گردهمایی زرتشتیان در پیرسبز پرسبز (چک‌چک) میعادگاه بزرگترین گردهمایی آیینی زرتشتیان چون گوهری در دل کوه پناه گرفته است ( همراه فیلم )

گردهمایی زرتشتیان در پیرسبز
پرسبز (چک‌چک) میعادگاه بزرگترین گردهمایی آیینی زرتشتیان چون گوهری در دل کوه پناه گرفته است.

زرتشتیان هنگام نیایش، به آوای اوستا که سرایش راستی، اشویی و پارسایی است، گوش می‌سپارند.
ریزش قطره‌های آب که از سینه‌ی کوه به سبزینه‌ی‌ سیاوش پای پیر می‌چکد، تماشایی است.
گویا صدای چک چک گواهی اندوه کوه به روزگار طاقت‌فرسای سوزوگداز‌های تاریخ است.
فریاد بانوان پارسایی است که از ستم دشمنان پلیداندیش ایران‌زمین به کوه گریخته‌اند. چه ناله‌هایی که سنگین دل کوه را شکافت و جاودانه زیستن را نوید داد.
هنگامی که نسیم سبک‌بال کوهستان، بوی خوشایند اسپند و کندر را با خود در خیله‌ها می‌پیچاند، ارزش‌های ملی، فرهنگی و آرمان نیاکانی را یادآوری می‌کند.

سپندینه پیرسبز (چک‌چک) هر سال میزبان گروه پرشماری از گردشگران است، از روز ۲۴ تا روز ۲۸ خوردادماه خورشیدی هر سال، دیدار و نیایش در پیرسبز تنها ویژه‌ی زرتشتیان می‌شود.

زرتشتیان از سراسر ایران و دیگر کشورها در نیایشگاه «پیرسبز» گردهم می‌آیند. در این آیین با روشن کردن شمع، آتش، بوی خوش و اوستاخوانی به نیایش و ستایش پروردگار یکتا می‌پردازند.

جایگاه زیارت در بالاترین بخش کوه جای گرفته‌است و همه‌ی مردم، نخست برای نیایش به آن‌جا می‌روند. بازدیدکنندگان پیش از ورود به جایگاه، کفش را از پا ‌در می‌آورند و پوششی بر سر می‌گذارند، مبادا که اندکی از این سپندینگی (:قداست) را برهم زنند.
آبی که از شکاف کوه پیرسبز به پایین می‌ریزد در این روزها جاری‌تر از پیش می‌شود تا تشنگی مسافران را کم کند و خنکی فضا را دوچندان سازد.آسمان کویر در شب، روح انسان را تازه می‌کند.

خیله‌ها و پشت‌بام‌‌های پیرسبز شب‌ها پر می‌شود از پیر و جوان و مردان و زنانی که به شادمانی می‌پردازند. گرچه گاهی بی‌مهری‌های مسوولان یا کم‌کاری‌های گروه‌های مسوول، خشت خشت این بنا و داشته‌های آن را به لرزه انداخته اما هنوز راه به جایی نبرده‌اند.
هنوز هم هنگامی‌که در خیله‌های پیرسبز گام می‌زنی، صدای اربونه و آواز، بوی سیروگ(:نان روغنی)، صندل، کندر و وَردین(:میوه‌های بریده‌شده در سفره‌ی آیینی) از جای جای آن به دلت می‌نشیند.

در این سفر به دیار بادگیرها، دیدارهای بی‌شماری تازه می‌شود، خویشان و دوستانی را می‌بینی که شاید ماه‌ها و سال‌ها از آن‌ها بی‌خبر باشی. آن‌ها این دیدارها را به فال نیک می‌گیرند، گویی این جایگاه سپندینه به دید و بازدیدهایشان رنگ و بوی ویژه‌ای می‌بخشد.

🔸نیایشگاه پیرسبز در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان در استان یزد جای دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *