چرا BA۵ خطرناک‌تر از سوش‌های قبلی است؟

چرا BA۵ خطرناک‌تر از سوش‌های قبلی است؟

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شدت بیماری BA۵ بیشتر از اُمیکرون قبلی است؛ اُمیکرون قبلی عفونت خفیف تنفسی فوقانی ایجاد می‌کرد اما این سوش علاوه بر درگیری تنفسی، سایر اندام‌ها را هم درگیر می‌کند و ممکن است منجر به بروز بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی و گوارشی شود.

دکتر سید محمد علوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قرار گرفتن در موج بیماری کووید – ۱۹ اظهار کرد: تغییرات هفتگی بیماری کووید – ۱۹ با سرعت بیش از انتظار در کشور در  حال افزایش است. در این هفته موارد ابتلا  نسبت به هفته قبل از آن ۲ درصد و بستری‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته اما مرگ و میر ۹۰ درصد افزایش داشته است البته این مرگ و میرها مربوط به بیمارانی است که در هفته‌های قبل در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند که برخی ترخیص شده و برخی فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به رفتار واریانت‌های جدید گفت: قبل از تغییر رفتار ویروس، انسان‌ها باید رفتار خود را تغییر دهند اما انسان‌ها نتوانسته‌اند رفتار خود را متناسب با تغییر رفتار ویروس تغییر دهند. سوش‌های BA۴ و BA۵ واکسن‌گریزی دارند و از طرف دیگر ایمنی ناشی از ابتلا به این سوش‌ها نیز زودتر کاهش می‌یابد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: شدت بیماری BA۵ بیشتر از اُمیکرون قبلی است؛ اُمیکرون قبلی عفونت خفیف تنفسی فوقانی ایجاد می‌کرد اما این سوش علاوه بر درگیری تنفسی، سایر اندام‌ها را هم درگیر می‌کند و ممکن است منجر به بروز بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی و گوارشی شود.

وی با بیان اینکه کرونا حالا حالاها بشر را رها نمی‌کند، تصریح کرد: در پی همه‌گیری کرونا از ابتدای اپیدمی تاکنون ۶۹ هزار نفر بستری شده‌اند و ۱۰ هزار مرگ در خوزستان رخ داده است.

علوی با اشاره به اهمیت منضبط بودن در مهار بیماری، بیان کرد: میزان سرایت در BA۵ بسیار زیاد است و هر مبتلا می‌تواند ۱۸ تا ۱۹ نفر را درگیر کند. یک مبتلا به سوش ووهان سه نفر، یک مبتلا به آلفا پنج نفر، یک مبتلا به دلتا هشت نفر و یک مبتلا به اُمیکرون ۱۳ نفر را درگیر می‌کرد اما در  این سوش هر مبتلا ۱۸ تا ۱۹ نفر را درگیر می‌کند.

وی افزود: در موج قبلی میزان کشندگی عفونت در خوزستان ۱.۷ درصد اما میزان کشندگی در بستری‌ها حدود ۱۴ درصد بود در حالی که در موج دلتا این رقم حدود ۳۰ درصد بود. اکنون نمی‌توان در مورد مرگ‌های BA۵ صحبت کرد و باید پس از پایان موج، تعداد مبتلایان، بستری‌ها و کشندگی بیماری بررسی شود تا میزان کشندگی آلودگی مشخص شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مساله دیگر در این سوش، پدیده کووید طولانی است یعنی بعد از ابتلا، حالاتی در بیمار ایجاد می‌شود که ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها بیمار را زجر دهد. بروز سر درد، سرگیجه، روماتیسم، کمر درد، درد عضلانی و ضعف که با هر دارویی بهبود نمی‌یابند برخی از عوارض هستند و ممکن است مدتی طولانی بیمار را آزار دهند. اختللات خواب یا اختلالات قاعدگی در زنان نیز از دیگر عوارض احتمالی هستند.

وی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن بیان کرد: برخی فکر می‌کنند چون واکسن تزریق کرده‌اند ایمن هستند در حالی که واکسن تنها یکی از راه ‌های پیشگیری است و ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند.

علوی افزود: تاکنون پدیده لانگ کووید – ۱۹ در واکسن‌زده‌ها مشاهده نشده است و مرگ واکسن‌زده‌ها نیز ۱۵ برابر کمتر از افرادی است که واکسن تزریق نکرده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه هنوز نادانسته‌ها درمورد کرونا بیشتر از دانسته‌ها است، گفت: مردم بدانند کرونا ممکن است در سال‌های آینده دلیل بسیاری از بیماری‌ها یا مرگ های ناگهانی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون بیان کرد: در یک بازه زمانی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسید ولی اکنون شاید به زیر ۱۰ درصد رسیده باشد؛ این در حالی است که باید علاوه بر تزریق واکسن، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از حضور در اجتماعات در فضاهای بسته و شست‌وشوی مرتب دست‌ها نیز در دستور کار باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *