پسته، خنده را بر لب اقتصاد خوشاب خراسان رضوی می‌نشاند؟

 پسته، خنده را بر لب اقتصاد خوشاب خراسان رضوی می‌نشاند؟

سبزوار- ایرنا- پسته مهم‌ترین محصول مزیت‌دار شهرستان خوشاب، به عنوان دومین قطب تولید این محصول در خراسان رضوی به شمار می رود که می‌تواند با برداشتن گام‌های موثر در زمینه توسعه صادرات، تحولی شگرف را در اقتصاد این منطقه رقم زده و خنده را بر لبان فعالان این حوزه بنشاند.

به گزارش ایرنا، پسته به عنوان طلای سبز، یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی و ارزشمند غیرنفتی کشور در سالهای گذشته بوده  که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و کارآفرینی را نیز برای مناطق کاشت و عمل آوری آن به همراه داشته است.

هم اینک سطح باغ های بارور پسته کشور حدود ۴۲۰ هزار هکتار است که خراسان رضوی با داشتن ۱۲۰ هزار هکتار از این رقم؛  رتبه دوم کشور را از نظر سطح زیر کشت پسته در اختیار دارد که این سطح هر ساله رو به افزایش است.

شهرستان خوشاب، در غرب استان خراسان رضوی؛  با اختصاص ۴۰ درصد کشتزارهای خود به پسته و با برخورداری از ۱۲ هزار و ۲۵۰ هکتار باغ پسته، رتبه دوم استان خراسان رضوی را به لحاظ سطح زیر کشت این محصول دارد و تولید پسته آن نیز پس از شهرستان های مه ولات و بردسکن در ردیف سوم استان قرار دارد.

یکی از مزایای کاشت پسته، با توجه به بروز تغییرات اقلیمی، سازگاری و آستانه تحمل بالای آن نسبت به کم آبی است که البته توسعه روش های نوین آبیاری، افزایش عملکرد تولید پسته در واحد سطح و برندسازی آن برای صادرات از دغدغه های اصلی پیش روی تولید کنندگان به شمار می رود.

دغدغه جدی افزایش عملکرد تولید در باغ های پسته 

با وجود افزایش سطح زیر کشت پسته در ایران، اما میزان تولید این محصول پایین است و لازمه عقب نماندن کشور از رقیبانی چون آمریکا؛ در تسخیر بازارهای صادراتی، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح با اجرای روش های مختلف علمی است.

مدیر انجمن پسته خوشاب به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان در سالهای اخیر به قطب تولید پسته در غرب خراسان رضوی تبدیل شده و به نوعی اقتصاد این شهرستان با محصول پسته گره خورده است.

فهیمه طاهری با بیان اینکه میزان تولید پسته با سطح زیر کشت همخوانی ندارد، افزود: به منظور جبران این وضعیت، انجمن پسته خوشاب با رویکرد کار تیمی، انتقال دانش، فناوری و ایجاد همبستگی بین کشاورزان این شهرستان، با هدف افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر هزینه کاشت تا برداشت محصولاتی چون پسته افزایش یافته است و درآمد حاصله کفاف هزینه کشاورزان را نمی دهد؛ لذا باید به دنبال کشت هدفمند محصول با بازدهی بالا و میانگین تولید بیشتر باشیم.

آیا پسته، خنده را بر لب اقتصاد خوشاب خراسان رضوی می‌نشاند؟

توسعه واحدهای فرآوری پسته بازدهی اقتصادی ندارد

مدیر شرکت کشت و صنعت طاهر خوشاب گفت: این شرکت در حوزه فرآوری پسته شامل ضبط، فرآوری و صادرات محصول پسته به کشورهای مختلف اروپایی و آسیای شرقی فعالیت دارد.

طاهری افزود: یکی از مشکلات شهرک صنعتی خوشاب، نبود برخی زیرساخت ها همچون مخابرات است که با توجه به اهمیت ارتباطات؛ این مساله فعالیت های تولیدی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه واحدهای فرآوری به میزان کافی در شهرستان خوشاب وجود دارد، گفت: توسعه سرمایه گذاری در حوزه ترمینال پسته و واحدهای فرآوری بازدهی اقتصاد ندارد، چرا که برای تنها ۲ ماه فعالیت باید کلی سرمایه گذاری صورت گیرد.

مدیر شرکت کشت و صنعت طاهر گفت: هم اینک جشنواره پسته در این شهرستان در حال برگزاری است که آشنا کردن پسته‌کاران با فناوری‌های روز و افزایش میانگین برداشت پسته از اهداف آن است.

باغ پسته ای به قدمت بیش از نیم قرن سابقه

در روستای رباط جز شهرستان خوشاب باغ پسته ای به قدمت ۵۶ سال خودنمایی می کند که نخستین و یکی از بزرگترین باغ های پسته در استان خراسان رضوی است که مرحوم دکتر میرزامحمد ادیب در دهه ۱۳۴۰ اقدام به ایجاد آن کرده است.

سرپرست باغ دکتر ادیب گفت: این باغ پسته در ابتدا ۲۰ هکتار بود که در دهه های گذشته گستره آن به ۱۲۰ هکتار افزایش یافته است و هم اینک ۱۰۰ هکتار آن بارده است.

جواد خوشابی افزود: این باغ پسته علاوه بر اینکه ظرفیتی برای جذب گردشگران است، می تواند به عنوان یک مزرعه الگویی در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و باغی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در این باغ پسته برای ۳۰ نفر اشتغال دائمی فراهم شده و تنها برای اجرای عملیات هرس آن ۴۰ نیروی کار طی مدت چهار ماه و نیز در فصل برداشت محصول به مدت حدود ۲ ماه ۱۰۰ نیروی کار مشغول می شوند.

خوشابی افزود: با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کمبود منابع آبی، شیوه آبیاری این باغ از غرقابی به قطره ای تغییر کرده است و درختان پسته آن نیز جوان‌سازی شده است که می تواند به عنوان الگو مورد توجه و استفاده کشاورزان قرار گیرد.

آیا پسته، خنده را بر لب اقتصاد خوشاب خراسان رضوی می‌نشاند؟

پسته منبع درآمد خوشابی ها و فرصت طلایی رونق اقتصادی

پسته محصول اصلی کشاورزی خوشاب است چنانکه در فصل برداشت آن رونق اقتصادی در سطح شهرستان ایجاد می شود و با حرکت و جنب و جوش بین کشاورزان، چرخ واحدهای فرآوری به حرکت درمی‌آید و شمار زیادی از مردم این شهرستان از عواید آن بهره‌مند می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب گفت: این شهرستان با برخورداری از ۱۲ هزار و ۲۵۰ هکتار باغ پسته، رتبه دوم استان خراسان رضوی را به لحاظ سطح زیر کشت این محصول دارد و امسال از سطح هشت هزار هکتار از باغ‌های بارور پسته خوشاب بیش از ۲۵ هزار تُن محصول برداشت شده است.

ابراهیم رودسرابی با بیان اینکه محصول پسته، فرصت طلایی برای رونق اقتصادی خوشاب است، افزود: منابع مالی حاصل از تولید این محصول ظرفیت خوبی برای توسعه کشاورزی و صنایع وابسته به آن همچون ۲۱ واحد فرآوری در این شهرستان ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: گردش مالی تولید، فرآوری و فروش محصول پسته در این شهرستان خراسان رضوی در سال جاری ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است و در فصل برداشت پسته ۲۵۰ هزار نفر روز در بخش های مختلف برداشت و فرآوری این محصول مشغول به کار شده بودند.

یک سوم پسته تولیدی شهرستان خوشاب صادر می شود

پسته، یک محصول صادراتی مزیت‌دار است که شهرستان خوشاب به عنوان یکی از قطب های تولید آن در خراسان رضوی؛ گام های موثری برای صادرات آن برداشته است.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب گفت: یک سوم پسته تولیدی این شهرستان به کشورهای مختلف صادر می شود چنانکه در این زمینه ۲ واحد صادرکننده اروپایی و آسیایی به طور مستقیم محصول پسته را در شهرستان خریداری و از طریق مبادی گمرک صادر کردند.

رودسرابی اظهار داشت: پسته مرغوب این شهرستان به کشورهای مختلف اروپایی از جمله روسیه، انگلیس، بلغارستان و مجارستان و کشورهای آسیایی شامل چین، اندونزی، سنگاپور و تایوان صادر می شود.

آیا پسته، خنده را بر لب اقتصاد خوشاب خراسان رضوی می‌نشاند؟

جشنواره پسته فرصتی برای معرفی این شهرستان خراسان رضوی 

فرماندار خوشاب گفت: این شهرستان غربی خراسان رضوی ظرفیت های فراوانی دارد که برگزاری جشنواره منطقه‌ای پسته، فرصتی مناسب برای معرفی بخشی از قابلیت های آن است.

محمود شم آبادی اظهار داشت: برگزاری این جشنواره منطقه ای، فرصت مغتنمی برای شناساندن ظرفیت‌های شهرستان خوشاب در حوزه های مختلف کشاورزی، باغداری، صنایع، پوشاک و گردشگری است.

وی افزود: همچنین برگزاری جشنواره پسته تلاشی برای بین المللی کردن این محصول، افزایش بهره وری و نیز انتقال دانش و شیوه های نوین مبارزه با آفات پسته به کشاورزان است.

فرماندار خوشاب گفت: دومین جشنواره پسته خوشاب در روزهای ۲۶ تا ۲۹ مهرماه جاری در حال برگزاری است که در کنار آن نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی، دام، طیور و شیلات نیز برپا می شود که فرصتی برای آشنا کردن کشاورزان با آخرین دستاوردها و دانش های حوزه مکانیزاسیون است.

ارقام غالب پسته کشت شده در شهرستان خوشاب شامل فندقی، کله قوچی، اکبری، بادامی سفید، اوحدی و عباسعلی است.

شهرستان خوشاب با ۳۶ هزار هکتار کشتزار و باغ، ۲۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۶۵ رشته قنات و ۲ رودخانه دائمی یکی از قطب‌های کشاورزی در غرب خراسان رضوی است.

سلطان آباد، مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *