گزارش انجمن شعر و ادب قطب تربت حیدریه به تاریخ شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ در محل کتابخانه آستان قدس شهرک ولیعصر (به قلم خانم زینب ناصری)

 (بخش اول)

قبل از ساعت شش که ساعت شروع جلسه بود رسیدیم. دقایق اول به احوالپرسی با میزبانان گذشت. این هفته انجمن شعر و ادب قطب تربت حیدریه میهمان کتابخانه‌ی امام رضا ع در شهرک ولی‌عصر بود.

به زودی خانم پاکروان و خانم زبردست از راه رسیدند و من به همراه این دو عزیز پشت سر اساتید بر صندلی‌های چوبی و خوش‌تراش کتابخانه نشستیم. دیری نپایید که یکی از خانم‌هایی که ظاهرا جزو میزبانان ما بودند، صدایمان زده و خواستند از جای برخیزیم و بر صندلی‌های سمت چپ بنشینم که جای خانم‌هاست. پس از نشستن دوباره در جایگاه بانوان کم‌کم دوستان دیگر شاعرم هم از راه رسیدند. بانو فرامرزی نژاد و خانم قادری، نازنین مرادی عزیز به همراه مادر بزرگوارشان و خانم یعقوبی عزیزم. با خانم یعقوبی مشغول صحبت بودم که استاد صباغ زاده مرا به جایگاه مجری فراخواندند.

باشعری از اخوان ثالث جلسه را شروع کردم: «بهار! ای بهار بهشتی سلام/ نسیم! ای نسیم بهاری درودـ» پس از اعلام روال برنامه‌های این جلسه، از استاد بزرگوارم آقای احمد نجف زاده دعوت کردم به جایگاه تشریف آورده و با آوای گرمشان غزل۳۶۲ حا‌فظ را برای‌مان بخوانند. فرصتی برای شرح غزل باقی نبود پس با احترام از حافظ جان گذر کردیم و سپس آقای محمود شریفی ما را مهمان کردند به سخنان ارزنده‌ای در مورد شعر مهدی اخوان ثالث. در این میان غزل‌جان مشغول جمع‌آوری اسامی دوستان داوطلب شعرخوانی بود و یک کاغذ پر از دست‌خط‌های مختلف را برایم آورد که بعضا خوانده نمی‌شدند.

از استاد صباغ زاده خواستم به عنوان اولین نفر برای شعرخوانی به جایگاه تشریف بیاورند. ایشان فرمودند که در شعر مناسبتی و تقدیمی تبحری ندارند و اشعار انگشت‌شماری در این موارد دارند که مهدی اخوان ثالت جزء یکی از همین افراد است که شعری برای‌شان سروده‌اند. و ادامه دادند که ارادت خاصی نسبت به این شاعر فرهیخته دارند (در همین لحظه استاد موسوی به وجه شباهت‌شان با اخوان ثالث نیز اشارتی کردند که جمع را به خنده واداشت) شعر تقدیمی استاد بسیار زیبا و دوست داشتنی بود

استاد صباغ زاده بعد از شعرخوانی از طرف مدیر کتابخانه‌ی امام رضا ع به جناب شایق گرامی (ریاست محترم اراضی آستان قدس تربت حیدریه) و دیگر دوستان حاضر در جلسه خوش آمد گفتند.

بانو آمنه فرامرزی نژاد هم یک چهار پاره‌ی تازه سروده بودند تقدیم کردند. استاد جهانشیری عزیز نیز (که بعد از مدت‌ها افتخار حضورشان در جلسه را داشتیم) دعوت شعرخوانی را پذیرفتند و ما را بردند به دوران دبستان و کودکی خویش. بانو قادری نیز شعری از جناب اخوان تقدیم کردند. دکتر علمداران عزیز هم بعد از خوانش چند بیتی، شعر زمستان اخوان را برای‌مان خوانش کرده و ما را مستفیض فرمودند. خانم ناهید زبردست نیز شعری از اخوان برای‌مان خواندند.

(بخش دوم)

لیست نام‌هایم تمام شده بود و از دوستان داوطلب خواستم به جایگاه تشریف بیاورند. خانم نرگس حسینی که اولین جلسه بود، تشریف می‌آوردند پس از معرفی خود، شعر «آخر شاهنامه» از اخوان ثالث را با لحن زیبایی تقدیم کردند. (این شعر طولانی‌ترین شعرخوانی این جلسه بود که به زیبایی خواندند.)

شاعر بعدی که برای شعرخوانی پشت میکروفن آمدند، استاد موسوی عزیز بودند. ایشان ابتدا شعری سپید و پس از آن یک شعر کودک با موضوع سربازی خواندند. شعر «سربازی» را استاد موسوی در انجمن کیانوش تقریبا به صورت بداهه سروده بودند. سرودن بداهه بخشی از کار شاعران کودک تربت حیدریه است که یک‌شنبه‌ها در انجمن کیانوش دور هم جمع می‌شوند.

نوبت سخنرانی دوم بود که به آقای علیرضا نجاتیان سپرده شده بود. برای این برنامه دو سخنرانی داشتیم یکی راجع به شعر اخوان و یکی راجع به زندگی اخوان. استاد صباغ زاده به جای آقای نجاتیان گرامی به جایگاه آمدند چند خاطره در احوالات اخوان ثالث از زبان دکتر شفیعی کدکنی روایت کردند.

پس از صحبت‌های استاد صباغ زاده، از دوستان هنرمندمان دعوت کردم تا جمع را مهمان صدا و پنجه‌ی توانای خود کنند. انصافا لذت سه‌تارنوازی اقای بلندی، تنبک‌نوازی خانم محبی، نی‌نوازی آقای اسکندری و صدای گیرای جناب رضا اولیایی حال و هوای جلسه را عوض کرد.

در ادامه، یگانه جان محسنی که همراه خاله‌اش به کتابخانه‌ آمده بود شعری از اخوان تقدیم کردند. خانم یعقوبی که بعد از مدت‌ها در جلسه حضور یافته بودند نیز تشریف آوردند و بعد از تشکر از میزبانی خوب کتابخانه غزلی قدیمی تقدیم کردند. سپس آقای جلالی شعری از اخوان ثالث و برایمان خواندند که تشویق اساتید را به همراه داشت. آقای کیوان محمدزاده نیز از قول خودشان نوشته‌ای کوتاه تقدیم کردند. «رنگین و سیاه و زاغ چه کنی موی ریش/ وقتی که چین‌های صورت گواهی عمر رفته به باد می‌کند امضا»

آخرین شعرخوانی این جلسه را آقای اعتقادی انجام داد که بعد از آوردن نام خدا شعری را به مناسبت هفته دولت تقدیم به یاران رهبر کردند. استاد حسنخوانی عزیز دعوت را پذیرفتند و آوازی برای‌مان خواندند که جلسه را به پایان رساند. آواز ایشان بخش‌هایی از شعر زمستان مهدی اخوان ثالث بود.

با تشکر از تمام عزیزانی که این جلسه به پاس گرامی‌داشت یاد مهدی اخوان ثالث شاعر بزرگ خراسانی دور هم جمع شده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *