کاروانسراهای راه ابریشم در مسیر ثبت جهانی / گردشگری البرز رونق می گیرد(مژگان السادات سجادی)

کاروانسراهای راه ابریشم در مسیر ثبت جهانی / گردشگری البرز رونق می گیرد

کرج – ایرنا- استان البرز اگر چه در شاهراه ارتباطی ایران قرار دارد و سالانه افزون بر ۳۰۰ میلیون تردد خودرویی در جاده ای آن ثبت می شود اما بنا به گفته متولیان امر گردشگری وجاذبه های تا پیش از دولت سیزدهم به خوبی دیده نشده بود اما از یکسال گذشته تلاش ها برای تحول اساسی در این بخش آغاز شده است.

البرز با بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند و آثار تمدن ۹ هزار ساله  آنطور که باید و شاید در بحث تاریخی و گردشگری به مردم شناسانده نشده و بیشتر گردشگران به صورت عبوری جاذبه هایی مانند سد کرج و حاشیه جاده زیبای کرج – چالوس را به نظاره نشسته اند.

به گزارش حوزه استان های ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.
وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود. شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت مردمی اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

امروز با اهتمام دولت مردمی سیزدهم بازخوانی جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی برای شکوفایی اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری مناطق مختلف کشور  برای صیانت و بهره وری  اقتصادی به سود مردم از آنها آغاز شده است.

کاروانسراهای راه ابریشم در مسیر ثبت جهانی / گردشگری البرز رونق می گیرد

حمایت و پشتیبانی  دولت از میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز و سایر مناطق  نخستین بار در نوروز ۱۴۰۱ با برپایی نوروزگاه ها و جشنواره های فرهنگی خودنمایی کرد و این امر موجب شد که استمرار این جشنواره ها برای معرفی جاذبه های تاریخی ، فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به عنوان یک امر مرسوم مورد توجه قرار گیرد.

در این حال  اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز به عنوان یک مرکز تصمیم گیری و اجرایی در برگزاری جشنواره ها و معرفی جاذبه ها بنا بر شواهد و قرائن کارنامه درخشانی در ماه های اخیر با حمایت و اهتمام دولت ارائه کرده است.

تشکیل پرونده برای ثبت جهانی برخی آثار ارزشمند تاریخی، تامین اعتبار جهت مرمت آثار تاریخی ،صدور مجوز برای ایجاد مراکز رفاهی و گردشگری  و توسعه زیر ساخت های گردشگری در کنار حمایت از صنایع دستی مهمترین اقداماتی است که در یکسال گذشته البرز نمود عینی پیدا کرده است.

گذر جاده تاریخی ابریشم از البرز و وجود کاروانسراها در این استان بیانگر آن است که البرز در قرون گذشته همواره محل عبور و مرور کاروان های تجاری و گردشگران بوده و در واقع مسافران خسته در چهار فصل سال میهمان خوان و سفره هایی بودند که در کاروانسراهای ینگی امام و شاه عباسی برای  پذیرایی از آنها پهن شده بود.

بی شک در قرون گذشته زیبایی جلوه های طبیعی  البرز مانند باغ های میوه و اراضی سر سبز کشاورزی  برای تجار و مسافرانی که با پای پیاده و سوار بر کالسکه یا چهارپایان طی طریق می کردند،  امروزی ها که  از پشت  شیشه خودروها این مناظر را مشاهده می کنند، بیشتر بوده است.

در ادوار گذشته  مسافران و گردشگران  ساعت ها  طول می کشید تا مناظر زیبای البرز را پشت سر بگذارند و از آب و هوای لطیف این خطه لذت می بردند که در این خصوص  نقل قول ها و خاطرات در کتاب های تاریخی استان آمده است؛اما امروز دنیای ماشینی سبب شده تا گذر از میان جلوه ها به سرعت برق و باد  باشد و حس لذت آنچنانی از دیدن این مناظر  به گردشگران دست ندهد .

با این حال  در دنیای جدید عبور پرشمار خودروها نه تنها مزیتی برای البرز نبوده بلکه همواره  گرد آلودگی و خستگی ترافیکی آن بر روح و روان ساکنان  این خطه سنگینی می کند؛اینک بسیاری از متولیان و مسوولان اجرایی فقط استان البرز را منطقه عبوری برای مسافران و گردشگران می دانند و هنوز ترمز بسیاری از خودروهای  این گردشگران در جاذبه های تاریخی و طبیعی البرز کشیده نشده است به عبارت دیگر خستگی ترافیک مجالی برای نگاه به اطراف نگذاشته و مسافران در کش و قوس عبور از گره های کور جاده تنها به سلامتی خود و خودروهایشان اندیشیده و کمتر توجهی به مناظر و اطراف دارند و  شاید این ترافیک سنگین حاکم بر جاده است که بر نگاه ها حاکمیت دارد  و مانع  لذت بردن از دیدنی های گردشگری می شود.

روانی ترافیک و سلامت مردم و گردشگران نگاه اول دولت سیزدهم 

دولت سیزدهم و مسوولان راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز در این ماه ها با سرعت و دقت درحال اجرای پروژه هایی هستند که رانندگان و مسافران را از خستگی ترافیکی برهانند و دیگر ملالی از این بابت بر خاطره ها ننشیند.

این روزها توسعه  آزاد راه ها ، بزرگراه و راه های شهری و روستایی البرز کارگاه های عمرانی در دامن خویش ایجاد کرده  و انتظار می رود تا در ماه های آینده کمتر شاهد ترافیک در جاده های این استان باشیم.

خبرهای خوش از حال خوب گردشگری و تاریخی البرز

کاروانسراهای راه ابریشم در مسیر ثبت جهانی / گردشگری البرز رونق می گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز به مناسبت هفته دولت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز این استان ، سخنان خود را با خبرهای خوش پیرامون نهایی شدن پرونده های تاریخی برای ثبت جهانی ،مرمت آثار تاریخی آسیب دیده از حوادث طبیعی ، بیدار باش گردشگری پس از ۲ سال کرونایی در این استان آغاز کرد.

فریدون محمدی در آغاز سخن با بیان اینگه گردشگری و جاذبه های تاریخی و طبیعی البرز در دهه های گذشته زیر سایه پایتخت به فراموشی سپرده شده و غبار غفلت برآنها نشسته ، گفت : از یکسال پیش تاکنون شاهد بیدار باش پروژه های رکودی و کار فعالیت عمرانی ، فرهنگی و جشنواره ای در این استان هستیم .

مدیرکل میراث فرهنگی البرز ادامه داد: امروز با حمایت دولت سیزدهم پرونده های تاریخی را روی دست گرفته تا آنها را به ثبت جهانی برسانیم؛ در حوزه میراث  فرهنگی برای البرز شاخصه هایی تعریف کرده ایم  و بنا را براین گذاشته ایم تا این شاخصه ها با ثبت جهانی  به مردم دنیا بشناسانیم.

معرفی ۲ کاروانسرا  به یونسکو

کاروانسراهای راه ابریشم در مسیر ثبت جهانی / گردشگری البرز رونق می گیرد

کاروانسرای شاه عباسی کرج و ینگی امام مربوط به دوره صفویه  ۲ اثر تاریخی استان البرز در مسیر جاده ابریشم هستند که به یونسکو برای ثبت جهانی معرفی شده اند؛ همچنین محوطه  ۹ هزار ساله باستانی ازبکی دیگر اثر تاریخی است که مراحل اداری خود را برای معرفی به یونسکو  در کشور سپری می کند.

به گفته محمدی ، تاکنون کارشناسان یونسکو از این آثار بازدید کرده اند و به زودی پرونده کاروانسراهای محور جاده ابریشم با محوریت کاروانسرای ینگی امام استان البرز به ثبت جهانی می رسد و این کار بزرگی است.

دریافت مجوز چهار موزه تاریخی

استان البرز در ماه های اخیر توانست مجوز ایجاد چهار موزه تاریخی شامل موزه نقاشی های تاریخی سلیمانیه،‌ کاخ موزه ینگی امام،‌ آسیاب مهدی آباد و موزه جانور شناسی  پردیس کشاورزی  و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج را بگیرد.

 همچنین ساختمان تاریخی مارکوف  در دانشکده کشاورزی کرج نیز به عنوان موزه معماری و هنر ایران معرفی شده  که اکنون مراحل اداری را پشت سر می گذارد.

شروع زیر ساخت گردشگری موزه ازبکی

کاروانسراهای راه ابریشم در مسیر ثبت جهانی / گردشگری البرز رونق می گیرد

 همچنین به مناسبت هفته دولت ساخت موزه تپه تاریخی ازبکی در شهرستان نظرآباد استان البرز آغاز شد و این موزه در ماه های آینده بر روی گردشگران گشوده می شود.

مرمت پل تاریخی خاتون یا شاه عباسی کرج 

پل تاریخی خاتون  یا شاه عباسی  که به پل دختر هم مرسوم است  در ورودی شرقی شهر کرج به طول عرشه ۶۶ متر و عرض هفت متر ۲ سال پیش سقف آن  بر اثر فرسودگی و فعل و انفعالات طبیعی ریزش کرد و همزمان با هفته دولت با حضور استاد برجسته معماری تاریخی کشور استاد شیردل به مرمت  آن آغاز شده که استحکام این اثر تا بیش از ۲۰۰ سال آینده تضمین حواهد شد.

همچنین مرمت سایر آثار تاریخی استان با حمایت وزارت میراث فرهنگی آغاز شده و در این بخش شاهد دگرگونی و تحولاتی هستیم.

البرز به مقصد گردشگری تبدیل می شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت : با اقدامات انجام شده ، این استان به مقصد گردشگری کشور و بستری برای درآمد زایی و شکوفایی اقتصادی تبدیل می شود.

تاکنون ۱۵۰ واحد پذیرایی ، اقامتی ، آژانس خدمات مسافرتی و سایر بخش ها در این استان  سازماندهی شده اند.

ایجاد ۵۰۰ واحد بومگردی در البرز

کاروانسراهای راه ابریشم در مسیر ثبت جهانی / گردشگری البرز رونق می گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت: اکنون ایجاد ۵۰۰ واحد بومگردی در استان البرز در دست اقدام است که طی چهار سال آینده زیر ساخت های خدمات گردشگری استان تکمیل می شود.

وی ادامه داد: به زودی اولین هتل پنج ستاره استان افتتاح می شود ضمن آنکه مجوز احداث هتل در تمام هفت شهرستان تابعه استان صادر شده است.

البرز رکورددارنوروزگاه ها و جشنواره های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  البرز بیان داشت : امسال این استان با برگزاری بیش از ۲۵ نوروزگاه و جشنواره فرهنگی و اقوام در سطح کشور رکورددار بوده و این حرکت موجب شد تا گردشگران فراوانی از این جاذبه ها بازدید کنند.

محمدی ادامه داد: جشنواره های فرهنگی و اقوام استان البرز در ماه های آینده استمرار می یابد و تلاش ها بر معرفی آداب و رسوم ، غذاها ، صنایع دستی، جاذبه های تاریخی و طبیعی استان معطوف شده است.

گردشگری کشاورزی برگ دیگری از دیدنی ها

استان البرز با داشتن مزارع و مجموعه های بزرگ تحقیقاتی و تولیدی کشاورزی مانند مزارع  گل لاله و گل محمدی در این بخش ظرفیت هایی برای دید و بازدید گردشگران ایجاد کرده است.

برای نخستین بار در کشور امسال  جشنواره تخصصی بازار سفر در پارک شهید چمران در کرج برگزار  شد ضمن آنکه  جشنواره های گل لاله پارسال و امسال در دیزین و گچسر  توجه صدها بازدید کننده را به خود جلب کردند.

افزایش ۲ برابری سهمیه اشتغال گردشگری و صنایع دستی 

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در ادامه گفت : با توجه به ظرفیت های موجود ، امسال سهمیه ۲ برابری ایجاد اشتغال نسبت به سال گذشته در این استان در عرصه های  صنایع دستی و گردشگری تعیین شده که محقق خواهد شد.

وی بیان داشت : از محل تبصره ۱۸ اعتبارات و تسهیلات خوبی برای توسعه کسب وکارهای حوزه گردشگری و صنایع دستی استان البرز پیش بینی شده و سرمایه گذاران می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

همچنین وجود بیش از پنج هزارو۲۰۰ هنرمند در ۷۲ شاخه صنایع دستی ظرفیت دیگری است که موجب تنوع بخشی به نمایشگاه و جشنواره های فرهنگی در سرزمین اقوام یعنی ایران کوچک یا البرز شده است.

بر این اساس اقدامات اجرایی و زیر ساختی از آن حکایت دارد که در آینده نزدیک شاهد رونق و تحول در صنعت گردشگری ، تاریخی و فرهنگی البرز خواهیم بود که بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان برای شکوفایی این بخش از سرمایه گذاران بخش خصوصی  کمک گرفته شده و سرمایه ها به سمت گردشگری استان سرازیر می شود.

تلاش متولیان میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز برآن است تا  اشتغال آفرینی را در بستر گردشگری و صنایع دستی رونق بخشند ضمن آنکه ثبت جهانی آثار تاریخی این امکان را به وجود می آورد تا گردشگران زیادی از سایر نقاط جهان روانه ایران و البرز شوند.

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *