نبیل فهمی وزیر خارجه پیشین مصر: صحبت از “ناتوی خاورمیانه” حرفی پوچ و بیهوده است

وزیر خارجه پیشین مصر: صحبت از "ناتوی خاورمیانه" حرفی پوچ و بیهوده است

وزیر امور خارجه پیشین مصر اعلام کرد، صحبت از “ناتوی خاورمیانه” سخنی پوچ و بیهوده است.

به گزارش ایسنا، نبیل فهمی، وزیر خارجه اسبق مصر در جریان گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی “سی بی سی” خاطرنشان کرد: طرح موضوع ناتوی خاورمیانه سخنی پوچ و بیهوده است چرا که این طرح به عنوان نوعی معامله مطرح شد، اما کسی که می‌گوید خاورمیانه تغییر نمی‌کند، واقعیت را نادیده می‌گیرد.

فهمی همچنین تصریح کرد: مصر دائما در منطقه از نظر تمدن و اندیشه پیشرو بوده و باید جایگاه خود را بازگرداند و این مسأله مربوط به قدرت مالی نیست بلکه مربوط به قدرت متمدن و قدرت‌های نرم است و این بدان معنا نیست که در همه حالت و هر چیزی، حق با ما است و اقدام ما درست است.

وزیر خارجه پیشین مصر همچنین اظهار داشت، مسأله آب تنها مختص مصر نیست بلکه کرانه باختری و اردن نیز وجود دارند که مصرف آب در آنها بسیار کمتر از “اسرائیل” است و ترکیه کنترل آب‌های سوریه و عراق را در اختیار دارد در نتیجه این مسأله یک موضوع بین‌المللی است و احتمال دارد دلیلی برای درگیری‌های آتی باشد.

وی در ادامه افزود، جهان در حال حاضر در حال عبور از طوفانی کامل است و دو قطب نمی‌دانند که در وضعیت جنگ سرد هستند و از سوی دیگر چین نیز به آن اضافه شده است و جو بایدن، ‌رئیس جمهوری آمریکا که از خاورمیانه عصبانی بود، اما به منطقه سفر کرد.

این طرح که ادعا شده برای تقویت امنیت کشورهای عربی مقابل تهدیدهای امنیتی است تاکنون موفق به اجرا نشده است و به رغم جنجال رسانه‌ای بر سر بررسی این طرح در نشست اخیر جده وزیر خارجه عربستان اعلام کرد هیچگونه موضوعی مربوط به «ناتوی عربی» در کنفرانس جده مطرح نشده و مدعی شد که «نمی‌داند این اسم از کجا آمده است».

طرح ناتوی خاورمیانه طرح مشترک نظامی آمریکا و اسرائیل در منطقه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *