کتاب “تربت‌حیدریه از پنجره تاریخ” رونمایی شد

کتاب "تربت‌حیدریه از پنجره تاریخ" رونمایی شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- کتاب تربت‌حیدریه از پنجره تاریخ روز یکشنبه طی مراسمی با حضور مسوولان شهرستان تربت‌حیدریه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون استاندار و فرماندار تربت‌حیدریه در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: از ابزارهای مهم برنامه‌ریزی شهری، مطالعه تاریخ گذشته با هدف پیشگیری از تکرار اشتباهات گذشتگان است.

علی‌اکبر کی‌پور افزود: کار مورخ انتقال تجربیات گذشتگان به نسل کنونی است و مدیران و برنامه‌ریزان فهیم نیز می بایست با بهره‌گیری از نکات ارزشمند تاریخی به جای آنکه خود مایه عبرت آیندگان شوند، از تجربیات گذشتگان درس عبرت می‌گیرند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه نیز گفت: از آنجا که معرفی و حفاظت از میراث تاریخی یکی از برنامه‌های محوری است، لذا معرفی اصحاب قلم و اندیشه که در پیوند با تاریخ فعالیت می‌کنند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

علی محمدی افزود: با توجه به قرار داشتن در هفته گردشگری،  بر خود لازم دانستیم معرفی اثر فاخر  تربت حیدریه از پنجره تاریخ را در آیینی خاص به انجام برسانیم.
در حاشیه این مراسم مرتضی شبان نویسنده کتاب تربت‌حیدریه از پنجره تاریخ به خبرنگار ایرنا گفت: در قالب هفت بخش به معرفی تاریخ تربت‌حیدریه در این کتاب شامل نقش خاندان قرایی‌ها در تحولات این خطه، جغرافیایی طبیعی، معرفی قطب‌الدین حیدر، مساجد، کارونسراها، رباط‌ها، حمام‌های تاریخی، آب انبارها،  زیارتگاه‌ها و دیگر یافته‌های پژوهشی این سرزمین کهن پرداخته‌ام.

از این مولف پژوهشگر پیشتر سه اثر دیگر به نام‌های ابوسعید ابوالخیر مهنه (سال ۱۳۸۹)، مجموعه داستان‌های کوتاه با عنوان فرجام (سال ۱۳۹۱) و دیار حیدریه (سال ۱۳۹۲) منتشر شده‌ است. وی همچنین در نگارش کتاب تربت خاطره‌ها به قلم اردشیرریاحی به عنوان نویسنده همکار فعالیت داشته‌ است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *