بحران اوکراین؛ سودی که آمریکا می‌برد و ضرری که اروپا متحمل می‌شود

بحران اوکراین؛ سودی که آمریکا می‌برد و ضرری که اروپا متحمل می‌شود

رادیو بین المللی چین نوشت: توسعه مداوم ناتو به سرکردگی آمریکا به سوی شرق یکی از عوامل اصلی درگیری روسیه-اوکراین محسوب می‌شود. با این وجود، پیامدهای این مناقشه به میزان زیادی به اروپا ضربه زده است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در نشست سران گروه ۷ که ۲۴ مارس (۴ فروردین) امسال برگزار شد، گفت: ناتو به همان اندازه قدرتمند و متحد است که همیشه بوده است.

این اظهارات بی شک اروپا را به قطار جنگی که آمریکا آن را می‌راند نزدیکتر کرد و ناتو را مجبور به پیروی از واشنگتن در اعمال تحریم‌ها نمود تا در عین حال بهای این اقدامات را بپردازد.

شاخص‌های اقتصادی متعددی در اروپا تحت تاثیر تحریم‌های گسترده ضد روسی بدتر شدند. «پائولو جنتیلونی» کمیسیونر اروپا در امور اقتصادی نیز اخیرا گفت که پس از شروع مناقشه روسیه-اوکراین، افزایش قیمت کالاها تورم را به سطح بالاتری رساند، روابط تجاری تعلیق‌شده فشارهای زنجیره تامین را بدتر کرد و اعتماد مصرف کننده به شدت کاهش یافت و تمام اینها نشان می‌دهد که جنگ روسیه-اوکراین تاثیر قابل توجه و گسترده‌ای بر اقتصاد اروپا داشته است.

علاوه بر این، کشورهای اروپایی همچنین با فشار عظیمی به دلیل بحران پناهندگان جنگ اوکراین روبرو هستند. «آژانس پناهندگان سازمان ملل» ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) اعلام کرد که بیش از ۵ میلیون پناهنده از اوکراین وارد کشورهای همسایه شدند و این امر یک بحران پناهندگان بی سابقه را به وجود آورده است.

با این همه ایالات متحده به عنوان مجرم پشت صحنه‌ی مناقشه روسیه-اوکراین بدون اینکه از لحاظ نظامی خود را درگیر کند در حال سود بردن از این شرایط است.

بازار بورس اروپا شدیدا ریزش داشته است؛ نرخ برابری یورو در مقابل دلار افت زیادی را تجربه کرده و حجم قابل توجهی از اوراق قرضه از اروپا به سوی آمریکا سرازیر شده است.

ایالات متحده در ماه مارس فقط ۱۲ پناهجوی اوکراینی را پذیرش کرد و شایان ذکر است که شمار زیادی از پناهندگان اوکراینی در حال حاضر هنوز در مرز آمریکا-مکزیک منتظر هستند.

علاوه بر این، از زمان شروع مناقشه روسیه-اوکراین، قیمت سهام شرکت‌های نظامی آمریکا افزای یافت که نشان دهنده این است که شرکت‌های ایالات متحده در حال به جیب زدن سود هنگفتی از این درگیری هستند.

کاملا روشن است که چه کسی از مناقشه روسیه-اوکراین سود می‌برد و چه کسی از آن ضرر می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *