فرودگاه گناباد دریچه‌ای فرآروی توسعه جنوب خراسان رضوی

فرودگاه گناباد دریچه‌ای فرآروی توسعه جنوب خراسان رضوی

گناباد- ایرنا- توسعه حمل و نقل در بخش‌های مختلف و از جمله هوایی، ریلی و زمینی از ارکان مهم توسعه و رونق اقتصادی است و از آن میان ایجاد فرودگاه می‌تواند نقشی مهم و اثرگذاری در توسعه هر منطقه ایفا کند که تکمیل شدن فرودگاه گناباد در جنوب خراسان رضوی نیاز اساسی در این زمینه است.

به گزارش ایرنا فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت،  سریع و ارزان علاوه بر توسعه اقتصادی، در توسعه گردشگری هم نقش موثری دارد و گردشگران در برنامه ریزی های خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار می دهند و انتخاب راه مناسب برای دسترسی به مقاصد گردشگری در این زمینه بسیار موثر است.

شهرستان گناباد، در خراسان رضوی، با توجه به موقعیت خود در جنوب استان و قرار گرفتن در نقطه ورودی استان‌های جنوبی و مرکزی به خراسان رضوی از ظرفیت های خاص اقتصادی، فرهنگی و گردشگری برخوردار است.

وجود ظرفیتهای بسیار در بخشهای اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی از ظرفیتهای مهم سرمایه گذاری در گناباد است.

از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود و بر این اساس تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد می توان نقطه قوتی برای آسانی سفر و جذب سرمایه گذاران در این منطقه به شمار رود.

وجود ۱۷۶ واحد صنعتی و معدنی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی از قابلیتهای مهم اقتصادی گناباد است که برای راه اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای حدود چهار هزار نفر بطور مستقیم و دو برابر این تعداد بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

فرودگاه گناباد دریچه‌ای فرآروی توسعه جنوب خراسان رضوی

قدیمی ترین طرح عمرانی گناباد

لزوم احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید و مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در ۲ سال گذشته سرعت یافت.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان سایر شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند و پیش‌بینی می‌شود سالانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره مند شوند.

فرودگاه در حال احداث گناباد دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و  سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.

رییس فرودگاه گناباد گفت: هم اکنون طرح احداث این فرودگاه با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی در حال اجرا است و بیش از هزار میلیارد ریال تاکنون برای احداث و تکمیل این فرودگاه هزینه شده است و طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری به بهره برداری می رسد.

مهدی توکلی کندری افزود: احداث ساختمان ترمینال فرودگاه با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی و صرف اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال در حال انجام است و محوطه سازی فرودگاه هم ۹۸ درصد پیشرفت داشته است و ۱۲۰ میلیارد ریال بدین منظور تخصیص یافته است.

وی گفت: ساختمانهای جانبی امنیت پرواز و برج مراقبت هم با صرف اعتبار هشت میلیارد ریالی به طور کامل به اتمام رسیده و همچنین احداث دیوار پیرامونی فرودگاه گناباد هم تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است.

فرودگاه گناباد دریچه‌ای فرآروی توسعه جنوب خراسان رضوی

ظرفیتی برای معرفی قابلیتهای اقتصادی جنوب خراسان رضوی 

با توجه به ظرفیتهای مهم اقتصادی شهرستان گناباد و وجود معادن و واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی آن، راه اندازی فرودگاه موجب نقش آفرینی بیشتر این پتانسیل ها در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی و به فعلیت رساندن ظرفیتهای بالقوه منطقه می‌شود.

مدیر تولید یکی از واحدهای تولیدی گناباد گفت: دوری از مرکز استان خراسان رضوی و بازار مصرف استان و کشور و افزایش هزینه های حمل و نقل کالا، موجب افزایش هزینه تمام شده تولید در این شهرستان در مقایسه با سایر نقاط شده است.

مهدی عباسیان گفت: با وجود ظرفیتهای گناباد در بخشهای مختلف، بُعد مسافت موجب کاهش تمایل سرمایه گذاران به فعالیت در گناباد می شود ولی با راه اندازی فرودگاه، فرصت مناسبی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران فراهم می شود تا با حضور بیشتر در این منطقه از نزدیک با قابلیتهای آن آشنا شوند.

وی گفت: همچنین به دلیل بعد مسافت زمان زیادی برای ارسال وسائل و تجهیزات واحدهای تولیدی برای تعمیر به سایر نقاط و از جمله تهران و بازگشت آنها سپری می شود که با راه اندازی فرودگاه در فرصت کمتری این وسائل تعمیر و در گردونه تولید قرار می گیرند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: با عنایت به مسافت گناباد تا مرکز استان خراسان رضوی و تهران، با راه اندازی فرودگاه این شهرستان، بستر حضور مسوولان، کارآفرینان، سرمایه گذاران و هیاتهای اقتصادی در منطقه برای شناسایی قابلیتهای سرمایه گذاری و توسعه ای بهتر فراهم می شود و این خود در معرفی این قابلیتها در سطوح ملی و بین المللی تاثیر بسیار دارد.

هادی ایزدی ادامه داد: همچنین راه اندازی فرودگاه گناباد موجب سرعت بخشی به سفر کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی، تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی که دچار توقف و تعطیلی شده اند، می‌گردد.

امام جمعه بجستان هم گفت: راه اندازی فرودگاه گناباد یک ظرفیت مهم توسعه و رونق اقتصادی در منطقه جنوب استان خراسان رضوی است که همه مناطق اطراف از مزایای آن برخوردار می شوند.

حجت الاسلام سیدقاسم دهقانی، افزود: باید با حفظ همدلی، در کنار پیگیریهای مستمر برای ترقی پلکانی، برای توسعه و پیشرفت منطقه گام برداریم و در این راستا برای نقش آفرینی بیشتر فرودگاه گناباد در مسیر توسعه منطقه، همه بخشها باید پای کار بیایند.

حسن حیدری، فرماندار بجستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش مهم فرودگاه گناباد در توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه ای و صنعت حمل و نقل شهرستانهای گناباد و بجستان گفت: ما هم از همه ظرفیتهای خود در بخشهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای بسترسازی ایفای نقش این فرودگاه در پیشرفت منطقه بهره می گیریم چون پتانسیل مهمی برای همه شهرستانها و مناطق اطراف و مناطق جنوبی خراسان رضوی و شمالی استان خراسان جنوبی است.

فرودگاه، گردشگری جنوب استان خراسان رضوی را متحول می کند

با توجه به جاذبه های تاریخی و گردشگری جنوب خراسان رضوی از جمله گناباد و به خصوص قنات قصبه، به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو، راه اندازی فرودگاه در معرفی این قابلیتها در سطح ملی و حتی بین المللی و تحول در زیرساختهای گردشگری منطقه نقش زیادی دارد.

یک کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گناباد گفت: با توجه به توان فرهنگی و گردشگری این شهرستان، راه اندازی خطوط ریلی و هوایی از ملزومات این منطقه به شمار می رود و آن را در ابعاد مختلف متحول می کند و ایجاد زیرساختها از ضرورتهای توسعه گردشگری و معرفی جاذبه های تاریخی آن در سطوح ملی و بین المللی است.

علیرضا شناسایی افزود: با ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست سازمان یونسکو، سرعت بخشی در اجرای طرحهای زیربنایی نظیر تکمیل فرودگاه در کنار خط ریلی در این شهرستان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه راه اندازی فرودگاه گناباد در افزایش بیش از ۵۰ درصدی سفر گردشگران برای بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی این شهرستان موثر است، ادامه داد: به رغم جاذبه های بسیار گردشگری در این منطقه،  تعداد زیادی از گردشگران به دلیل مسافت زیاد گناباد تا پایتخت و سایر نقاط کشور و مشهد به این شهر سفر نمی‌کنند که با راه اندازی فرودگاه، حجم سفر مسافران و گردشگران به این شهر افزایش می یابد.

ایجاد توسعه و تحول در همه بخش‌های گناباد 

فرماندار گناباد گفت: راه اندازی فرودگاه این شهرستان موجب توسعه کمی و کیفی همه بخشهای این شهرستان اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره می شود.

رضا نصیری گفت: راه اندازی این فرودگاه علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری، تبادل علمی مراکز آموزش عالی منطقه با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سایر نقاط نقش زیادی دارد و بستر سفر اساتید و صاحبنظران علمی و دانشگاهی را به این منطقه فراهم می کند.

وی افزود: راه‌اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر آنکه فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران ایجاد می کند، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این خود بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه است.

نصیری از متخصصان و صاحبنظران خواست راهکارهای خود را برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت این فرودگاه در مسیر توسعه و رونق اقتصادی منطقه و جذب گردشگران داخلی و خارجی ارایه دهند.

فرماندار گناباد گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال از محل سفر اخیر رییس جمهور و هیات دولت به استان خراسان رضوی برای تکمیل و سرعت بخشی به روند احداث فرودگاه این شهرستان اختصاص یافته است و از همه ظرفیتهای لازم برای بهره برداری از این فرودگاه در سال جاری استفاده می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فرودگاه گناباد از ضرورتها و پیش نیازهای توسعه و رونق اقتصادی منطقه جنوب خراسان رضوی و مناطق همجوار در استان خراسان جنوبی است.

محمد صفایی دلویی افزود: با بهره برداری از این فرودگاه، گام مهمی برای توسعه و رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این منطقه برداشته می شود چون این طرح، پیشگام اتحاد و همدلی برای توسعه بین بخشی و سرعت بخش روند رونق در منطقه است.

وی تکمیل و راه اندازی فرودگاه گناباد را از زیرساختهای مهم توسعه و موجب رونق اقتصادی منطقه دانست و گفت: با عنایت به قابلیتهای فرهنگی و گردشگری و وجود مراکز متعدد دانشگاهی، مزیتهای درمانی در بیمارستان علامه بهلول گنابادی و دانشگاه علوم پزشکی گناباد، راه اندازی این طرح  فرصت بی‌بدیل اقتصادی در جنوب استان خراسان رضوی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه گناباد قابلیت جابه جایی مسافر ۱۰ شهرستان جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی را دارد و در توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران و سهولت بخشی در رونق تولید در گستره این مناطق نقش مهمی دارد، گفت: این طرح باید به نماد اتحاد و یکپارچگی در مسیر توسعه و پیشرفت منطقه تبدیل شود چون همه این مناطق از نتایج بهره برداری آن برخوردار می شوند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس از امامان جمعه شهرستانهای گناباد و بجستان خواست که در خطبه های نماز جمعه این شهرستانها ضمن بیان اهمیت راه اندازی فرودگاه گناباد در توسعه منطقه ای، در مذاکرات و جلساتی با ائمه جمعه سایر مناطق همجوار خراسان رضوی و خراسان جنوبی این مهم را برایشان مطرح کنند تا آنان هم در این زمینه پیشقدم شوند.

صفایی، همچنین از بخشهای مختلف و دست اندرکاران ذیربط نظیر شوراهای اسلامی و شهرداران و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد و بجستان خواست که در جلساتی با شوراها و شهرداران و روسای دانشگاههای شهرستانهای همجوار، اهمیت بهره برداری فرودگاه گناباد و استفاده از این ظرفیت در مسیر توسعه منطقه ای را تبیین کنند تا با راه اندازی آن شاهد ایفای نقش ممتاز این فرودگاه در پیشرفت و آبادانی منطقه باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منابع اعتباری مورد نیاز مرحله نخست طرح ساخت فرودگاه گناباد به طول کامل جذب شده است، گفت: در ۲ سال اخیر جلسات مستمری برای پیگیری تکمیل این فرودگاه با مسوولان سطوح ملی و استانی، وزارت راه و شهرسازی، شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از فرودگاه گناباد در مرحله نخست یک و یا ۲ پرواز در طول هفته بنابر نیاز منطقه توسط هواپیماهای ای. تی. آر به تهران انجام می شود و به تدریج در آینده با اجرای طرح توسعه این فرودگاه و افزایش باند آن، هواپیماهای پهن پیکر نیز می توانند از این طریق به سایر نقاط کشور پرواز کنند.

تکمیل و بهره برداری از فرودگاه گناباد اولویت استان

تکمیل فرودگاه گناباد به مطالبه مهم مردم منطقه و نیز مسوولان در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و کشوری تبدیل شده است به طوری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور و اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی در سه سال گذشته به صورت مستمر و حتی هر ماه یک یا دو مرتبه با بازدید از روند احداث این فرودگاه بر سرعت بخشی در روند تکمیل آن تاکید کردند.

بهره برداری از فرودگاه گناباد به یک نقطه وفاق و همدلی بین مردم و مسوولان گنابادی تبدیل شده است به طوری که همه بخشها به دنبال آن هستند که بعد از گذشت ۲۹ سال از آغاز این طرح، در نهایت آن را در سال جاری مورد بهره برداری قرار دهند.

مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی گفت: احداث فرودگاه از زیرساختهای توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه جنوب خراسان رضوی است، علاوه بر جابه جایی مسافر، از قابلیتهای زیادی برای خدمات رسانی در زمان وقوع بحرانها و حوادث پیش بینی نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

محمود امانی بنی اظهار داشت: تکمیل فرودگاه گناباد در اولویت اقدامات و رویکردهای این اداره کل در سال جاری است و از همه ظرفیت‌های موجود برای شتاب دادن به اجرای طرح و به بهره‌برداری رساندن آن در نیمه نخست امسال استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی و شرکت فرودگاه‌های کشور به صورت مستمر بر روند اجرای این طرح نظارت دارند.

وی گفت: دولت سیزدهم با وجود شرایط خاص اقتصادی، کمک خوبی در زمینه تامین اعتبار تکمیل فرودگاه گناباد داشته است.

وی اضافه کرد: این فرودگاه در سال جاری به بهره برداری می رسد و بعد از بهره برداری در مرحله نخست هفته ای یک تا دو پرواز از مقصد گناباد به تهران انجام می شود.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *