بررسی ثبت جهانی ماسوله به عنوان میراث فرهنگی بشری در یونسکو

ماسوله شهری تاریخی و گردشگری از توابع بخش سردار جنگل شهرستان فومن است که در منطقه جنوب غربی استان گیلان واقع شده‌است. این شهر که در سال ۱۳۵۴در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است و در حال حاضر این شهر در انتظار گزارش ارزیاب‌های یونسکو برای ثبت جهانی است. به گفته مسؤولان گیلان این شهر پلکانی سال ۱۴۰۰در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) نیز ثبت شده است.
محمد سنایی (سرپرست پایگاه پژوهشی ماسوله) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به حضور ارزیاب یونسکو در ماسوله، گفت: ارزیاب یونسکو بر اساس برنامه ۵ روزه‌ای که برای بازدید مشخص شده بود در ایران حضور یافت و از بخش‌های مختلف ماسوله دیدن کرد. بازدید با مردم، بناهای تاریخی، منظر فرهنگی ماسوله و بررسی مواردی که در پرونده به آن اشاره شده بود در برنامه ارزیاب یونسکو جای داشت. او ادامه داد: ارزیاب علاوه بر چک کردن برنامه‌های پایگاه پژوهشی ماسوله، برنامه‌های حفاظتی که به صورت مشترک توسط اداره کل اعم از اداره منابع طبیعی، اداره محیط زیست، اداره میراث فرهنگی، شهرداری و…صورت می‌گیرد را مورد بررسی قرار داد چراکه بحث حفاظت ماسوله برای یونسکو بسیار اهمیت دارد و این امر در پرونده به آن اشاره شده است.
سنایی با اشاره به آنکه پرونده ماسوله قرار است در سال ۲۰۲۳در یونسکو بررسی شود، گفت: قرار بود اواخر تیرماه سال جاری، نشست یونسکو در مسکو انجام شود که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین برگزار نشد. ایران قرار بود پرونده کاروانسراها را در این جلسه ارائه دهد که با توجه به لغو نشست، ارائه و بررسی پرونده کاروانسراها به همراه پرونده منظر فرهنگی ماسوله در تیرماه سال آینده در نشست سالانه یونسکو ارائه خواهد شد.سرپرست پایگاه پژوهشی ماسوله تأکید کرد: در پرونده ارسالی بسیاری از موضوعات تا جایی که امکان رفع داشت، مرتفع شد البته در این پرونده برخی از موضوعات که مانع ثبت بود نیز قید شده و قبل از حضور ارزیاب با توجه به اهمیت موضوع در استان، توانستیم موارد را رفع کنیم.شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *