«ونجلیس»، موسیقیدان بزرگ یونان درگذشت

ونجلیس، موسیقیدان یونانی و خالق موسیقی آثار «ارابه‌های آتش»، «فتح بهشت» و «بلید رانر» در ۷۹سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانس ۲۴، دلیل درگذشت این آهنگساز نامدار یونانی هنوز مشخص نشده است؛ اما بر اساس اعلام خبرگزاری آتن، او در بیمارستانی تحت درمان کووید ۱۹بوده است.

«ونجلیس» بیشتر برای ساخت موسیقی فیلم برنده اسکار «ارابه‌های آتش» به شهرت رسیده است؛ فیلمی تاریخی و درام به کارگردانی «هیو هادسن» درباره دو ورزشکار که برای حضور در المپیک تمرین می‌کنند. این فیلم در کنار جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم، در هفت رشته نامزد اسکار شد و سه جایزه اسکار برای فیلم، فیلمنامه و موسیقی دریافت کرد.

موسیقی متن این فیلم یکی از ماندگارترین موسیقی‌های متن سینما در دهه ۱۹۸۰میلادی محسوب می‌شود. با اعلام خبر درگذشت «ونجلیس»آهنگساز نامدار یونانی، بسیاری از چهره‌های سرشناس جهان با انتشار پیام‌هایی به این هنرمند برنده اسکار ادای احترام کردند.

«آستین ونیتوری» آهنگساز آمریکایی، «دنیل پمبرتون» موسیقیدان بریتانیایی نامزد اسکار، «چارلز دلازیریکا» تهیه‌کننده «بلید رانر»، نخست‌وزیر یونان، «تام لوئیس» و «لورا مانکس» رؤسای شرکت ضبط موسیقی که «ونجلیس» برای انتشار آلبوم‌هایش با آن همکاری می‌کرد، صفحه رسمی «بفتا» و «ناسا» نیز به «ونجلیس» ادای احترام کردند. این موسیقیدان جوایز مختلفی از جمله جایزه موسیقی فیلم ماکس اشتاینر، نشان افتخار لژیون دونور فرانسه، مدال خدمات ناسا و جایزه ققنوس، ارزشمندترین نشان افتخار یونان را دریافت کرده بود . «ونجلیس» در سال ۱۹۴۳با نام «اوانجلوس اودیسه پاپاتاناسیو» به دنیا آمد. او مجذوب آوازهای محلی یونانی و موسیقی مسیحی ارتدکس بود اما هیچ آموزش رسمی موسیقی نداشت.شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱وزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *