آیین سنتی “بلغورپزان” در گناباد برگزار شد

آیین سنتی "بلغورپزان" در گناباد برگزار شد

گناباد-ایرنا- مسوول گردشگری اداره میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: بر اساس یک رسم کهن تاریخی آیین سنتی بلغورپزان عصر جمعه در روستای “سنو” از توابع بخش کاخک این شهرستان برگزار شد.

مهدی ذوالفقاری طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا اقزود: مردم این روستا بر اساس یک رسم کهن به جامانده از صدها سال قبل و به دلیل اهمیت آب بین ایرانیان، همه ساله در اردیبهشت ماه به شکرانه جاری بودن آب در چشمه سنو این آیین را برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم روستای سنو بر اساس  این جشن و آیین سنتی به یادگار مانده از اجداد و پیشینیان خود در یک روز صبح بهاری از اول صبح با پیاده‌روی به محل مظهر چشمه سنو می‌روند و با قربانی کردن چند راس گوسفند در محل مظهر چشمه به پخت بلغور که یکی از غذاهای سنتی این روستا است، می‌پردازند.

ذوالفقاری اظهار داشت: مردم سنو علاوه بر پخت و توزیع بلغور به شکرانه فراوانی آب این روستا و توزیع آن، نماز ظهر را در کنار چشمه به جا می‌آوردند.
روستای سنو از روستاهای براکوه بخش کاخک شهرستان گناباد و در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان گناباد واقع شده است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *