عثمان محمدپرست استاد برجسته موسیقی در خانه ابدی آرام گرفت:اگرچه استاد محمدپرست از میان ما رفت، اما آوای منحصربه‌فرد، زیبا و روح‌نواز این استاد فقید همیشه در حافظه موسیقی مقامی ایران جاودان خواهد ماند

پیکر عثمان محمدپرست، استاد برجسته موسیقی مقامی و دوتارنواز مشهور خطه خراسان، دیروز در زادگاهش شهرستان خواف در جنوب استان خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش ایرنا، بعد از برگزاری نماز جمعه و اقامه نماز بر پیکر مرحوم محمدپرست در محل مصلای خواف، پیکر وی با حضور آحاد مردم شیعه و سنی، مسؤولان و فرهنگ‌دوستان و اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی و شهرستان خواف تا آرامستان خواجه‌یار این شهر، تشییع و خاکسپاری شد. در آیین تشییع این هنرمند نامی موسیقی محلی، پیام‌های رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تجلیل از وی پرداخته بودند، قرائت شد.

گفتنی است عثمان محمدپرست (متولد سال ۱۳۰۷در شهر خواف)، استاد پیشکسوت و دوتارنواز معروف کشور و استان خراسان رضوی در۹۴سالگی روز پنجشنبه ٢٩ اردیبهشت ١۴٠١ در بیمارستان ۲۲بهمن خواف دارفانی را وداع گفت. این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰سالگی با دوتارنوازی مأنوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذاشته و در همایش‌ها و آیین‌های مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است.نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید. نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی «مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار» که به ۲زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است سال ۱۳۹۹به مرحوم عثمان محمدپرست اهدا شد. نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور سال ۱۳۹۶از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده است.

وزیر ارشاد در پیامی، درگذشت عثمان محمدپرست نوازنده چیره دست موسیقی نواحی را تسلیت گفت. به گزارش روابط‌عمومی وزارت ارشاد در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

«خبر درگذشت استاد عثمان محمدپرست، یکی از مهم‌ترین بازماندگان موسیقی مقامی جنوب خراسان خبری تلخ بود. آن مرحوم، جانی جدا از جان‌ فرهنگ و هنر نداشت و غمش در نهانخانه دل دوستداران موسیقی نشست.

مروری بر دوره پربار و تأثیرگذار فعالیت هنری استاد محمدپرست، تلاش و تکاپوی این هنرمند را در حفظ جایگاه میراث ارزشمند موسیقی اصیل ایرانی و سرمایه فرهنگی ما به خوبی بیان می‌کند.

اگرچه استاد محمدپرست از میان ما رفت، اما آوای منحصربه‌فرد، زیبا و روح‌نواز این استاد فقید همیشه در حافظه موسیقی مقامی ایران جاودان خواهد ماند .این هنرمند فقید در طول زندگی حرفه‌ای خود، علاوه بر خدمات گسترده و دغدغه‌مندی عمیقی که در عرصه فرهنگ و هنر بومی داشت، مرد بزرگی بود که هرگز برای پول ننواخت؛ با این وصف در امر ساخت بیش از ۹۰۰مدرسه به همراهی خیرین دیگر مشارکت کرد.

اینجانب فقدان این هنرمند عزیز را به اهالی فرهنگ و هنر، علاقه‌مندان و شاگردان آن فقید سعید و خانواده محترم تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزدمنان برای آن مرحوم رحمت واسعه و غفران الهی و برای بازماندگان محترم صبر و بردباری خواستارم.»

کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده شناخته‌شده و مطرح کمانچه و سه‌تار به مناسبت درگذشت استاد محمدپرست با انتشار ویدئویی در صفحه خود در فضای مجازی بیان کرد: یاد استاد عثمان محمدپرست بخیر باد. امانتدار و قدردان میراث گرانبهایی که از او و گذشتگانِ پیش از او بجا مانده باشیم.

مجید زین‌العابدین، مشاور وزیر ارشاد و مدیرعامل بنیاد رودکی، در پیامی درگذشت استاد عثمان محمدپرست، هنرمند برجسته موسیقی مقامی را تسلیت گفت .در بخشی از این پیام آمده است: استاد محمدپرست، هنرمند برجسته و کمال یافته‌ای بود که علاوه بر حرکت در قله هنر موسیقی مقامی، با اقدامات متعدد خیریه در عرصه مسئولیت اجتماعی نیز واجد صفات عالی انسانی و اخلاقی بود. قطعات برجسته او در موسیقی مقامی خراسان، در نهانخانه دل‌ها ماندگار و یادگار خواهد بود.

بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران نیز در پی درگذشت استاد عثمان محمدپرست، پیامی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده‌است: استاد عثمان محمدپرست، همچنان ‌که خود می‌گفت، موسیقی را برای خدا می‌نواخت. نوای دل‌نوازِ روحبخش دوتارش صمیمیت و معنویت را توأمان داشت و جان‌های عاشقان راستین را صورتی از نغمه‌های آسمانی جلوه می‌کرد.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت ارشاد و محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی نیز در پیام‌هایی درگذشت استاد عثمان محمدپرست، نوازنده دو تار خراسانی را تسلیت گفتند.روزنامه اطلاعات شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *