پیکر استاد احمد مهدوی دامغانی در حرم مطهر رضوی تشییع و تدفین می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی گفت: بدون شک آرمیدن این استاد فقید در جوار مضجع شریف و نورانی حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء نوعی قدردانی و تجلیل از خدمات ارزنده ایشان در توسعه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشد.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: خبر درگذشت استاد احمد مهدوی دامغانی که عمر بابرکت خویش را وقف مجاهدت و خدمت به نشر و ترویج معارف نورانی قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام و تدریس فقه و علوم اسلامی و الهیات و زبان و ادبیات فارسی نمود، موجب تأثر و تألم گردید.

وی افزود: بدون شک آرمیدن این استاد فقید در جوار مضجع شریف و نورانی حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء نوعی قدردانی و تجلیل از خدمات ارزنده ایشان در توسعه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشد.

پیام تسلیت شخصیت‌های علمی و فرهنگی

استاد فاضل احمد مهدوی دامغانی، شامگاه جمعه ۲۷ خرداد دار فانی را در ایالات متحده آمریکا بدرود گفت. بدین مناسبت، برخی شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشورمان، مراتب تأسف و همدردی خود را با صدور پیام‌های تسلیت به شرح ذیل اعلام کردند:

پیام تسلیت رئیس فرهنگستان علوم

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

درگذشت استاد ادب و فرهنگ ایران و اسلام، مرحوم آقای دکتر احمد مهدوی دامغانی ضایعه‌ای بزرگ است. این ضایعه و مصیبت بزرگ را به جامعه دانش و فرهنگ و به اعضای خاندان گرامی مهدوی دامغانی به‌ویژه به استاد گرامی جناب آقای دکتر محمود مهدوی دامغانی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند بزرگ برای دانشمند فقید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان ارجمند صبر و سلامت مسألت دارم.

رضا داوری اردکانی

سفیر سابق ایران در واتیکان

درگذشت استاد مسلم ادب فارسی و یکی از درخشان‌ترین استادان ادب عربی، محقق عالی‌مقدار جناب آقای احمد مهدوی دامغانی را به خانواده معظم و علم‌پرور ایشان و تمامی شاگردان و علاقمندانشان صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم؛ به‌ویژه به استاد بزرگ جناب آقای محمود مهدوی دامغانی و سرکار خانم دکتر فریده مهدوی دامغانی و فرزندان فرهیخته و صبور و اخوی‌زادگان دانشمند و معززشان. ایشان از شمار آخرین استادان مبرز حوزه کلاسیک فارسی و عربی بودند که با کمال تأسف نسل پربرکتشان رو به خاموشی است.

خداوند سبحان این بزرگ ‌مرد را با موالیانش محشور کند و بازماندگان محترم را به سلامت بدارد و به این آب و خاک توان پرورش چنین بزرگانی را عطا فرماید؛ کسانی که پاسداران اصالت‌ها و هویت تاریخی و فرهنگی و دینی ما خواهند بود.

محمد مسجدجامعی

وزیر اسبق امور خارجه

خبر در گذشت عالم بزرگوار جناب آقای دکتر احمد مهدوی دامغانی موجب تأسف و تأثر شد، اوکه از مفاخر علمی ایران بود چنان تسلطی بر ادبیات عرب، علم رجال و حدیث و قرآن داشت که از او یک دایره‌المعارف زنده ساخته بود. عشق او به ائمه اطهار علیهم السلام، به ویژه امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) بی‌مثال بود.

آن مرحوم در آموزش فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و شناساندن اسلام به محققان و علاقمندان به مطالعه اسلام در دانشگاه‌های بزرگ دنیا از جمله دانشگاه هاروارد نقش برجسته ای داشت و توانست شاگردان زیادی را چه در ایران و چه در دانشگاه‌های خارج از ایران تربیت کند.

دکتر دامغانی در دورانی که اینجانب نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را نزد سازمان ملل بر عهده داشتم، در ایجاد پیوند بین ایرانیان مقیم آمریکا و کشورشان نقش بر جسته­ای ایفا ­کرد. همچنین آن مرحوم به همراه مرحوم پرفسور رضا در آشنا کردن فرزندان ایرانیان مقیم آمریکا با معارف اسلامی و زبان و ادبیات فارسی تلاش وافر داشت و ثمره آن، تأسیس مدارس فارسی‌زبان در شهرهای مختلف آمریکا و همچنین انتشار مجله گلستان برای آموزش زبان فارسی به نونهالان ایرانی بود. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم و جامعه اندیشمندان و فرهیختگان ایران، علو درجات آن مرحوم را نزد ائمه اطهار علیهم السلام مسألت دارم.

سید کمال خرازی

منوچهر صدوقی سها نیز با صدور پیامی درگذشت احمد مهدوی دامغانی را تسلیت گفت.

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *