صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد: دلایل سیاسی حمله ارتش اسرائیل به غزه/سناریوی تل‌آویو برای ایجاد اختلاف میان گروه‌های مقاومت فلسطین

دلایل سیاسی حمله ارتش اسرائیل به غزه/سناریوی تل‌آویو برای ایجاد اختلاف میان گروه‌های مقاومت فلسطین

کارشناس مسائل منطقه گفت: جریان‌های مقاومت فلسطینی صرفاً دست به اقدام نظامی علیه اسرائیل نزدند بلکه حالا با بهره‌گیری از جنگ الکترونیک یک عملیات مرکب را به راه انداختند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه و پیامدهای آن در سطح منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل حمله ارتش اسرائیل به غزه را باید بحث بن‌بست سیاسی در این رژیم دانست که از یک ماه پیش تاکنون دانگیر تل‌آویو شده است. برای چندمین بار ما شاهد آن بودیم که کنست اسرائیل منحل شد و در نهایت نخست‌وزیر کنار رفت و بحث انتخابات زودهنگام مطرح شده است. اینکه نفتالی بنت یک باره و به دلیل مشکلات داخلی بر سر تصویب برخی از قوانین مربوط به شهرک‌سازی و شهرک‌نشینان صهیونیست کنار می رود و به سرعت شریک سیاسی او یعنی یائیر لاپید به جای او بر صندلی می نشیند، موضوع جدید به حساب نمی‌آید؛ بلکه تکرار یک بحران چند ساله را به نمایش می‌گذارد که حالا هم این روند به نحوی دیگر یک انسداد سیاسی را نمایان کرده است.

وی ادامه داد: در طول دو سال گذشته هم بارها و بارها شاهد بودیم که هرگاه در اسرائیل یک مشکل سیاسی یا انسداد حزبی  به وجود می‌آید، ارتش این کشور دست به اجرای عملیات علیه فلسطینیان و مقاومت فلسطین می‌زند و این در حالی است که چهار مرتبه انتخابات در اسرائیل انجام شده و دولت برآمده از آن باز هم نتوانسته مشکلات این رژیم را حل و فصل کند. به عبارتی دیگر ایستا نبودن دولت‌های اسرائیل باعث شده تا فروپاشی در ساختار این رژیم رخ دهد و به همین دلیل است که آنها حمله نظامی را هرازچندگاهی در دستور کار خود قرار می‌دهند. در این میان ایالات متحده هم به دنبال آن است تا بتواند مجدداً با مظلوم‌نمایی بتواند حمایت ایالات متحده را به سوی خود جلب کند و باز هم به دنیا بگوید که به دلیل احساس تهدید دست به اقدام نظامی علیه غزه زده که این امر مسبوق به سابقه بوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مقاومت فلسطین هم در این راستا به هر ترتیب که شده خود را وارد میدان عمل کرده و علیه این رژیم دست به اقدام و انتقام زده است. توجه داشته باشید که یکی از اهداف اسرائیل در حمله جدید خود به غزه، ایجاد اختلاف میان جریان‌های مقاومت فلسطینی است و تمام آنها با یکدیگر همراه و همسو هستند. اسرائیل هم در همین راستا سعی دارد به هر ترتیب که شده میان این جریان‌ها اختلاف ایجاد کند. به عنوان مثال بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل چندی پس از حملات به غزه اعلام کرده که هدف ما جهاد اسلامی است نه حماس و کمی بعد هم منابع اسرائیلی اعلام می‌کنند که چندین تن از اعضای جهاد اسلامی را دستگیر کرده‌اند. این خط‌کشی و سطح‌بندی در حقیقت همان ایجاد اختلاف و دوگانگی از سوی تل‌آویو به حساب می‌آید که به صورت علنی عیان شده اما خروجی مفیدی که صهیونیست‌ها فکر می‌کنند را نخواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وحدت موجود میان جریان‌های مقاومت را باید به نوعی یک ضرب شست جدی علیه اسرائیل دانست و در این میان آنچه به رخ کشیده شد، مجدداً توان نظامی و مقابله موشکی مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی است. علاوه بر شلیک موشک و مقابله نظامی، جریان مقاومت به هر ترتیب وارد یک عملیات مرکب علیه تل‌آویو شده است. آنها با بهره‌گیری از آخرین فناوری روز دنیا به نوعی سعی کردند تا اختلال و اخلال‌های حساب شده در برخی سامانه‌های دولتی و نظامی رژیم صهیونیستی ایجاد کنند و به همین دلیل ما شاهد یک عملیات تمام‌عیار مرکب علیه اسرائیل از سوی مقاومت فلسطین بودیم. این در حالیست که مجدداً اسرائیل به مصر برای میانجیگری میان تل‌آویو و مقاومت فلسطین متوسل شده که فلسطینی‌ها هرگونه میانجیگری را غیرقابل پذیرش می‌دانند و تا زمانی که اسرائیل اعلام شکست نکند، فکر نمی‌کنم که مقاومت سلاحش را زمین بگذارد. بر این اساس ممکن است طی روزهای آینده مجدداً شاهد یک برخورد یا هرگونه اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *