاع ۵ متری زمین قرار گرفته است.  قلعه خورمیز مهریز با شماره ثبتی ۲۳۳۸ در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۷۸ به فهرست آثار ملی کشور اضافه و ثبت گردیده است.

این قلعه در مقایسه با سایر قلعه های منطقه بسیار سالم و مرتب مانده که از این حیث بسیار بی نظیر می باشد. به نظر اکثر باستان شناسان، قلعه خورمیز نمونه کوچکی از ارگ قدیم بم بوده و تا حدود ۱۵ سال پیش از آن استفاده و بهره برداری می شده است.
طبق اسناد تاریخی، روستای خورمیز توسط «شاه هرمز پسر انوشیروان ساسانی» احداث شده که نام این روستا در ابتدا «هورمیز» بوده و اکنون به «خورمیز» تغییر یافته است.
قلعه خورمیز سفلی دارای فضای مرکزی و اصلی، آب انبار، درب ورودی با قابلیت باز و بسته شدن عمودی، ۶ برج دیده‌ بانی ۳ طبقه با تزئینات بیرونی زیبا و … می باشد که از این ۶ برج، چهار برج آن در چهار گوشۀ بنا و دو برج دیگر به صورت قرینه در جهت طولی قلعه قرار گرفته اند. هر کدام از این برجها دارای ارتفاع ۶ متر، قطر داخلی ۳۰/۳ و قطر خارجی ۷ متر می باشند.
همه فضاهای قلعه یک طبقه هستند به جز سردر ورودی که دو طبقه است. طبقه اول آن دارای طاق هلالی و طبقه دوم آن دارای طاق جناغی است. اتاق های قلعه خورمیز مهریز محل سربازان، نگهبانان و تاسیسات قلعه بوده که برخی از این اتاق ها؛ طاقچه، پنجره و نورگیرهای زیبایی دارند. دیوار قلعه خورمیز تا نیمه از سنگ‌ های نتراشیده ساخته شده و قسمت ‌های بالایی آن به ارتفاع دو متر از خشت و کاهگل بنا گردیده است. لبه دیوار های قلعه، با اشکال کنگره ای و تزئینات خاصی مزیّن شده و دارای تیرکشهایی جهت مقابله با مهاجمین بوده است.
قلعه خورمیز یک قلعه قدیمی بسیار زیبا در مهریز یزد می باشد که تا صد سال پیش محل سکونت مردم اهالی آن منطقه بوده و از جان مردم در برابر مهاجمان و راهزنان منطقه حفاظت می کرده است. در سمت چپ این قلعه یک چاه سنگی به شکل مربع و عمق ۱۵ متر قرار دارد که آب مورد نیاز قلعه را تامین می کرده و مردم اعتقاد ویژه ای به آن دارند. این چاه به چاه امام زمان معروف می باشد که متاسفانه اکنون خشک شده است.

  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز
  • ایران زیباست؛ قلعه خورمیز

اساس و شالودۀ قلعه خورمیز متعلق به دوران ساسانی است. این قلعۀ باستانی بر روی صخره ای از رشته کوه‏های شیرکوه در روستای خورمیز از محلات مهریز استان یزد واقع شده است. گفته می شود که «شاه هرمز پسر  خسرو انوشیروان ساسانی فرمان احداث روستای خورمیز صادر نمود و قلعه ای نیز بر فراز کوه مجاور آن بنا کرد.  در تاریخ جدید یزد آمده است که؛ برای مهرنگار در جنب مهرجرد، دهی بساخت و آن را هورمیز نام کرد و اکنون آن را خورمیز خوانند. حصار قلعه که بر روی کوه قرار گرفته است تا دامنه از سنگ‏های نتراشیده بنا شده است. در قسمت‏های فوقانی دیوار به ارتفاع تقریبی دومتر ازخشت خام و روکش کاه‏گل است. همچنین حصار قلعه دارای هفت برج دیده‏بانی است که از تزئینات بیرونی چشم نواز و جالب توجهی برخوردارند.

خورمیز11

محوطۀ داخل قلعه که تا ۱۰۰ سال پیش در آن زندگی می کردند، به نظر می‏رسد بارها  تجدید بنا  شده است.  چهار برج چهار گوشه و دو برج قرینه یکدیگر جهت طول قلعه ساخته شده است. برج های دیده بانی قلعه در ضلع های شمال غربی و جنوب شرقی دارای تزئینات خشتی به صورت جناغی و چلیپایی هستند. ارتفاع یکی از برج ها شش متر و قطر داخلی آن ۳۰/۳ و قطر خارجی آن ۷متر است.

خورمیز4

مدخل ورودی دو طبقه است که طبقه اول دارای طاق های هلالی و طبقه دوم دارای طاق جناغی است. در سمت چپ قلعه “چاه سنگی” که معروف به چاه صاحب الزمان است و احتمالا در گذشته به منظور تامین آب آشامیدنی قلعه‌نشینان حفر شده، دیده می شود. درون اتاق ها و تاسیسات قلعه نشینان ، سربازان و نگهبانان بوده که برخی از اتاق ها نیز سه طبقه بوده اند. اتاق ها دارای تاقچه ها و پنجره ها و نورگیرهایی بوده و لبه دیواره های قلعه کنگره ای شکل و دارای تزئینات خاصی است.

خورمیز3

همانگونه که گفته شد، قلعه خورمیز شش برج نگهبانی دارد که چهار برج آن در چهر گوشه‌های قلعه و دو برج دیگر به صورت قرینه در میانه ضلع کشیده قله قرار گرفته اند. لبه حصار ما بین برجها، کنگره‌ای و دارای تیرکش هایی جهت مقابله با مهاجمین است. قلعه خورمیز سازه‌ای خشتی و سنگی داشته و جز سر در ورودی که در دو طبقه است، مابقی فضاها در یک طبقه بنا شده‌اند.

خورمیز2

  قلعه خورمیز در سال ۱۳۷۸ خورشیدی در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

پیشنهاد مدیر سایت :   نقش برجستهٔ نبرد سواره در فیروز آباد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *