دکتر محمود احمدزاده هروی پیشکسوت زمین شناسی و وزیر صنایع دولت موقت چشم از جهان فروبست

دکتر محمود احمدزاده هروی، پیشکسوت حوزه زمین‌شناسی ایران چشم از جهان فروبست. وی از سال ۱۳۶۹الی ۱۳۷۷ریاست سازمان زمین‌شناسی را بر عهده داشت.
به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدزاده هروی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان اولین وزیر صنایع و معادن در دولت مهدی بازرگان به فعالیت مشغول شد. وی طی دهه شصت به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در یوگسلاوی، مشاور وزیر معادن و فلزات و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خدمت کرد.
احمدزاده هروی در سال ۱۳۱۲در شهر هرات افغانستان به دنیا آمد و برای ادامه تحصیل به تهران آمد و فوق لیسانس مهندسی معدن گرفت. این پیشکسوت معدنی برای ادامه تحصیل دکتری راهی کشور آلمان شد احمدزاده هروی در طول تحصیل در آلمان به مدت ۸ ماه در سازمان زمین‌شناسی آلمان مشغول به فعالیت شد و پس از بازگشت از آلمان، در دانشگاه تهران به تدریس رشته معدن پرداخت.
مرحوم دکتر احمدزاده قبل از انقلاب در انجمن اسلامی مهندسین، به ‌همراه همرزمانش مرحوم مهندس بازرگان، عزت الله سحابی، یدالله سحابی و دیگر دوستان فعالیت داشت. وی استاد رشته معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران و جزو نام‌آوران حوزه زمین‌شناسی و معدن بود.
بعد از انقلاب با دوستانش به‌ویژه مرحوم عالی‌نسب در زمینه خودکفایی و توسعه صنایع سنگین و سبک، خدمات شایسته‌ای ارائه نمود؛ سپس در دولت شهید رجایی به‌عنوان وزیر مشاور و ریاست شرکت ملی فولاد به خدمات خود ادامه داد.
مرحوم احمدزاده ضمن تقبل سمت‌های اجرایی، همچنان در زمینه‌های تخصصی با تدریس در دانشکده فنی، دانشجویان بسیاری را تربیت کرد، طوری‌که اکثر مهندسان معدن در کشور، جزو شاگردان او هستند.دکتر احمدزاده هروی در زمینه بحث تکامل، مطالعات زیادی انجام داد و کتاب بررسی نظریات حیات و تکامل از ایشان به یادگار مانده است که در آن، فرضیه تکامل را از نظر علمی رد کرده است.
وی همچنین ریاست سازمان زمین‌شناسی کشور را بر عهده داشت و در آن ایام، برای تأسیس پژوهشکده زمین وابسته به سازمان اقدام کرد و دوره‌های کارشناسی ارشد زمین شناسی را دایر کرد و به تدریس دروس تخصصی آن رشته‌ها پرداخت. علاوه بر این در زمان مسئولیت ریاست سازمان در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کشور، کار ارزشمندی برای کشور و متخصصان از خود برجای گذاشت. مرحوم دکتر احمدزاده به مدت ۴ سال سفیر ایران در کشور یوگسلاوی سابق بود و در حوزه روابط خارجی به‌ویژه روابط اقتصادی بین دو کشور خدمات شایسته‌ای ارائه داد.
احمدزاده همچنین مدیریت پروژه عظیم پتاس در منطقه خور و بیابانک را عهده‌دار بود و با همکاری متخصصان داخلی و خارجی این پروژه را به سرانجام رساند و در کنار این طرح، برای آبادانی منطقه خور و بیابانک، اقدامات مؤثری انجام داد. به منظور سپاس از خدمات این شخصیت برجسته و آمرزش برای آن فقید سعید، در روز یکشنبه ۱۳ شهریور ماه، در مسجد نور، واقع در میدان فاطمی تهران از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ یاد و خاطره ایشان را گرامی می‌داریم.یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *