ورود زیرسویه‌های BA4 و BA5 اُمیکرون به کشور

استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، با بیان اینکه دو زیر سویهBA4 و BA5 وارد کشور شده‌اند، گفت: به طور کلی هیچ کشوری نمی‌تواند از انتقال و انتشار ویروس‌های تنفسی جلوگیری کند .
دکتر طلعت مختاری آزاد – رییس آزمایشگاه‌های مرجع کشوری آنفلوآنزا، در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: باید توجه کرد که دو زیرسویهBA4وBA 5 از نظر تغییراتی که کرده، حتی با خود ویروس اُمیکرون اولیه هم تفاوت‌هایی دارد. باوجود اینکه این دو، زیرسویه‌های اُمیکرون محسوب می‌شوند، اما تغییرات زیادی کرده‌اند.
وی افزود: هنوز بیماری‌زایی دو زیرسویهBA۴وBA۵به شدت دلتا نیست و ملایم‌تر از دلتاست، اما نمی‌دانیم در آینده به چه صورت خواهد بود. همچنین طبق مطالعاتی که انجام شده، ‌دوره نهفتگی بیماری در این دو زیرسویه مانند کروناویروس‌های قبلی دو تا سه روز نیست و به نظر می‌رسد می‌تواند طولانی‌تر هم باشد.
مختاری آزاد گفت: این ویروس هم وارد ایران شده و فعلا در شروع آن هستیم، باید ببینیم که روند ویروس چگونه خواهد بود. بسته به روند و شدت بیماری طبیعی است که تصمیمات مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت و ستاد کرونا تغییر خواهد کرد.
نبود پیش‌شرط ثبت‌نام
صادق ستاری‌فرد ،سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون، هیچ تکلیف و اجباری برای انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان به عنوان پیش‌شرط ثبت‌نام در مدارس وجود ندارد. ما چنین پیش‌شرطی تعیین نکرده‌ایم و ستاد ملی کرونا نیز فعلا مصوبه‌ای برای اجباری کردن واکسیناسیون دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه به ما ارائه نداده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا یادآور شد: تقاضای ما از مدارس این است که با توجه به نبود چنین پیش شرطی، ثبت نام دانش آموزان کما فی سابق بر اساس ضوابط قبلی و ابلاغی انجام شود. ستاری‌فرد تاکید کردتوصیه ما بر این است که واکسیناسیون به‌ویژه برای فرهنگیان و دانش‌آموزان متوسطه دوم انجام شود که این مسئله مبتنی بر مصوبه ستاد ملی کروناست، اما در مورد ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، پیش‌شرط واکسیناسیون کرونا تعریف نشده و دانش‌آموزان منعی برای ثبت‌نام ندارند.
هشدار سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد ابتلا به ویروس کرونا در سطح جهان افزایش یافته و خواستار اقدام دولت‌ها برای مهار همه‌گیری شد.
تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: زیرسویه هایBA.4وBA.5 اُمیکرون در اروپا و آمریکا غالب شده است. آزمایش کرونا در بسیاری از کشورها کاهش یافته و تصویر واقعی عفونت را مخفی کرده است. تدروس گفت که ایمنی واکسن‌ها با تکامل ویروس کاهش می‌یابد، البته آنها هنوز در پیشگیری از علائم جدی و مرگ و میر موثر هستند.
تزریق دّز یادآور برای کادر درمان
پدرام پاک آئین ،دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت گفت: دریافت نوبت یادآور واکسن کرونا برای نیروهای شاغل در حوزه سلامت الزامی است.
وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه ستاد کرونا تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا برای افرادی که بیش از ۶ماه از نوبت قبلی دریافت آنها گذشته، ضروری است.
۲هزار مبتلا
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز منتهی به ۱۷ تیر، ۲۰۱۳مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹در کشور به ۷میلیون و ۲۴۶هزار و ۷۰۷نفر رسید. متاسفانه در همین مدت، ۷بیمار مبتلا به کووید۱۹در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱هزار و ۴۲۷نفر رسید.

شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *