انگلیس: چین طبق قوانین عمل نکند با عواقب آن مواجه خواهد شد

انگلیس: چین طبق قوانین عمل نکند با عواقب آن مواجه خواهد شد

تهران- ایرنا- لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس به چین هشدار داد که از واکنش اقتصادی قوی غرب در قبال حمله روسیه به اوکراین درس بگیرد و پکن در صورتی که طبق قوانین عمل نکند با عواقب مواجه خواهد شد.

به گزارش ایرنا از فایننشال تایمز، تراس چهارشنبه شب در سخنانی اعلام کرد که بحران اوکراین درس مفیدی به غرب داده و نشان داد که دموکراسی‌ها باید از اهرم‌های اقتصادی برای مهار رژیم‌های استبدادی استفاده کنند.

وی ادامه داد: غرب باید از ساده لوح بودن در مورد قدرت ژئوپلیتیکی اقتصاد دست بردارد و با کشورهایی مانند چین سخت بگیرد.

تراس گفت: کشورها باید بر اساس قوانین عمل کنند و این شامل چین نیز می شود و افزود که پکن بسرعت در حال ساختن نظامی است که قادر است قدرت را در اعماق مناطق مورد علاقه استراتژیک اروپا ایجاد کند.

وزیر امور خارجه انگلیس تأکید کرد: با صحبت در مورد رشد و قدرت چین به عنوان عامل اجتناب ناپذیر، در حقیقت ما داریم برای چین در بزرگ نمایی کار می‌کنیم.

تراس مدعی شد؛ در واقع رشد و قدرت آنها (چین) اجتناب ناپذیر نیست، اگر طبق قوانین بازی نکنند به رشد ادامه نخواهند داد. ما با روسیه نشان داده‌ایم که در صورت نقض قوانین بین‌المللی، آماده انتخاب‌های گوناگون هستیم. ما نشان داده ایم که آمادگی داریم امنیت و احترام به حاکمیت را بر منافع اقتصادی کوتاه مدت اولویت دهیم.

وزیر امور خارجه انگلیس خاطر نشان کرد: حمله روسیه به اوکراین، غرب را وادار کرده است تا وابستگی خود در مورد صادرات از کشورهای دارای رژیم های مستبد را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *