انتخابات ریاست جمهوری برزیل به دور دوم کشیده شد: لولا به نتیجه ابراز خوش‌بینی کرده و گفته که فقط پیروزی او به تعویق افتاده و مشتاقانه منتظر است تا در یک مناظره با بولسونارو رودررو شود. او به خبرنگاران گفت: ما می‌توانیم برزیلی را که او ساخته است با برزیلی که ساخته‌ایم، مقایسه کنیم

انتخابات ریاست جمهوری برزیل به دور دوم کشیده شد

ناظران انتخاباتی برزیل گفتند که انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم کشیده شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با ۹۹.۷ درصد شمارش آرا، لولا داسیلوا با ۴۸.۴ درصد آرا  از بولسونارو با ۴۳.۳ درصد پیش است. اما از آنجایی که هیچکدام از کاندیداها حمایت اکثریت (۵۰ درصد) را به دست نیاورده، این رقابت در دور دوم رای گیری در ۳۰ اکتبر برگزار می‌شود.

چندین نظرسنجی نشان داده بود که “لولا”ی چپ‌گرا، که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود، پیش از رای‌گیری روز یکشنبه، ۱۰ تا ۱۵ درصد از حزب راست افراطی بولسونارو پیشی گرفته است.

با این نتایج انتخاباتی امیدها برای یک راه حل سریع برای یک انتخابات عمیقاً قطبی شده در چهارمین دموکراسی بزرگ جهان از بین رفت.

بولسونارو نظرسنجی‌هایی را که نشان می‌داد او در دور اول مقابل لولا شکست می‌خورد، زیر سوال برده بود. بولسونارو همچنین به یکپارچگی سیستم رای‌گیری الکترونیکی برزیل، بدون دلیل و مدرک حمله کرده و گفته بود در صورت باخت ممکن است تسلیم نشود.

 لولا به نتیجه ابراز خوش‌بینی کرده و گفته که فقط پیروزی او به تعویق افتاده و مشتاقانه منتظر است تا در یک مناظره با بولسونارو رودررو شود. او به خبرنگاران گفت: ما می‌توانیم برزیلی را که او ساخته است با برزیلی که ساخته‌ایم، مقایسه کنیم.

بولسونارو هم در اظهارات پس از انتخابات خود آرام و مطمئن بود و شرکت‌های نظرسنجی را به دلیل ناکامی در سنجش حمایت از او تحقیر کرد. او با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجهی که حزبش در کنگره در انتخابات سراسری روز یکشنبه به دست آورد، گفت: “من قصد دارم ائتلاف‌های سیاسی مناسبی برای پیروزی در این انتخابات ایجاد کنم.”

در رقابت در مجلس سنای ۸۱ عضوی بر سر یک سوم کرسی‌ها نیز متحدان راست‌گرای بولسونارو ۱۹ کرسی از ۲۷ کرسی مجلس سنا را به دست آوردند. در مجلس سفلی (پارلمان) نیز آمارهای اولیه حاکی از نمایش قوی پایگاه او است.

لولا ۱۲ سال پیش ریاست جمهوری را ترک کرد، او پس از محکوم شدن به دریافت رشوه و زندانی شدن، مورد بی‌مهری بسیاری از برزیلی‌ها قرار گرفت، با این حال محکومیت او بعداً توسط دادگاه عالی لغو و به او اجازه داده شد تا امسال مجدداً به همراه ۹ نامزد دیگر از مجموعه‌ای از احزاب کوچکتر نامزد ریاست جمهوری شود.

بولسونارو، در سال ۲۰۱۸ با واکنش شدید علیه حزب کارگران لولا به پیروزی رسید و شاخه‌های راست برزیل، از مسیحیان انجیلی گرفته تا مدافعان کشاورزی و حامیان اسلحه را متحد کرد. اما محبوبیت او از زمان همه‌گیری ویروس کرونا که آن را کوچک شمارد، آسیب دیده است. رسوایی‌های فساد نیز وزرا را مجبور به خروج از دولت وی کرد و کانون توجه شدید را بر پسران قانونگذار او متمرکز کرد.

با این حال، رای روز یکشنبه نشان می‌دهد که او تا سقوط فاصله زیادی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *