تورم بی‌سابقه در آمریکا و نان ۱۰ دلاری

تورم بی‌سابقه در آمریکا و نان ۱۰ دلاری

نیویورک – ایرنا- آمریکایی‌ها در میان تورم بی سابقه این روزها در ایالات متحده طی چهار دهه گذشته، گرانی را در خریدهای روزانه خود از پرداخت بهای بسیار برای بنزین تا شیر کاملا احساس می کنند اما در میان قیمت نان آنچنان افزایش یافته که قیمت هر قرص نان با کیفیت را به ۱۰ دلار یا فراتر از آن افزایش داده است.

مارک کوهن رییس مطالعات خرده فروشی در دانشگاه کملبیا به تارنمای بلومبرگ گفت: این قیمت ها ضربه ای به مصرف کنندگان است. هیچ کس در گذشته شاهد قیمت ۱۰ دلار برای یک قرص نان نبوده و تاثیر آن مانند بنزین ۵ دلاری است.

سوال بزرگ برای اقتصاد آمریکا این است که درمیان این تورم بالا، تقاضای مصرف کننده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ زمانی که خریداران نگران وضعیت اقتصادی خود هستند، آنها به صورت سنتی هزینه های غیر ضروری خود را کاهش می دهند.

اما کاهش تقاضا درحال سرایت به کالاهای اساسی است. خریداران آمریکایی در فروشگاهها به قسمت نان وارد نمی شوند. این درحالی است که با توجه به گزارش مرکز “نیلسن ای کیو”، از ابتدای سال جاری تا دوم ماه جولای، خرید نان در فروشگاه های آمریکا در مقایسه با مدت مشابه  سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر داده ها نشان می دهند که آمریکایی ها در مقایسه با سال گذشته شیر و تخم مرغ کمتری نیز خریداری می کنند. البته بخشی از این کاهش خرید به دلیل افزایش مراجعه آمریکایی ها به رستوران ها است.

دو تولیدکننده عمده غذاهای بسته بندی شده در آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که با کاهش تقاضا روبرو هستند. در شرکت پپسی، افزایش قیمت‌ها بر حجم تولید تاثیر گذاشته است. شرکت کونگرا  برندز که سس گوجه فرنگی و سایر محصولات غذایی را تولید می کند، اعلام کرده که قصد دارد به افزایش قیمت‌ها ادامه دهد. با این حال این شرکت افزوده که افزایش قیمت ها باعث کاهش ۶ درصدی واحد تولید شده است.

اکنون صنعت ۵۰ میلیارد دلاری تولید نان در آمریکا با خطر تغییر ذائقه مصرف کنندگان آمریکایی به دلیل قیمت بالای محصولات مواجه است.

قیمت یک پوند(حدود ۴۶۰ گرم) نان سفید در آمریکا در ماه ژوئن به رکورد ۱.۶۹ دلار رسید که ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در همین حال، نان گندم نیز به بالاترین قیمت خود در تاریخ آمریکا یعنی ۲.۲۲ دلار در هر پوند(حدود ۴۶۰ گرم) رسیده است.

پیش از این، تارنمای شبکه خبری سی ان ان در تفسیری نوشت: تورم بالا چیزی است که باعث می شود جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا نتواند ریاست جمهوری خود را حفظ کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در گزارش تفسیری سی ان ان آمده است: شعار تبلیغاتی مشهور «جیمز کارویل» مفسر سیاسی آمریکا در انتخابات سال ۱۹۹۲ درباره این که اقتصاد نیازمند به روزرسانی است، عمق مشکلات سیاسی بایدن را نشان می دهد و حکایت از آن دارد که تا چه اندازه امید رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای خروج از این مشکل به عواملی بستگی دارد که در خارج از حیطه اختیارات او قرار دارند.

نظرسنجی جدید سی ان ان که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد  ۷۵ درصد آمریکایی ها تورم را بالاترین دغدغه اقتصادی خود می دانند و فقط ۲۵ درصد از آنها تلاش های بایدن برای کنترل تورم را تایید می کنند.

این امر انکار چیزی را از سوی بایدن نشان می دهد که فشار فوق العاده ای را بر خانواده های آمریکایی به بار آورده و آمار، مساله اصلی در انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر را تشکیل می دهد.

 این مطلب می افزاید: آمار همچنین به توضیح این مساله کمک می کند که چرا تورم به عنوان موضوعی که حتی بیشتر از از دست رفتن مشاغل در دوران رکود اقتصادی بر روی نظر رای دهندگان تاثیر دارد، در سطح جهان موضوع نگران کننده ای برای مقام های انتخاباتی است.

کاهش اعتماد به ریاست جمهوری بایدن می تواند بازتاب اطمینان دولت او در سال گذشته درباره این که تورم دیگر نگرانی بلندمدت دولت او نیست باشد؛ موضوعی که در تضاد با نظر کارشناسانی همچون «لری سامرز» وزیر سابق خزانه داری حزب دموکرات قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *