در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ از نخل‌برداری تا شام غریبان برای گردشگران خارجی

مسئول کمیته گردشگری مذهبی و معنوی استان یزد از اجرای مراسم تاسوعا و عاشورا برای گردشگران خارجی خبر داد و گفت: حضور در حسینیه‌ها و دیدن مراسم سینه زنی، نخل‌برداری و سایر مراسم محرم در برنامه سفر گردشگران خارجی گنجانده شده و این گروه در نهایت با شام غریبان و روشن کردن شمع همراه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باتوجه به پتانسیل‌های بالای استان یزد در زمینه مراسم دینی و مذهبی، کمیته گردشگری مذهبی معنوی استان یزد از محرم سال ۱۳۹۵ با هدف مقابله با ایران هراسی و اسلام‌ستیزی توسط جمعی از راهنمایان زبده گردشگری، روحانیون متبحر، متولیان حسینیه‌ها و دبیرخانه حسینیه ایران در شهر یزد شکل گرفت و طی این سال‌ها تلاش داشت تا به طور صحیح درصدد انتقال مذهب و فرهنگ مردم ایران و خصوصاً یزد به گردشگران برآید.

با این وجود با شیوع ویروس کرونا و ادامه موج‌های پندمی و برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا به صورت مجازی در هیات‌های مذهبی، فعالیت این کمیته نیز طی سال‌های گذشته به صورت مجازی انجام شد. چنانکه به گفته

محمد مهدی رجائی فرد (مسئول کمیته گردشگری مذهبی و معنوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد)

در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ با توجه به شرایط موجود این امکان وجود نداشت که گردشگران برای دیدن مراسم تاسوعا و عاشورا به هیات‌ها و محل اجرای تعزیه بیایند از این رو برنامه‌های عزاداری از آرشیو سال‌های قبل تولید محتوا و در فضای مجازی منتشر شد.

او ادامه داد: با همکاری کمیته‌های گردشگری الکترونیک، تولید محتوا، کودک و خوراک، راهنمایان و طلاب داستان سرایی واقعه‌های محرم را انجام دادیم و آداب و رسوم عزاداری‌های یزد را در فضای مجازی و در کشورهای مختلف با هشتگ محرم را مجازی ببینیم، به نمایش گذاشتیم.

رجائی فرد با تاکید برآنکه در کمیته گردشگری مذهبی-معنوی سعی در مقابله با جو سنگین نادرست رسانه‌های غربی در رابطه با ایران هراسی و اسلام ستیزی داریم، تصریح کرد: هرساله گردشگران پس از شرکت و حضور در مراسم‌های محرم متوجه این تناقض می‌شوند و خودشان به عنوان سفیران فرهنگی ایران و اسلام واقعیت‌ها را منتقل می‌کنند. با توجه به آنکه شیوع کرونا سبب شد تا نتوانیم طی سال‌های گذشته این مراسم را با حضور گردشگران خارجی داشته باشیم از این رو امسال سعی کردیم برنامه‌های ویژه‌ای برای گردشگران خارجی داشته باشیم. 

او ادامه داد: برنامه پیشنهادی کمیته گردشگری مذهبی برای گردشگران خارجی در ایام تاسوعا و عاشورا شامل برنامه‌های مختلفی می‌شود که از آن جمله می‌توان به حضور گروه‌های انفرادی و استقرار در حسینیه شاهزاده فاضل اشاره کرد چراکه تا روز ۷ محرم روحانیون در این حسینیه حضور خواهد داشت و گردشگران خارجی می‌توانند از این امکان استفاده کنند. برای صبح تاسوعا حضور در خانه ریسمانیان و حسینیه حظیره، نهار در حسینیه حاجی یوسف برنامه ریزی شده است. همچنین شب تاسوعا برنامه‌ای تدارک دیده‌ایم تا گردشگران در حسینیه خویدک یا یکی از حسینیه‌های بزرگ داخل یزد که هیئت‌های سینه زنی دارند، حضور داشته باشند.

رجائی فرد یادآور شد: در روز عاشورا نیز حضور در مراسم نخل‌برداری حسینیه سفید اشکذر و مراسم نخل‌برداری اردکان تدارک دیده شده و برگزاری کارگاه مذهبی در شاهزاده فاضل، حضور در حسینیه شازده فاضل همزمان با حضور هیئت‌های عزاداری سنتی و (در صورت انجام هماهنگی حضور در مسجد ملااسماعیل یا حسینیه ثارالله)، حضور در مراسم آشپزی جنب دارالمهدی خیابان ایرانشهر نیز برای شب عاشورا اجرا خواهد شد. شام غریبان نیز در میدان امیرچقماق و هتل مهر برای گردشگران خارجی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *