گزارش ایرنا از آمادگی مصلی برای نمایشگاه کتاب: شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شد

شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شد

تهران- ایرنا- شمارش معکوس برای سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در حالی آغاز شده است که ناشران در تکاپوی کامل کردن غرفه‌های خود هستند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، شبستان مصلای امام خمینی (ره) دو روز مانده به گشایش سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شاهد تلاش جسته و گریخته ناشرانی است که پس از دو سال کرونایی تعلیق این رویداد فرهنگی در حال آماده سازی غرفه هایشان هستند.

فضای شبستان مصلی تاریک، ساکن و ساکت اما محو تماشاست. ناشران فقط یک روز برای جاگذاری کتاب‌هایش و چیدمان غرفه زمان دارند؛ سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت افتتاحیه نمایشگاه است و از فردای آن روز، یعنی ۲۱ اردیبهشت نمایشگاه مجازی کتاب کار خود را شروع می‌کند، تعدادی از مسئولان نشر در حال آماده کردن غرفه‌هایشان هستند.

بیشتر غرفه‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چیده شده‌اند، اما هنوز بیشتر ناشران کتاب‌هایشان را به غرفه نبرده اند، در بخی بخش ها هم نام ناشرانی که قرار است ۱۱ روز در مصلی با مخاطبان خود دیدار و کتاب‌هایشان را به آن‌ها معرفی کنند، مشخص نیست.

شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شد

غرفه‌ها را ساده‌تر از قبل پیدا کردیم

غرفه‌ها خالی و نسبت به دوره گذشته کوچکتر هستند. یکی از غرفه‌ها که وسعتش از ۱۲ متر هم کمتر است، کاملا آماده است. سه زن در غرفه انتشارات «رسپینا» فعال هستند، رومیزی کرم پهن کردند و کتاب‌ها را مرتب روی آن چیدند. پرانرژی و شاداب هستند و می‌گویند که در سی‌وسومین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، ساده‌تر توانستند غرفه خود را پیدا و کتاب‌ها را به درون آن منتقل کنند.

به گفته آن‌ها شاید افرادی که در غرفه قبلی از شرایط ناراضی بودند، تحت تاثیر خستگی اعتراض کردند و شاید در روزهای آینده نظر متفاوتی داشته‌باشند. زیرا صندلی و میز را در روز نخست نمایشگاه به ناشران تحویل می‌دهند.

شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شد

غرفه‌هایی که باید در یک روز برای شرکت در نمایشگاه آماده شوند

در میان سازه‌های فلزی و چوبی غرفه‌هایی که کتاب دارند، غرفه‌ای با سازه‌های چوبی در حال آماده‌سازی است. هرچند ویترین‌های شیشه‌ای که چوب‌های بلوطی اطراف آن‌ها را گرفته، هنوز از کتاب خالی هستند، اما به نظر می‌رسد مسئولان غرفه «انتشارات علم»، بتوانند تا پایان روز این غرفه را کاملا آماده کنند.

این غرفه به نسبت دیگر غرفه‌ها بزرگ‌تر است و تعداد بیشتری برای آماده‌سازی آن تلاش می‌کنند. این گروه هم از شرایط به نسبت راضی هستند، می‌گویند که به راحتی محل غرفه را پیدا کردند و توانستند با مسئولان برای دیگر اقدامات هماهنگ باشند.

شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شد

مهلت کمی برای ناشران باقی مانده‌است، آماده‌سازی غرفه‌هایشان باید تا پایان دوشنبه ۱۹ اردیبهشت کامل شود. حتما ناشرانی که سال‌ها در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کردند، می‌دانند و برنامه‌ریزی دقیقی برای شرکت در سی‌وسومین دوره از نمایشگاه دارند.

زن و مردی اما خسته در غرفه‌ای نیمه آماده روی کتاب‌هایشان نشستند و در لیوان کاغذی، چای می‌نوشند. انتشارات «باهم» از معدود ناشرانی است که در این روز کتاب‌هایش را به غرفه و داخل شبستان رسانده‌است. آن‌ها از شرایط نمایشگاه راضی نیستند، می‌گویند که در غرفه فقط یک صندلی به آن‌ها تحویل داده شده‌است، «حداقل دوره‌های قبل یک میز هم به ما می‌دادند»

آن‌ها گفتند که شنبه هفدهم اردیبهشت، حتی شماره غرفه‌ها مشخص نبود و بعد از دوندگی و تلاش بسیار توانستند غرفه خود را پیدا کنند.

شمارش معکوس آغاز به کار نمایشگاه کتاب؛ ناشران مشغول کارند/ غرفه‌یابی در مصلی ساده‌تر شد

هرچه هست این سکوت تا دو روز دیگر با حجم مهمانان مکتوب این مکان معنوی در میان همهمه دوستداران کتاب می شکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *