سفر با تورهای داخلی ۹۰ درصد کاهش یافت

رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران از ریزش مسافران ۹۰درصد تورهای داخلی، به ویژه طبیعتگردی در ماه مهر ۱۴۰۱خبر داد و نسبت به موج جدیدی از بیکاری و تعطیلی دوباره آژانس‌های گردشگری هشدار داد و از وزیر گردشگری خواست فوری چاره‌اندیشی کند.

امیر پویان رفیعی‌شاد در پی انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دنبال شرایطی که اخیرا در کشور حادث شده است، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از تورهای گردشگران خارجی به ایران لغو شده است. از طرفی، سفرهای خارجی ایرانی‌ها با توجه به عملکرد اخیر سفارتخانه‌ها در صدور ویزا و همچنین قیمت تورها که متأثر از کاهش ارزش پول و افزایش نرخ ارز بوده، به شدت کاهش داشته است. تورهای زمینی داخلی به ویژه طبیعتگردی‌ها نیز تا حدود ۹۰درصد ریزش داشته است.
او درباره اظهارات اخیر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران مبنی بر این‌که پروازها نشان می‌دهد سفر داخلی با افت مواجه نشده و در برخی مسیرهای هوایی، بلیت پرواز کمیاب شده است، گفت: صندلی پرواز با توجه به محدودیت ظرفیت ناوگان هوایی و قیمت بلیت هواپیما در کشور ما، معیار دقیقی برای ارزیابی وضعیت سفرهای داخلی نیست. ضمن این که جنس سفر به مشهد و کیش متفاوت است و مدل اجرای آن شبیه تور نیست. از طرفی ما درباره وضعیت تورهای زمینی در داخل کشور به ویژه طبیعتگردی‌ها صحبت می‌کنیم که تحت تأثیر شرایط اخیر کشور در مهرماه، تا ۹۰درصد ریزش داشته است.
رفیعی‌شاد اضافه کرد: با توجه به شرایط جدیدکشور، بار دیگر موضوع تعدیل نیروهای انسانی و بیکاری در صنعت گردشگری و همچنین تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی مطرح شده است. درخواست ما از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که تا وضعیت در گردشگری حادتر نشده، پیگیری این موضوع را در هیأت دولت در اولویت قرار دهد.
وی درباره توافق گردشگری با صندوق ضمانت صادرات که فعالیت در زمینه گردشگری ورودی را پوشش بیمه‌ای و تأمین مالی می‌کند، گفت: تجربه دوران کرونا گویای این است که این حرف‌ها تا به سرانجام برسند، زمان و فرصت از دست می‌رود. در دوران کرونا هیچ یک از وعده‌ها درست اجرا نشد. همین حالا هم دفاتر خدمات مسافرتی با سازمان امور مالیاتی بابت مالیت‌هایی که قرار بود در دوران کرونا معوق یا تعدیل شوند، درگیرند.پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *