چرا استادکاران فرش ایرانی راهی کشورهای همسایه می‌شوند؟

چرا استادکاران فرش ایرانی راهی کشورهای همسایه می‌شوند؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، افزایش قیمت مواد اولیه، عدم ثبات نرخ ارز و مصوبه تعهد ارزی را موجب کاهش صادرات فرش دانست و رفتن اساتید طراحی و استادکاران ماهر قالیباف به کشورهای همسایه را ناشی از بی مهری به هنرصنعت فرش دستباف عنوان کرد.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی سالهای گذشته عدم حمایت‌ از فرش دستباف باعث شده تا کاهش تولید و بی میلی بافندگان برای ماندن در این هنر صنعت را شاهد باشیم، از سوی دیگر افزایش قیمت مواد اولیه، نوسان نرخ ارز، تورم و مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی موجب کاهش صادرات شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر کارگاه های تولید فرش دستباف به دلیل شرایط موجود در حالت رکود قرار گرفته‌اند، از مسئولان امر و دولتمردان خواست تا برای حمایت از این کالای فاخر چاره‌ای بیاندیشند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در عین حال به خروج استادکاران فرش از کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل بی مهری‌هایی که در سالهای اخیر نسبت به فرش دستباف صورت گرفته، بسیاری از اساتید طراحی فرش و استادکاران ماهر قالیباف به کشورهای همسایه رفته‌اند.

بهرامی گفت: اگر رقبا زمانی تنها از طرح‌های ما استفاده می‌کردند اکنون صاحبان فن و طرح را در اختیار دارند و با رفتن استادکاران، فرهنگ و هنر چندین هزارساله ایرانی به رقیبان هدیه می‌شود و جایگزینی برای آنها وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون در پایان فرش را در اشتغالزایی و ارزآوری موثر خواند و گفت: صنعت فرش دستباف از مولفه های اقتصاد مقاومتی برخوردار است و در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی اثرگذار است، از این رو باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *