محمد خدادی معاون سابق مطبوعاتی ارشاد: مشکلات با گفتگو و آسیب‌شناسی حل می‌شوند:آن‌هایی که ترویج خشونت می‌کنند و بر طبل ایجاد خشونت و ناآرامی و تحریک احساسات می‌کوبند، اساساً در راستای منافع مردم ما نمی‌توانند باشند.

محمد خدادی، معاون سابق امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با فارس با اشاره به خشونت‌ برخی از گروه‌های مردم در ناآرامی‌های اخیر، اظهار کرد: اساساً خروجی هر نوع خشونتی به نفع مردم نیست و با رفتارهای خشونت‌آمیز نمی‌توان به هیچ نتیجه‌ای جز خشونت متقابل –تباهی و خسارت و …دست پیدا کرد.
وی درباره کارکرد رسانه‌ها در مواجهه با ناآرامی‌ها، گفت: جریان رسانه، جریان انتقال اطلاعات است و متعهد شده‌اند به عنوان رسانه در انتقال سمت و سویی منطبق بر واقعیت داشته باشند، به ‌دو راز کارکرد تبلیغی بوده و معکوس عمل نکند. به این معنا که در مسیر حمایت از منابع و امنیت ملی و آحاد مردم قرار بگیرند و وارونه و برای رسیدن به مقاصد گروهی پیش نروند .
خدادی اضافه کرد: قاعدتاً خشونت نمی‌تواند مقصد مردم ما باشد، اگرچه اعتراض و نقد حتماً در جامعه جایگاه جدی دارد و اصولاً بدون آن حرکت به جلو معنا ندارد اما حتماً منفعت هیچ مردمی در آتش زدن،کشته‌سازی، درگیری و مجروح شدن و اختلال ایجاد کردن نیست و آن‌هایی که ترویج خشونت می‌کنند و بر طبل ایجاد خشونت و ناآرامی و تحریک احساسات می‌کوبند، اساساً در راستای منافع مردم ما نمی‌توانند باشند.
مدیرعامل اسبق ایرنا ادامه داد: رسانه‌هایی که امروز بر طبل خشونت می‌کوبند به دنبال سوریه سازی ایران هستند، تجربه سوریه و کشورهایی مشابه سوریه رادارند و سرنوشت مردم آن‌ها را امروز ببینید چه شده است درحالی که اگر طبل اعتراض به خشونت و کشته‌سازی تبدیل نمی‌شد، الآن مردم سوریه مانند سایر کشورها در ضعف و تنگدستی و بحران نبودند.
خدادی درباره عملکرد رسانه‌های داخلی در برخورد با ناآرامی‌های اخیر کشور، تصریح کرد:ایجاد فضای ناامیدی، تشکیک و اضطراب از وظایف رسانه نیست، اگرچه کارکرد تبلیغی هم نباید داشته باشد. با تولید اطلاعات منطبق بر واقعیت، دو روی سکه به‌صورت طبیعی دیده می‌شود. حتی در تئوری رسانه‌ای معتقدم دقت برای صحت است، بعد سرعت را باید داشته باشیم. اگر صحت را از رسانه بگیریم و از آن دوری کنیم موضوعی برای رسانه باقی نمی‌ماند.
وی گفت: ناامیدی را کسی در جامعه و میان مردم تزریق می‌کند که اطلاعاتی منطبق بر واقعیت ارائه نمی‌دهد و اطلاعاتی یک‌سویه نشر می‌دهد. نمی‌شود یک کشور هیچ نقطه قوتی نداشته باشد و تنها سیاهی و تاریکی باشد. رسانه‌های داخلی باید کارکرد حرفه‌ای خود را مبتنی بر مهارت ارائه کنند؛ یعنی نقاط قوت و ضعف را در کنار هم قرار دهند و قضاوت را برعهده خواننده بگذارند. رسانه محل تضارب آراست؛ یعنی در تعریف نقاط قوت و ضعف هم باید فرصت تبادل‌نظر و دیدگاه در مورد علل و پیامدهای آن فراهم کنند تا واکاوی و آسیب‌شناسی شود و به ارائه راه‌حل برسد.
خدادی اضافه کرد: این رسانه‌های تلاش شبانه‌روزی در مسیر ایجاد تشکیک و ابهام و … در هر نقطه قوتی دارند. هر موفقیتی مثلاً آمار مرگ کرونادر ایران بالا می‌رفت شبانه‌روز بر طبل بی‌کفایتی و … می‌زند اما همین آمار درباره سایر کشورها اصولاً موضوع آن‌ها نیست یا صفر شدن مرگ کرونا در ایران اصولاً نیازی به کار خبری از نظر آن‌ها ندارد.
مدیرعامل اسبق ایرنا به ۲اشکال مهم رسانه‌های داخلی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها دارای ۲اشکال اساسی هستند، نخست مشکل مهارت در انتقال اطلاعات و دوم تکثیر رسانه‌ها است. هنگامی‌که برخی از رسانه‌های ما به‌جای حرکت در عمق، در سطح حرکت می‌کنند، یعنی کارکرد آن‌ها بیشتر پوششی است نه سوژه‌ای و عملا تبدیل به پایه میکروفون برای چهره‌ها شده‌اند، نمی‌توان انتظار بحران‌شناسی و ورود به متن داشت بلکه آن‌ها در سطح زندگی می‌کنند و راضی هم هستند چرا که دانش رسانه در دانشگاه‌ها تبدیل به مهارت رسانه در کف رسانه‌ها نشده است.
وی اضافه کرد: دوم کمیت رسانه است و به‌جای۳۰رسانه با گروه قوی، ۱۳هزار رسانه داریم، به‌جای ۲یا ۳خبرگزاری ۴۱خبرگزاری مجوز داده‌ایم و صدها وب‌سایت خبری داریم، طبیعتاً در تولید محتوا صدایشان به‌جایی نمی‌رسد.
خدادی تأکید کرد: احساس می‌کنم ما راهی نداریم جز آنکه رسانه‌های حرفه‌ای داشته باشیم. خبرنگاران و متولیان رسانه‌ای اولاً از کارکرد دولتی دوری کنند دوماً مهارت را بر شغل ترجیح دهند و سوم آن‌که تلاش کنند در سوژه‌ها ورود کنند و از خط قرمزهای خودساخته به دلیل بی‌توجهی و کم‌کاری دوری کنند تا به فضای مفاهمه و گفتگو در جامعه به‌صورت حداکثری برسیم.
مدیرعامل اسبق ایرنا درباره فضای گفتگو در کشور نیز خاطرنشان کرد: ما در رسانه‌ها تریبونی برای گفتگو و تفاهم نداریم، زیرا مهارت نداریم. ادبیات گفتگو در ایران مشکل نهادینه دارد. در ورزش، صنعت کشاورزی و.. گفتگوی مبتنی بر ایجاد گفتمان وجود دارد که در سیاست وجود ندارد چراکه در گفتگو، حاکمان، متولیان، متخصصان و متصدیان و .. همه باید احساس نیاز را جدی بگیرند و در عمل هم ظرفیت و تحمل طرف مقابل را درخود ایجاد کنند. هر نقدی به معنی حذف نیست هر مخالفتی به معنی تقابل نیست.
خدادی گفت: راهی جز گفتگو برای آینده وجود ندارد. هر مشکلی با گفتگو و ایجاد فرصت چالش و آسیب‌شناسی مشکلات و نارسایی‌ها حل می‌شود و نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف اصلاح می‌شودسه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *