باغ گل های لاله مزرعه لزور روستای کندر (پایتخت لاله های ایران)

دهیاری و اقامتگاه بومگردی روستای کندر اقدام به ایجاد دشت گل لاله با کاشت بیش از دو میلیون پیاز گل لاله اکیوم در ۳۰ مدل در رنگ های متنوع و همچنین گل های سنبل در مساحتی به وسعت حدود سه و نیم هکتار در ضلع غربی روستا نموده است. با توجه به وسعت و تعداد گل لاله، این مزرعه بزرگترین دشت گل لاله کشور است.

روستای کندر منطقه ای ییلاقی در ارتفاعات کوهستانی جنوب رشته کوه های البرز مرکزی است که با توجه به نزدیکی به شهرهای کرج و تهران به یکی از تفرجگاه های این دو کلانشهر تبدیل شده است.

برای مراجعه به این منطقه بومگردی، بهره مندی از زیبایی های طبیعت منطقه و لذت از تنوع رنگ گل های لاله مزرعه لزور، ابتدا لازم است در اواسط فصل بهار و اطلاع از باز شدن گل ها، با توجه به شرایط سالیانه آب و هوایی که معمولا در نیمه اول اردیبهشت می باشد، از کرج وارد جاده چالوس شده و در کیلومتر ۳ این جاده، تابلو خروجی روستای کندر در سمت شرق جاده به چشم می خورد. پس از طی حدود ۱۰ کیلومتر مسیر جاده فرعی آسفالت کوهستانی در منطقه البرز مرکزی به روستای کندر می رسید. این روستا مسیر قدیمی دیگری نیز از جاده چالوس و روستای پورکان دارد که حدود هفت کیلومتر آخر آن خاکی است. مزرعه لزور در غرب روستا و در دامنه کوهی مشرف به روستا به چشم می خورد. پس از پرداخت مبلغ ورودی به ازای هر نفر، می توانید خودرو را در محل پارکینگ پارک کرده و از مزرعه گل لاله دیدن نمایید. امکاناتی نظیر بازارچه محصولات محلی، سرویس بهداشتی، پارکینگ خودرو و… در محل موجود است.

این منطقه طبیعت کوهستانی زیبایی دارد که جهت مشاهده پرندگان، گل ها و گیاهان کوهی طبیعت اطراف، زندگی بومی و روستایی شامل تنورهای زمینی، پخت نان محلی، شیردوشی و محصولات تازه و سالم لبنی، سایر محصولات محلی و اقامت در کلبه های خشتی و کاهگلی با گرمایش چراغ نفتی و کرسی ذغالی، سرگرمی هایی نظیر سوارکاری، تیراندازی، چهارپایانی مانند شتر، اسب و قاطر که بعضا آزادانه در منطقه به چرا مشغولند، جذابیت طبیعت گردی و بومگردی دارد. شغل اکثر مردم روستا در گذشته کشاورزی و دامپروری بوده است به طوری که جو، گندم و عدس مهم ترین محصولات زراعی روستا بوده است. امروزه بخشی از مردم روستا به خدمات گردشگری و بومگردی اشتغال دارند.

پیشنهاد می شود در اواسط فصل بهار، ضمن هماهنگی و اطلاع از شرایط گل ها به روستای کندر و مزرعه گل لاله لزور مراجعت نموده و از طراوت، زیبایی و تنوع رنگ  بزرگترین دشت گل لاله ایران بهره مند شوید.

منابع:

  • سفر تحقیقاتی تیم شگفتی های ایران به باغ گل های لاله مزرعه لزور روستای کندر

  • کتاب اطلس گردشگری استان البرز و کلانشهر کرج، زیر نظر سعید بختیاری، انتشارات گیتاشناسی، پاییز ۱۳۹۲، شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۴۲۴۳۲۹

  • سایت ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) استان البرز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *